افزایش بازماندگان از تحصیل در سال گذشته
صاحبخبر - سلامت نیوز:معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام دانش آموزان اتباع و بازماندگان از تحصیل توضیحات مبسوطی ارائه کرد. رضوان حکیمزاده در برنامه سلام صبح به خیر گفت: سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند. شایان ذکر است در چند سال اخیر امکان حضور این دانشآموزان در دوره پیشدبستانی نیز فراهم شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،حکیمزاده با اشاره به آییننامه اردیبهشت ۹۵ هیات وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری مبنیبر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، گفت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنها که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند. وی افزود: همه ساله در ارتباط با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیماتی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می شود و در جهت به روز رسانی بخش نامه های سال های گذشته و هماهنگی بین دستگاهها، شیوهنامهای در این حوزه تنظیم می گردد. تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامهای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید میکند بلکه در این بخشنامه آمده است این دانشآموزان در تمام فعالیتها میتوانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد. آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل صحت ندارد معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانشآموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری ها و یا اداره کل اتباع خارجی می توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند. حکیمزاده گفت: براساس اطلاعاتی که از مرکز آمار اخذ شده است در سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲هزار نفر بود افزایش داشته است. حکیم زاده با اشاره به این مطلب گفت: تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانشآموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیا از کرونا ترجیح دادهاند سال بعد در کلاس اول ثبتنام کنند. معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچعنوان صحت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشاندهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند و یا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت. وی با اشاره به اینکه هیچ دانشآموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنمانده است، گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاهها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار شد. از جمله مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن راهاندازی شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه بودند. فعالیت۲۰۰ مدرسه با یک دانشآموز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: طی دستورالعملی که از سال ۹۲ در حال پیگیری آن هستیم با همکاری ثبت احوال از طریق ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان به استان ها به طور مشخص وضعیت آنان را مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج این بررسی حاکی از آن است که این دانش آموزان به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در عدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و .. این افراد وارد چرخه تحصیل نشده اند و یا در نیمهراه از ادامه بازماندهاند. حکیمزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانشآموز دارد و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، گفت: دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش است باعث شده تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند. وی افزود: در سال جاری به مدد پیگیریهای صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند و تلاش ما همواره بر این بوده است که کودکان خصوصا در دوره ابتدایی از تحصیل بهرهمند شوند که هم اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند. طرح هدایت و پویش هر دانشآموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راه دسترسی همه دانشآموزان به ابزار هوشمند بوده است که حکیم زاده ضمن ذکر این اقدامات گفت: با تمام دستگاههای ذیربط و تعداد زیادی از خیرین همکاریهای خوبی صورت گرفته و تعداد قابلتوجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان خریداری و به آنها تحویل شده است. معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: این طرحها همچنان در حال پیگیری است چراکه معتقدیم در پساکرونا نیز فضای فناوری می تواند برای غنیکردن یادگیری، تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و برای ایجاد ارتباط بیشتر و گستردهتر و نظارت موثرتر بسیار حائز اهمیت باشد. به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت ابتدایی، وی افزود: ما در آینده می بایست از امکانات فناوری استفاده کنیم از این رو هدف آموزش و پرورش این است که هر دانش آموز امکان دسترسی به تبلتی داشته باشد که خاص دانشآموز است و فضای امنی دارد. بنابراین تهیه ابزار هوشمند برای همه دانشآموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح شود و در اولویت قرار گیرد تا بسیاری از سازمانها و صنایع به صورت قسمتی از مسئولیت اجتماعی خود به آن بپردازند.∎