شناسهٔ خبر: 47993072 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۰۶ هزار و ۷۰۱ آزمایش سل و بروسلوز در دامداری‌های قزوین انجام شد

قزوین- ایرنا- رییس اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در سال ۹۹، تعداد ۲۰۶ هزار و ۷۰۱ راس دام در سطح دامداری‌های استان تحت آزمایش سل و بروسلوز قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

حمید زینالی روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در یکسال گذشته، هشت کانون بیماری سل در استان شناسایی شده است که در آنها ۱۳ دام دارای راکتور مثبت سل بوده اند.

وی ادامه داد:همچنین ۱۰ کانون بیماری بروسلوز در استان شناسایی شده است که در آنها ۱۱ دام دارای راکتور مثبت بروسلوز بوده اند.

زینالی در خصوص میزان موارد راکتور سل و بروسلوز، تصریح کرد: متاسفانه میزان موارد آزمایش سل و بروسلوز در سال گذشته، نسبت به مدت مشابه رشد چشمگیری داشته به طوری که یک مورد مثبت راکتور سل و چهار مورد بیماری بروسلوز مشاهده شده است.

رییس کل دامپزشکی استان قزوین در تبیین اهمیت بیماری‌های سل و بروسلوز، تصریح کرد: این دو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند و مقابل با آنها از مهم‌ترین اهداف سازمان دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده به مصرف کنندگان سرایت پیدا می کند،  افزود: جهت پیشگیری از این بیماری ها، با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن نقل و انتقال دام و کنترل جوندگان می‌توان اقدام کرد.

نظر شما