شناسهٔ خبر: 47960121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ایران اولین کشور جهان از نظر گاز رسانی است

رئیس جمهور گفت: ایران از نظر گاز رسانی در دنیا به عنوان اولین کشور شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای حسن روحانی امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت افزود: براساس گزارشی که در این جلسه ارائه شد، گازرسانی در هشت سال اخیر در روستا‌ها به پنج برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ۹۷ درصد روستا‌های استان لرستان از نعمت گاز برخوردارند و تمامی شهر‌ها نیز گازرسانی شده به غیر از یک شهر که خط لوله آن در حال احداث است.

آقای روحانی گفت: اقدام شرکت ملی گاز، وزارت نفت، مهندسان و طراحان در گازرسانی به روستا‌های کشور افتخار آمیز است.

رئیس جمهور افزود: کشور ما از نظر گازرسانی در دنیا به روستا‌ها به عنوان اولین کشور شناخته می‌شود.
 
استفاده ۹۵ درصدی مردم ایران از شبکه گازرسانی بی نظیر است
 
رئیس جمهور هخچنین گفت: استفاده ۹۵ درصد از مردم کشور از شبکه گازرسانی در سطح جهانی آماری بی نظیر است.
 
آقای روحانی افزود: طرح‌های گاز رسانی به تعداد دو هزار و ۸۰۰ روستا و ۲۱ شهر کشور امروز به صورت رسمی افتتاح شد.

آقای روحانی با اشاره به این که ما به معیار گازرسانی ۹۵ درصد در کشور رسیده ایم گفت: شاید این آمار در سطح جهان یک آمار بی نظیر باشد که ۹۵ درصد از مردم در یک کشور از شبکه گازرسانی استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور این امر را یک افتخار برای دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و افزود: این اقدام پاسخ قاطعی است به آن‌هایی که در گوشه و کنار نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم با بی انصافی حرف می‌زنند.

آقای روحانی گفت: فقط در یک موضوع یعنی گازرسانی به روستا مردم شاهد باشند، این دولت نسبت به اقدام تمام دولت‌های گذشته اعم از رژیم گذشته تا سال ۹۲؛ دو و نیم برابر آن را انجام داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این مدت ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده و این در صورتی است که قبل از انقلاب تنها یک روستا گازرسانی شده بود و در تمام نقاط تهران هم گازرسانی نبود و مردم از کپسول گاز استفاده می‌کردند، حتی در این سال‌های اخیر حدود ۲۰ سال پیش بسیاری از محلات شمال تهران هم گاز نبود و مردم از گازوئیل برای گرما استفاده می‌کردند.

آقای روحانی گفت: یک تحول عظیم بزرگی در گازرسانی در کشور انجام گرفته به گونه‌ای که گازرسانی در روستا‌ها در آغاز این دولت حدود ۵۴ درصد بوده که الان به ۸۵ درصد رسیده است و گازرسانی در شهر تقریبا به صددرصد و یا ۹۸ و ۹۹ درصد رسیده است.

رئیس جمهور همچنین گفت: کار گازرسانی در کشور تقریبا به اتمام رسیده است و ما افتخار می‌کنیم به همه مهندسان، کارگران و سرمایه گذاری عظیمی که صورت گرفته است.
 
تامین حقوق ملت در استفاده از میادین مشترک نفت و گاز

رییس جمهور گفت: بیش از هر زمان دیگر حقوق ملت در استفاده از میادین مشترک نفت و گاز تامین شده است.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح طرح‌های ملی گازرسانی وزارت نفت که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار گرفت به اجرای طرح‌های ملی در زمینه نفت اشاره کرد و افزود: اینکه میادین مشترک نفت و گاز میادین محدودی است و زمانی که همسایه ما از آن استفاده می‌کند و ما استفاده نمی‌کنیم معنی آن این است که بخشی از حقوق ملت ما از بین می‌رود، ما در پارس جنوبی بخش اعظمی از گاز را همسایه خوب ما قطر استفاده می‌کرد و ما قادر به استفاده از آن نبودیم، اما امروز بحمدالله به اندازه آن‌ها و کمی بیشتر از گاز پارس جنوبی استفاده می‌کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: بهره برداری از این میدان مشترک از آنچه که از سال ۹۲ بوده تاکنون دو برابر شده و این کار بسیار عظیم و بزرگی است.

