شناسهٔ خبر: 47922419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قرارگیری زنجان در جمع ۱۰ استان کم‌بارش کشور

پریسا یوسفی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: زنجان جزو ۱۰ استان کم‌بارش کشور است.

صاحب‌خبر -

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه زنجان جزو ۱۰ استان کم‌بارش کشور است که این کاهش نزولات جوی در بارش برف و باران اتفاق افتاد که نشان از بحران آب و کم‌آبی می‌دهد.

وی متوسط ورودی آب شهرستان طارم در سالیان گذشته در ماه خرداد را، ۳۴.۵ مترمکعب در ثانیه دانست و افزود: سال آبی گذشته یعنی ۹۹ - ۹۸ سال آبی خوبی به لحاظ بارش‌های صورت گرفته بود و حدود ۴۰ مترمکعب در ثانیه در خرداد آن سال آب وارد این شهرستان شد که خردادماه امسال این میزان تقریباً به صفر رسیده است.

این مسئول ادامه داد: میزان آب تجدیدپذیر ۱.۵ میلیارد مترمکعب است که حدود ۷۶۹ میلیون مترمکعب روان‌آب و حدود ۷۳۷ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی است، یعنی حدوداً ۵۰ درصد آب زیرزمینی و ۵۰ درصد آب سطحی است.

افشاری در رابطه با رهاسازی آب از سد آیدوغموش استان آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: از سال ۹۶ این موضوع عملیاتی شده که سال گذشته به دلیل بارش‌های خوبی که در استان شاهد بودیم، این رهاسازی صورت نگرفت ولی سه سال متوالی این رهاسازی انجام شد که موجب نجات یافتن محصولات کشاورزی شهرستان طارم از خشکسالی شد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان، از کشاورزان و بهره‌برداران این شهرستان که به هر نحو از رهاسازی این آب منتفع می‌شوند خواست که آب‌بهای معوقه خود را پرداخت کنند تا در تداوم رهاسازی آب از سد آیدوغموش دچار وقفه نشویم. امسال رهاسازی دو سال زودتر از سال‌های قبل انجام شد و دلیل آن بارش‌های کم امسال است.

این مسئول خاطرنشان کرد: آب این سد از هفته گذشته در رودخانه قزل‌اوزن جاری شده که به دلیل اجرای مانور دریچه‌ها موقتاً دو روز این موضوع کنسل شد و با پایان این مانور رهاسازی دوباره انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما