شناسهٔ خبر: 47919984 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مطالبه‌گران کریپتولند در «فارس‌من» بخوانند؛هیچ زیرساخت حقوقی و قانونی در حوزه ارزهای مجازی وجود ندارد!

با توجه به مجاز شناخته شدن استخراج ارزهای مجازی (منوط به اخذ مجوز از وزارت صمت) و کانالیزه شدن استفاده از آن برای واردات کالا به کشور، هرگونه خرید و فروش رمزارز کماکان غیرمجاز شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ «سینا استوی دستگیر شد.» این شاید یکی از چالش‌برانگیزترین اخبار در حوزه ارزهای مجازی برای سرمایه‌گذاران داخلی طی هفته‌های اخیر بود. خبری که با اطلاعیه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری مبنی‌بر دستگیری اعضای «توکن» غیرقانونی، بدون پشتوانه و غیرمعتبر BRG به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی تأیید شد.

 

انجمن بلاک‌چین: کریپتولند عضو هیچ‌یک از تشکل‌های رمزارز نبوده!

در همین ارتباط، انجمن بلاکچین، انجمن فین‌تک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کردند، سینا استوی (سکوی تبادل کریپتولند) عضو هیچ یک از این تشکل‌های صنفی و علمی معتبر بخش خصوصی حوزه بلاکچین و رمز ارز کشور نبوده است.

تشکل‌های مذکور ضمن اشاره به ضرورت فعالیت در فضایی امن و به دور از تخلف در حوزه رمزارز، ابراز امیدواری کرده‌اند، توجه دستگاه‌های نظارتی کشور به هشدارهای کارشناسی بخش خصوصی، در آینده نیز بتواند سلامت اکوسیستم بزرگ رمزارز و بلاکچین ایران را تضمین کند.

 

سردبیران فارس من چه می‌گویند؟!

فارغ از موارد مذکور، ثبت ۲۲ سوژه در حوزه رمزارز و نیز ۱۰ سوژه اختصاصی درباره صرافی "کریپتولند" با بیش از ۵۶۰۰ امضاء نشان از ابهام و دغدغه‌مندی سردبیران فارس من در حوزه ارزهای مجازی است که نگارنده را بر آن داشت تا بررسی بیشتری در این خصوص انجام دهد.

شواهد نشان می‌دهد، برخی از متعاملین و استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی با اعتماد به صرافی کریپتولند، بخشی از دارایی خود در بازار ارزهای مجازی را از طریق صرافی مذکور در معرض تبادل و معامله قرار می‌داده‌اند که دستگیری سینا استوی از فعالان پرحاشیه بازار رمزارز و مسدود شدن سایت و سایر ابزارهای ارتباطی صرافی کریپتولند، موجب اعتراض و نگرانی کاربران را فراهم کرده است.

یکی از سردبیران فارس من در سوژه‌ای مرتبط با صرافی کریپتولند نوشته است: «مسئولین محترم لطفاً تدبیری اندیشیده شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با دسترسی به کیف پول‌های خود در این صرافی، دارایی‌های خود را خارج کنند و بیشتر از این متضرر نشوند.»

در یکی دیگر از این سوژه‌ها آمده است: «اکنون با دستگیری سینا استوی مدیرعامل این صرافی، سایت کریپتولند را مسدود کرده‌اند و این صرفاً موجب ضرر و زیان مضاعف ما جوانان خواهد شد.»

 

کاربران در میزگرد فارس؛ اگر بورس مشکل نمی‌خورد، سراغ رمزارزها نمی‌رفتیم!

اما این پایان ماجرا نبوده و در پی دستگیری سینا استوی مدیر صرافی کریپتولند به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و متعاقب آن بسته شدن سایت صرافی کریپتولند، با پیگیری‌های صورت گرفته، سرمایه‌گذاران صرافی کریپتولند در میزگرد خبرگزاری فارس حاضر شدند.

این افراد در میزگرد مذکور با اشاره به این‌که شکست در بازار بورس برخی سهامداران را بر آن داشت، تا ضرر خود را در بازار رمز ارزها جبران کنند و روزانه تعداد بسیاری از صرافی‌ها در فضای مجازی در حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال‌هستند، اظهار داشتند: «در این سایت بیش از ۱۵ هزار نفر کاربر بودند و از ۲ سال پیش فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند. خیلی‌‌ها اعتماد کرده‌اند؛ زیرا صاحب این صرافی در رسانه به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شد. به ما اعلام شد تا در سایت گرداب که مربوط به مشکلات سایبری است، ثبت‌نام کنیم. پس از آن حدود ۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند ولی تا کنون هیچکس پاسخگو نبوده است.»

مطالبه‌گران در بخش دیگری عنوان کردند: «کسانی که از این سایت خرید کرده بودند، افرادی بودند که در بورس سرمایه‌گذاری کردند. تحریم‌ها و مشکلات بورس موجب شد، ضررهای جبران‌ناپذیری سهامداران داشته باشند. اگر مشکلی در بورس به وجود نمی‌آمد، مردم به سوی رمزارزها نمی‌رفتند. اگر سرمایه‌گذاری در بورس موفق بود و سرمایه‌ها اینگونه نابود نشده بود، نیاز نبود تا از راه دیگری آن ضررها جبران شود.»

در این میان برخی نیز پا را از این فراتر گذاشتند و در روزهای اخیر روز، راهی دادسری تخصصی ناحیه ۳۱ (ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای) شدند. البته سرمایه‌گذاران صرافی مذکور به تعیین تکلیف پرونده قضایی در کوتاه مدت امیدوار هستند، اما نگاه کلان به چنین حوادثی، بیانگر بروز چالش‌هایی متعددی نظیر وقوع انواع تخلفات اقتصادی در بستر بازار رمزارزها است.