آقای روحانی همچنین گفت: در مسئله غرب کارون نیز که با عراق دارای میادین مشترک هستیم، امروز از آنچه که در سال ۹۲ استفاده می‌کردیم بیش از ۵ برابر شده است.

وی افزود: در این ۸ سال ما نسبت به حقوق ملت توجه خاص و ویژه‌ای داشته ایم و نسبت به محیط زیست هم کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.

رئیس جمهور گفت: در آغاز این دولت بنزین و گازوئیلی که استفاده می‌کردیم دارای آلودگی بسیار زیادی بود، ناچار بودیم بخاطر تحریم از بنزین پتروشیمی استفاده کنیم که بسیار خطرناک بود و سلامت مردم را به خطر می‌انداخت.

آقای روحانی افزود: هم اکنون ۷۶ درصد بنزین یورو ۴ در کشور استفاده می‌شود و کاملا با استاندارد‌های جهانی منطبق است و این امر در مورد گازوئیل نیز صدق می‌کند و ما در این زمینه در جهت سلامت مردم و محیط زیست پیشرفت کرده ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین به جمع آوری فلر‌ها (گاز‌های همراه نفت) اقدام کردیم و دیگر شاهد سوخت آن‌ها نیستیم، این امر به محیط زیست کمک می‌کند، همچنین گازرسانی روستا‌ها برای ما بسیار مهم است و کمک شایانی به محیط زیست می‌کند، چرا که عدم استفاده از هیزم بیابان و درختان جنگل‌ها می‌تواند به جلوگیری از تخریب محیط زیست کمک کند.

آقای روحانی افزود: امروز گاز به دست روستائیان رسیده و محیط زیست حفظ می‌شود که همین امر باعث کم شدن گرد و غبار و طوفان‌های شن و مشکلات ناشی از آن‌ها برای مردم می‌شود، همچنین باعث حفظ جنگل‌ها و اکسیژن کافی برای مردم می‌شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه در زمینه خودکفایی بنزین هم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است گفت: ما بنزین و گازوئیل را وارد می‌کردیم و حتی برای گاز ناچار بودیم آن را وارد کنیم به ویژه در فصل زمستان؛ اما امروز در بنزین، گازوئیل و گاز نه تنها خودکفایم بلکه صادر کننده نیز هستیم و این افتخار بزرگی است.

آقای روحانی افزود: دچار حیرتم از افرادی که گاهی اوقات کناری و گوشه‌ای می‌نویسند که این دولت چه کار کرده است. فرض کنیم که این دولت هیچ کاری نکرده است که ما در تمام بخش‌ها افتخار می‌کنیم و با افتخار صحبت می‌کنیم که اقدامات انجام شده است.

وی تصریح کرد: در همین نفت و گاز که حساب کنیم از حقوق ملت گرفته تا محیط زیست، خودکفایی و صادرات اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

آقای روحانی گفت: امروز بخشی از واردات ما به صادرات فرآورده‌های نفتی و گاز که صادر می‌شود متکی است. در این دولت بود که آب، برق و گاز برای کم مصرف‌ها و مخصوصا برای روستائیان مجانی شد.

وی افزود: این مجانی شدن هم برای بعضی‌ها خیلی سخت است که بگویند و فکر می‌کنند اگر بگویند این افتخاری برای دولت دوازدهم می‌شود.

رییس جمهور افزود: این افتخار برای نظام است و ما کاره‌ای نیستیم.
 
اگر بروکراسی نبود تحریم تمام شده بود

رئیس جمهور گفت: اگر بروکراسی نبود تحریم تمام شده بود و باید بروکراسی کنار گذاشته شود.

آقای روحانی امروز (پنجشنبه) در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح ویدئوکنفرانسی طرح‌های ملی گاز رسانی وزارت نفت، با بیان اینکه اقدامات و تلاش‌های مردم و دولت پاسخ دندان شکن به آمریکا و تحریم کنندگان بود افزود: این مقاومت و تلاش‌ها، آمریکا را وادار کرد تا به پای میز مذاکره بیاید. برخی از مسائل، تشریفات و برخی از بروکراسی‌ها پارلمانی است که باید منتظر و معطل شویم و گاهی لایحه بندی است و باید به کمیسیون‌های مختلف برود، من، چون خودم به مدت ۲۰ سال در مجلس بودم خیلی زبانم برای انتقاد به شکل واضح نمی‌چرخد، باید بروکراسی را حذف کنیم و نه فقط حذف بروکراسی برای دولت، بلکه در تمام زمینه‌ها بروکراسی را باید کنار بگذاریم.

