شناسهٔ خبر: 47923972 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس:

تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس نیازمند اقدام برای صدور اسناد مالکیت هستند

هاشمی با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت برای دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس نیازمند تقاضا از سوی سازمان‌های مسئول است گفت: دراین زمینه سازمان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو باید تقاضای صدور اسناد مالکیت کنند که تاکنون تقاضایی نداشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت برای دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس نیازمند تقاضا از سوی سازمان‌های مسئول است گفت: دراین زمینه سازمان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو باید تقاضای صدور اسناد مالکیت کنند که تاکنون تقاضایی نداشته‌اند.

مهدی هاشمی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی باید اطلاعات مالکیتی اراضی تحت تولیت پایدار خود را در اختیاز ثبت اسناد و املاک بگذارند و تقاضای جانمایی و تثبیت مالکیت و صدور سند کنند تا بتوان برای این جا‌ها سند صادر کرد، بدون داشتن سند همه تالاب‌ها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در معرض تعرض و دست اندازی سودجویان قرار دارند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس با بیان اینکه مالکیت هیچکدام از دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس هنوز تثبیت نشده است افزود: بدون تثبیت مالکیت نمی‌توان برای این جا‌ها اسنادی صادر کرد، تقاضای تثبیت مالکیت و صدور اسناد هم باید از سوی وزارت نیرو ارائه شود، اگر دریاچه‌ها و تالاب‌ها و رودخانه‌ها سند مالکیت داشته باشند موجب کاهش اختلاف و تعرض و کاهش دعاوی می‌شود.

هاشمی افزود: این فرایند شامل تخت جمشید و آرامگاه شاعران و اماکن تاریخی هم می‌شود، برخی از این اماکن هنوز اسناد ماکیت ندارند و نیاز است تا مالکیت دراین اماکن تثبیت شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس صدور اسناد مالکیت برای اسناد ملی و تثبیت مالکیت آن را از کارکرد‌های ثبت اسناد دانست و اضافه کرد: بیش از ۶۳ درصد از اراضی ملی دراستان فارس که رقمی حدود ۱۰ میلیون هکتار می‌شود تثبیت مالکیت شده است، پیش از سال ۹۸ عملکرد سند حدنگار در این استان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار بود در حالیکه این موضوع در سال گذشته به ۴ میلیون ۳۹۷ هزار هکتار رسید.

هاشمی اضافه کرد: تثبیت مالکیت و صدور اسناد حدنگار برای اراضی ملی در سال‌های اخیر در استان فارس بی سابقه بوده و معادل ۴۰ سال گذشته است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس در ادامه با بیان اینکه همه اسناد دفترچه‌ای باید به سند تک برگ تبدیل شود گفت: ادارات ثبت به مالکانی که سند دفترچه‌ای دارند و برای گرفتن سند تک برگ اقدام نکنند خدمات ارائه نمی‌دهند، به استناد ماده ۱۱ قانون حدنگار مانده ۷۵۴ هزار سند دفترچه‌ای دراستان فارس می‌بایست برای گرفتن سند تک برگ اقدام کنند.

انتهای پیام/ 

نظر شما