بر اساس پیگیری خبرنگار فارس از مسئولان رسیدگی به این پرونده مشخص گردید، پرونده قضایی برخورد با گردانندگان شرکت کینگ مانی با موضوع اخلال در نظام اقتصادی کشور در مراجع قضایی مطرح و در حال رسیدگی است. از این‌رو، کلیه هموطنانی که خواهان اقدام قضایی علیه گردانندگان این شرکت هستند، می‌توانند از طریق دادسرای تخصصی (ناحیه ۳۱ جرایم رایانه ای) موضوع را پیگیری نمایند.

 

هراس از زیان بیشتر در بورس و گرفتاری بعدی!

پیش از بررسی دلایل وجود مخاطره در مسیر مبادله و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز، توجه‌ به دلایل استقبال برخی سرمایه‌گذاران از بازار رمزارز خالی از لطف نیست؛ جایی‌که شواهد حاکی است، سرمایه‌ها از هراس زیان بیشتر در بازار شفاف و دارای پشتوانه بورس به لطف دخالت‌ و بی‌تدبیری دولت‌مردان! روانه بازاری غیرشفاف، بدون پشتوانه، سرشار از کلاهبرداری و نوسانات شدید شده است! تکانه و نوسانات شدید قیمتی که از توئیت سرمایه‌گذاران معروفی نظیر ایلان ماسک تا سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها و رفتار هیجانی برخی سرمایه‌گذاران نشأت می‌گیرد.

 

بر اساس آنچه مطرح شد، بررسی مواضع سیاست‌گذاران و متولیان نظارت بر بازار ارزهای مجازی نیز در دستور کار قرار گرفت. البته برآیند این اظهارات چیزی جز ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز به ویژه در حوزه مبادله انواع ارزهای دیجیتال نیست!

 

پلیس فتا: کسی در بازار رمزارز پاسخگو نیست!

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مسئولان پلیس فتا با هشدار مکرر نسبت به پیامدهای خرید و فروش ارزهای مجازی در کشور از هم‌وطنان درخواست کردند، در حوزه رمزارزها مطابق دستورالعمل و قوانین تدوین شده توسط مراجع ذی‌صلاح اقدام نمایند.

در همین راستا، گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران در تازه‌ترین واکنش به پدیده ارزهای مجازی با اشاره به این‌که صرافی‌های داخل کشور مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند، اظهار داشت: «توصیه می‌کنیم هموطنان به دلیل عدم اشراف موجود، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنند. اگر فردی در این بازارها، سرمایه خود را از دست دهد، کسی پاسخگو نیست و ضمانت اجرایی ندارند.»

همچنین، علی نیک‌نفس اخیراً معاون فنی پلیس فتا ناجا با اشاره به تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی مبنی‌بر «کسب درآمد بالا از طریق تولید یا خرید و فروش ارز دیجیتال در خانه»، اظهار داشت: «کلاهبرداران سایبری با بهره‌گیری از شگردهای مختلف نظیر ایجاد فراخوان برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه از کاربران به شیوه «پانزی» کلاهبرداری می‌کنند و در برخی موارد نیز کلاهبرداری از طریق فروش دستگاه‌های تولید رمز ارز غیرمجاز و قاچاق با قیمت‌های گزاف به افراد رخ می‌دهد.»

مرور تاریخچه قانون‌گذاری در حوزه رمزارز در کشور نیز حاکی است، با توجه به مجاز شناخته شدن استخراج ارزهای مجازی مطابق مصوبه هیأت دولت (منوط به اخذ مجوز از وزارت صمت) و کانالیزه شدن استفاده از آن برای واردات کالا به کشور توسط بانک مرکزی در ابتدای سال جاری، هرگونه خرید و فروش رمزارز کماکان غیرمجاز شناخته شده و نسبت به مخاطرات چنین مبادلاتی به طور مکرر هشدار داده شده است.

 

هشدار بانک مرکزی: از خرید و فروش رمزارز خودداری کنید!

در همین رابطه میانه اردیبهشت‌ماه سال جاری، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای با هشدار مجدد به فعالان حوزه رمزارزها، ریسک تبادل این دارایی را صرفاً بر عهده متعاملین خواند؛ مسئله‌ای ‌که پیشتر نیز به آن اشاره شده بود.

در بخشی از این اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: «به هم‌میهنان عزیز اکیداً توصیه می‌شود، از خرید و فروش رمز ارزها خودداری کنند. در پایان لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه دولت، تمام مخاطرات و ریسک های انجام تبادل هر نوع رمزارز صرفا بر عهده متعاملین است.»

بر اساس آنچه مطرح شد، فارغ از مخاطراتی نظیر نبود زیرساخت حقوقی و قانونی برای رسیدگی به شکایات مالباختگان حوزه رمزارز، پیامدهایی نظیر تبلیغات گسترده کلاهبرداران و بروز جرایم مالی در این بستر غیرشفاف انکارناپذیر است. همچنین اثرپذیری ارزش ارزهای مجازی از اخبار پیرامونی، مزیت غیرمتمرکز بودن آن را به نگرانی سهام‌داران بدل کرده و از ابتدای سال تاکنون رمزارز شناخته شده بیت‌کوین را از کانال ۶۴ هزار دلاری به حدود ۳۲ هزار دلار کشانده است.

البته این بازار در ایران به واسطه تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران، ریسک مسدود شدن کیف‌های پول کاربران را نیز به دنبال دارد که به مجموعه مخاطرات مذکور به طور مفصل در رسانه‌ها پرداخته شده است.

گزارش از: مرتضی شجاعی

انتهای پیام/

نظر شما