شناسهٔ خبر: 47948697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بازدید معاون وزیر راه از آزادراه خرم آباد - اراک/ پیشرفت ۹۶ درصدی تونل ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و مسئولین استانی از روند اجرایی آزادراه خرم آباد اراک بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین لرستان، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آخرین مراحل اجرایی آزادراه اراک- خرم آباد گفت: این آزادراه به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی تهران- بندر امام خمینی در محدوده استان لرستان به ارزش روز حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقش مهمی در توسعه زیرساخت های این استان ایفا می کند و با اتصال نواحی شمالی کشور به بندر امام خمینی جایگاه ویژه ای در واردات و صادرات و ترانزیت کالا در کشور دارد.

   خیراله خادمی صبح امروز به همراه سردار هوش السادات فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا،گودرز امیری معاون امور عمرانی استاندار لرستان و سرهنگ دالوند فرمانده پلیس راه استان از آزادراه اراک- خرم آباد بازدید کرد و گفت:‌ آزادراه اراک- خرم آباد بخشی از مهمترین کریدور ترانزیتی کشور در اتصال نواحی شمال کشور به بندر امام خمینی است و نقش مهمی در جا به جایی بار و مسافر در طول این کریدور دارد.

وی ارزش روز این پروژه را حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این آزادراه در ۶ خط طراحی و اجرا شده است و یکی از شریان های اقتصادی کشور است که موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش مصرف سوخت و توسعه اقتصادی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی این کریدور را کوتاه ترین مسیر جاده ای کشور از شمال به بندر امام خمینی اعلام کرد و گفت:‌ این کریدور از بندر امام خمینی آغاز و با عبور از اهواز، اندیمشک، خرم آباد، اراک، سلفچگان، قم به تهران می رسد و در حال حاضر آزادراه اراک- خرم آباد حدفاصل اراک تا بروجرد با پیشرفت فیزیکی۹۱ درصد در مراحل نهایی اجرایی قرار دارد.

خادمی از پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصدی تونل های این آزادراه خبر داد و افزود: این آزادراه ۸.۵ کیلومتر تونل سه خطه دارد که ۷.۵ کیلومتر آن حدفاصل اراک تا بروجرد واقع شده است و بزرگترین تونل آزادراهی کشور از نظر عرض نیز در این آزادراه قرار دارد. در حال حاضر نصب و تکمیل تاسیسات تونل ها باقی مانده است.

وی ادامه داد: این آزادراه حدود ۲ کیلومتر نیز پل دارد که با ساخت آن ۳ گردنه سخت گذر و برف گیر زاغه، رازان و زالیان از محور سراسری تهران - جنوب حذف می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص احجام این پروژه توضیح داد و گفت:‌ ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۲ میلیون و ۳۰۵ هزار متر مکعب خاکریزی، ۱۹ میلیون ۲۳۷ هزار کیلوگرم آرماتوربندی، ۹۳۹ هزار متر مکعب بتن ریزی و یک میلیون و ۷۸ هزار متر مکعب حفاری تونل در این پروژه صورت می گیرد.

خادمی تکمیل این آزادراه را موجب پویایی و پایداری شبکه آزادراهی کشور معرفی کرد و افزود: این آزادراه اتصال بین آزادراه اراک- سلفچگان- ساوه و خرم آباد - پل زال را  برقرار می کند و در آینده با امتداد آزادراه  به سمت سلفچگان و قم و اتصال به آزادراه حرم تا حرم شبکه گسترده و پیوسته آزادراهی فراهم می شود.

وی بهره برداری از این آزادراه را موجب کاهش ۳۳ کیلومتری طول مسیر دانست و ادامه داد: با بهره برداری از این آزادراه زمان سفر ۴۳ دقیقه کاهش می یابد، حدود ۶۵ میلیون لیتر سالیانه در مصرف بنزین صرفه جویی می شود و سالیانه ۱۴۷ میلیارد ریال با کاهش تصادفات و ۱۲۰۰ میلیارد ریال با کاهش زمان سفر صرفه جویی صورت می گیرد.

48

برچسب‌ها:

نظر شما