شناسهٔ خبر: 47921374 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انتقاد از عدم درج نام اسرائیل و عربستان در ناقضان حقوق کودک

تسنیم

سازمان دیده بان حقوق بشر عدم درج نام رژیم صهیونیستی و عربستان در فهرست ناقضان حقوق کودکان توسط سازمان ملل را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از عدم گنجاندن نام رژیم‌صهیونیستی و ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی ضد یمن در لیست «ناقضان حقوق کودکان» که سالانه توسط «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد صادر می‌شود، انتقاد کرد.

«جو بکر» مدیر بخش حمایت از حقوق کودکان در سازمان حقوق بشر بین‌الملل در این زمینه گفت که آنتونیو گوترش با عدم گنجاندن نام اسرائیل و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن طرف‌های متخاصم را که در کشتار و معلول کردن کودکان دخیل بودند را نجات داد.

بیشتر بخوانید:

جان باختن هزاران کودک یمنی به دلیل بی مسئولیتی سازمان ملل

وی افزود، شکست مکرر دبیرکل سازمان ملل در تهیه لیست ناقضان حقوق کودکان بر اساس شواهد سازمان ملل خیانت به کودکان محسوب می‌شود و به مصونیت جنایتکاران از مجازات دامن می‌زند. اکنون که گوترش برای دومین بار منصب دبیرکلی سازمان ملل را به دست آورده باید این روش را کنار بگذارد و اطمینان حاصل کند که لیست وی واقعیت‌ها را نشان می‌دهد . شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز باید مسئولانه عمل کرده و مطمئن شود که همه متخلفان در این لیست قرار می‌گیرند.

سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ صدور «فهرست ننگ» را آغاز کرد. طرف‌هایی که مسئول نقض شدید حقوق کودکان هستند و مرتکب جنایت هایی چون قتل و معلولیت و خشونت جنسی و آدم ربایی و حمله به مدارس و بیمارستان ها و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به کودکان می‌شوند، در این لیست جای می‌گیرند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تک تک این جنایت‌ها را علیه کودکان مرتکب می‌شوند و عدم درج نام آنها در لیست مذکور صحت و سقم این فهرست را به چالش می کشد. نکته جالب توجه اینجاست که سازمان ملل نام جنبش انصارالله یمن را در لیست ناقضان حقوق کودکان در مناطق درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۰ قرار داده است.

همچنین نام رژیم صهیونیستی و عربستان در حالی در فهرست ناقضان حقوق کودکان در سازمان ملل درج نشده که گزارش دبیرکل این سازمان نشان می‌دهد سازمان ملل ۱۰۳۱ مورد جنایت شدید علیه ۳۴۰ کودک فلسطینی در کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی و نوار غزه را ثبت کرده است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که سازمان ملل بازداشت ۳۶۱ کودک فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی توسط نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۰ را تایید کرده و ۸۷ کودک گزارش دادند که در طول بازداشت تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته‌اند.

همچنین در جنگ یازده روزه اخیر، حمله‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری دست کم ۲۸۹ کشته- از جمله زنان و کودکان- برجای گذاشت و خسارات فراوانی به بار آورد. مدارس، مراکز درمانی و دفاتر رسانه‌ای از جمله مراکزی بودند که هدف حمله‌ توپخانه‌ای هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

اما درباره عربستان سعودی پس از آن که ریاض تهدید کرد همه کمک‌های مالی خود را به سازمان ملل متوقف می‌کند، گوترش نام ائتلاف متجاوز به سرکردگی سعودی‌ها را از فهرست ننگ سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ خارج کرد.

نظر شما