شناسهٔ خبر: 48015916 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کرونا در روزی که گذشت

موج پنجم کرونا نزدیک‌تر از همیشه/ کرونای دلتا در ایران پخش می‌شود؟

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۴ نفر در کشور به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست دادند.

همچنین از دیروز تا امروز ۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۹۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۴۱ نفر رسید.

براین اساس متاسفانه روند صعودی شیوع ویروس در کشور ادامع پیدا کرد.

افزایش ۴ درصدی بیماران سرپایی کرونا مثبت

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه توضیح داد: در هفته گذشته شاهد تداوم روند افزایشی در موارد سرپایی مثبت کرونا بوده‌ایم و تعداد بیماران سرپایی مثبت در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود چهار درصد افزایش داشته است.در هفته گذشته تعداد بستری شدگان بیماری در کشور نسبت به هفته قبل‌تر تغییر چندانی نداشته و به طور کلی می‌توان گفت که شیب نزولی نمودار بستری شدگان بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متوقف شده است.

او افزود: ودار موارد بستری شدگان کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای اولین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است. همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

آژیر خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمد

این روند صعودی شیوع ویروس در کرونا باعث شده بسیاری نگران موج بعدی بیماری در کشور شوند.

علی رضا ناجی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و عضو  کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ درباره موج پنجم کرونا گفت: تعداد مراجعه کنندگان در استان های جنوبی و تهران افزایش پیدا کرده است و ما باید از پیک چهارم درس بگیریم و مراقب باشیم و وقتی روزانه بیش از ۱۰ هزار بیمار کرونایی شناسایی می کنیم و هنوز تعداد مرگ و میر کووید ۱۹  بالای ۱۰۰ مورد است یعنی ویروس در حال چرخش است.

از سویی با ورود گونه دلتا کرونا در کشور نگرانی‌ها از قبل هم بیشتر است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه واریانت دلتا یا هندی در جهان در حال چرخش است نباید اجازه دهیم سناریوی موج چهارم تکرار شود و واریانت هندی در حال غالب شدن است و حتی در کشورهایی که واکسیناسیون را با درصد بالایی انجام داده اند این نوع جهش یافته ویروس در حال شیوع  گسترش است و در کشور ما که واکسیناسیون سرعت بالایی ندارد افزایش موارد بیماری هشدار دهنده است.

ناجی گفت: باید این افزایش موارد ابتلا و بستری را جدی بگیریم و محدودیت ها را اجرایی کنیم و دوباره به مردم یادآوری کنیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند، متاسفانه شاهد آن هستیم که جمعیت بسیاری ماسک نمی زنند، به سفر می روند و در تجمعات شرکت می کنند و مهمانی وعروسی برگزار می‌کنند.

کرونای دلتا ۸ تا ۱۲ نفر را مبتلا می‌کند

علیرضا زالی،  فرمانده عملیات ستاد کرونا در کلانشهر تهران درباره موج پنجم بیماری با ویروس دلتا گفته بود: دلتا ویروس کرونای جهش یافته و در هند شیوع پیدا کرده است و قدرت سرایت بالاتری دارد و هر فرد مبتلا به کرونای دلتا می‌تواند ٨ تا ١٢ نفر را مبتلا کند اما خوشبختانه این ویروس جهش یافته واکسن پذیر است.

زالی با بیان اینکه نوع جهش یافته ویروس دلتا در هند گفت: ویروس دلتا پلاس فرم جهش یافته ویروس کرونای دلتاست و موارد ابتلا به آن بیشتر در کشور هند بوده و خارج از این کشور به ندرت موارد ابتلا دیده شده است و مرگ و میر و سرایت بیشتری نسبت به گونه دلتا دارد.

آخرین‌ خبرها از واکسن

اما در این میان خبرهای خوبی هم از تنها راهکار مقابله با بیماری یعنی واکسن منتشر شد.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن کرونای پاستوکواک گفت: تا آخر تابستان ۳ میلیون دز واکسن تحویل وزارت بهداشت می‌شود ولی با افزایش ظرفیت امیدواریم تولید از اوایل پاییز به ۲ تا ۳ برابر برسد.

 احسان مصطفوی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور و مدیر پروژه مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا در برنامه «تهران ما سلامت رادیو تهران» درباره وضعیت کارآزمایی بالینی فاز ۳ و صدور مجوز تزریق اضطراری این واکسن، گفت: مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن به صورت مشترک در ایران و کوبا دنبال شد.

همچنین پیرو مذاکرات رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با معاون بهداشت وزارت بهداشت، مقرر شد با توجه به ورود محموله جدید واکسن به کشور، تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم به اعضای سازمان نظام پزشکی انجام شود.

۲۳۵۲۳۷

برچسب‌ها:

نظر شما