شناسهٔ خبر: 47932314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انتقاد ديده بان حقوق بشر از گزارش گوترش درباره کودکان يمن

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سازمان دیده بان حقوق بشر از این که رژیم صهیونیستی و ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی در یمن در فهرست ناقضان حقوق کودکان، معروف به ”فهرست ننگ“ قرار نگرفته اند، انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون الجزیره، سازمان دیده بان حقوق بشر از این که رژیم صهیونیستی و ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی در یمن در فهرست ناقضان حقوق کودکان، معروف به ”فهرست ننگ“ قرار نگرفته اند، انتقاد کرد.
سازمان دیده بان حقوق بشر این فهرست را که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هر ساله منتشر می‌کند، به شدت محکوم کرد.
جو بیکر مدیر دفاع از حقوق کودکان در سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد گوترش کسانی را که در قتل و معلولیت‌ها و آسیب‌دیدگی‌های کودکان دست دارند با خودداری از درج نام اسرائیل و ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی در یمن، از مهلکه نجات داد.
بیکر تاکید کرد ناتوانی دبیرکل از تهیه فهرست خود بر اساس ادله و شواهدی که سازمان ملل در دست دارد به منزله خیانت به کودکان است و باعث ترویج پدیده فرار از مجازات می‌شود. وی افزود پس از آن که گوترش برای دومین دوره به دبیرکلی سازمان ملل انتخاب شد باید دست از این شیوه بردارد و اطمینان پیدا کند که فهرست وی بیانگر حقایق است.
از سوی دیگر نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان در مناطق درگیری‌های مسلحانه از محتوای گزارش سالانه ناقضان حقوق کودکان دفاع کرد.
ویرجینیا گامبا ضمن دفاع از این گزارش افزود آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تصمیم گرفت نام اسرائیل در این لیست سیاه وارد نشود.
وی هرگونه اعمال فشار سیاسی از جانب تل آویو بر خودش را تکذیب کرد، اما به وجود اقداماتی از جانب اسرائیل در خصوص این گزارش اذعان کرد.
گامبا گفت: هیچ فشاری در کار نبود. به نظر من باید گفت اقداماتی صورت گرفته است، اما لزوما به معنای اعمال فشار نیست. تا آنجا که من می‌دانم گمان نمی‌کنم دبیرکل سازمان ملل تحت فشار قرار گرفته باشد. تصور می‌کنم تصمیمات اتخاذ شده عادلانه و شفاف است. اوضاع آنگونه که ما می‌خواهیم و خواستار جهانی هستیم که در آن کودکان مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، نیست.

نظر شما