رئیس جمهور با بیان این که در این دولت بود که آب، برق و گاز برای کم مصرف‌ها و مخصوصاً روستائیان مجانی شد، گفت‌: این مجانی شدن برای خیلی‌ها سخت است که می‌گویند و فکر می‌کنند برای دولت دوازدهم افتخار می‌شود.

آقای روحانی افزود: این افتخار برای نظام است و ما کسی و کاره‌ای نیستیم، بلکه خادم و خدمتگزار مردم هستیم و این کار‌های بزرگ را مردم از جمله کارگران، کارمندان و مهندسان کشور انجام دادند.

رئیس جمهور با اشاره به این که قول امام (ره) به ملت ایران درباره مجانی شدن را دولت دوازدهم انجام داد، گفت: امام (ره) به مردم گفته بود که آب و برق را برای شما مجانی می‌کنیم و گاز را نفرموده بود و به جایش اتوبوس را گفته بود که ما به جایش گاز را آوردیم.

آقای روحانی افزود: این که امام (ره) در بهشت زهرا درباره آب و برق فرموده بودند در دولت دوازدهم عملیاتی شد و این جزو افتخارات نظام است و دهن کسانی که با توهین به امام صحبت می‌کردند برای همیشه بسته شد.

آقای روحانی گفت: مسئله بعدی روستاهاست که در این دولت کار عظیمی نسبت به روستا‌ها انجام شد، تقریباً ارتباطات به معنای شبکه مجازی و فضای مجازی به تمام روستا‌ها رسانده شد و ۹۸ درصد روستا‌های ما از ارتباطات و فضای مجازی استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: شبکه بهداشت، راه و ترابری و آموزش و پرورش در این دولت توسعه عظیمی داشت و فرزندان ما حتی در دوران کرونا مدارس مجازی و تجربه کردند.

آقای روحانی با بیان اینکه روستاییان، کشاورزان و دامپروران امنیت غذایی ما را تامین می‌کنند افزود: برای این مجموعه هر کاری برای آن‌ها انجام دهیم، کم است، امروز فاصله شهر و روستا مرتب کم می‌شود و تمام امتیازاتی که در شهر‌ها است در روستا‌ها نیز وجود دارد و وقتی این فاصله کم می‌شود، مهاجرت‌ها کم می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز شرایط بسیار مناسب در روستا‌ها شاهد هستیم یادآور شد: رساندن گاز، برق و آب بهداشتی به روستا‌ها از جمله این اقدامات به شما می‌رود.

آقای روحانی همچنین گفت: تقریباً در هر روز، حدود ۹ تا ۱۰ روستا را گازرسانی می‌کنیم و حدود ۲۰ روستا ۳۵ روستا آب آشامیدنی سالم ارائه می‌کنیم، روستا‌هایی که در سال ۹۲ از آب بهداشتی پایدار استفاده می‌کردند کمتر از یک میلیون بود و امروز ۱۰ میلیون یعنی ۱۰ برابر شده است، امروز مشاهده کردید در خراسان جنوبی گازرسانی به روستا‌ها نسبت به ۸ سال قبل ۲۵ برابر شده است و ما افتخار می‌کنیم.
 
چند طرح بزرگ وزارت نفت با حضور رئیس جمهور و به صورت تصویری به بهره برداری رسید.
 
در هفتاد و پنجمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی، ابتدا وزیر نفت گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های این وزارتخانه ارائه کرد و پس از پاسخ به سئوالات آقای روحانی بهره برداری از این طرح‌ها آغاز شد. 

گاز رسانی به ۲۱ شهر، دو هزار و ۸۰۹ روستا و چهار هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی در سراسر کشور؛ راه اندازی چهار واحد تاسیسات تقویت فشار گاز در استان‌های خوزستان و فارس و واحد شیرین سازی برش سبک مجتمع پترو شیمی بوعلی سینا بندر امام خمینی، طرح‌هایی هستند که امروز با دستور رئیس جمهور بهره برداری از آن‌ها آغاز خواهد شد.

این طرح‌های وزارت نفت با سرمایه گذاری سیزده هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.
 
<div id="video-display-embed-code_397577" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/820107/397577?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما