شناسهٔ خبر: 47977778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار روسیه به انگلیس

در آب‌های کریمه به قانون احترام نگذارید بمباران می‌کنیم

روزنامه جوان

عبور ناو انگلیسی از آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کریمه، واکنش شدید روسیه در احضار سفیر و تهدید به بمباران ناو‌های انگلیسی را به دنبال داشت. با این حال لندن با زیر سؤال بردن روایت مسکو، تأکید دارد که در آب‌های اوکراین حرکت کرده است.

صاحب‌خبر -

عبور ناو انگلیسی از آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کریمه، واکنش شدید روسیه در احضار سفیر و تهدید به بمباران ناو‌های انگلیسی را به دنبال داشت. با این حال لندن با زیر سؤال بردن روایت مسکو، تأکید دارد که در آب‌های اوکراین حرکت کرده است.
شبه‌جزیره کریمه که مالکیت آن در پی همه‌پرسی پس از جنگ اوکراین مورد مناقشه روسیه و غرب قرار دارد، روز چهار شنبه بار دیگر به محل تنش طرفین بدل شد. انتشار گزارش‌هایی درباره اقدام ناو جنگی انگلیسی در نقض حریم آبی روسیه حوالی کریمه، باعث شد مسکو علاوه بر احضار دبورا برونرت، سفیر لندن، تهدید کند که ناو‌های جنگی انگلیس را بمباران خواهد کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با اعلام اینکه یک هواپیمای نظامی روسیه مسیر ناوشکن انگلیسی را بمباران کرده، گفت: «در آینده بمب‌ها نه فقط در مسیر هدف، بلکه روی خود هدف انداخته خواهند شد.» وی در ادامه هشدار صریح به طرف انگلیسی تصریح کرد: «ما می‌توانیم متوسل به عقل سلیم شویم، خواستار احترام به قوانین بین‌المللی شویم و اگر این کار مؤثر نیفتاد می‌توانیم بمباران کنیم.»‌در ادامه واکنش‌های دیپلماتیک به تحولات کریمه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه نیز ورود ناوشکن انگلیسی «اچ ام اس دیفندر» به آب‌های کریمه را اقدامی از پیش طراحی شده و تحریک‌آمیز توصیف کرد.
واشنگتن در جریان بوده است
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج شنبه در کانال تلگرامی‌اش نوشت که سرویس مطبوعاتی کاخ سفید و وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) به خبرنگاران توصیه کرده‌اند در خصوص این اقدام ناوشکن انگلیسی در دریای سیاه از لندن سؤال کنند. وی افزود: «کارشناسان امریکایی خاطرنشان می‌کنند که واحد عملیات‌های ویژه امریکا، انگلیس و اوکراین مشغول آموزش روی کشتی در زمان این حادثه بودند. در چنین شرایطی، غیرممکن است که عبور مسالمت‌آمیز ناوشکن انگلیسی با موافقت برادر بزرگ‌تر (امریکا) صورت نگرفته باشد.» انگلیس با متهم کردن مسکو به اینکه روایتی نه‌چندان دقیق ارائه داده است، معتقد است که حریم آبی متعلق به اوکراین بوده است، ضمن اینکه هیچ گلوله هشداری شلیک نشد و هیچ بمبی هم در مسیر ناوشکن نیروی دریایی سلطنتی انگلیس موسوم به مدافع انداخته نشد. شبکه بی‌بی‌سی در تصاویری از این کشتی نشان داد یک گارد ساحلی روسیه هشدار می‌دهد در صورتی که کشتی انگلیسی مسیرش را تغییر ندهد، شلیک خواهد کرد و گلوله‌هایی شلیک شدند. روسیه نیز تصاویری فیلمبرداری شده از یک بمب افکن SU-۲۴ در حین پرواز در نزدیکی کشتی انگلیسی منتشر کرد.
لندن: اقدام ما قانونی بود
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت، کشتی جنگی انگلیس که در حال سفر از بندر اودسای اوکراین به بندر باتومی گرجستان بوده مطابق با قوانین بین‌المللی عمل کرده و در آب‌های بین المللی حضور داشته است. جانسون گفت: «این‌ها آب‌های اوکراین هستند و استفاده از آن‌ها برای رفتن از نقطه آ به نقطه ب کاملاً درست بود.»‌بن والاس، وزیر دفاع انگلیس هم خلبان‌های روسی را متهم به اجرای مانور‌های غیرایمن با هواپیما در فاصله ۱۵۲ متری بالای کشتی جنگی کرد و گفت: «نیروی دریایی انگلیس همواره به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و مداخله غیرقانونی در قبال عبور بی‌اشکال را نخواهد پذیرفت. این هواپیما‌ها تهدیدی فوری متوجه ناوشکن «مدافع» نکردند، اما بعضی از این مانور‌ها نه ایمن بودند نه حرفه ای.»
بورل، مأمور تحریم مسکو
تقابل لندن و مسکو در نزدیکی مرز‌های روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که سران اتحادیه اروپا در جریان نشستی، از جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این سازمان خواستند به‌رغم اعلام آمادگی پسکوف برای گفتگو با بروکسل، همزمان که گزینه‌های گفتگو با روسیه را بررسی می‌کند، تحریم‌های جدیدی نیز برای اعمال بر مسکو آماده شود. روز چهار شنبه نشریه فایننشال‌تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که برلین و پاریس از اتحادیه اروپا خواسته‌اند دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در یک نشست مشترک را مورد بررسی قرار دهد. حالا و در شرایطی که اروپایی‌ها نتوانستند درباره طرح پیشنهادی آلمان و فرانسه برای برگزاری نشست با روسیه به توافق برسند، در بیانیه‌ای که بعد از پایان نشست سران اتحادیه اروپا منتشر شده، بر مواضع خود علیه روسیه تأکید کردند. در این بیانیه آمده است: «شورای اروپا بر لزوم پاسخ محکم و هماهنگ‌شده به هرگونه فعالیت مخرب، غیرقانونی و شرورانه توسط روسیه و همچنین استفاده کامل از تمام ابزار‌های در اختیار اتحادیه اروپا تأکید دارد.»‌در ادامه این بیانیه آمده است: «شورای اروپا همچنین بر پذیرا بودن اتحادیه اروپا برای تعامل گزینشی با روسیه در حوزه‌های محل انتفاع اروپا تأکید می‌کند. از کمیسیون و نماینده عالی اروپا (بورل) می‌خواهیم گزینه‌هایی را برای بررسی موضوعاتی از جمله تغییرات آب‌وهوایی، برجام، سوریه و لیبی آماده کند.»

نظر شما