شناسهٔ خبر: 4791221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

صالحي: شرط پذيرش پروتکل الحاقي، توافق درباره همه مسائل است

صاحب‌خبر -

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: شرط پذيرش پروتکل الحاقي ، توافق درباره همه مسائل است و تا زماني که درباره همه مسائل توافق نشده است اين بدان معنا خواهد بود که توافقي حاصل نشده است.

علي‌اکبر صالحي در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني سي‌سي‌ تي‌وي چين گفت: قدرت‌هاي جهاني موافقت کرده‌اند در چارچوب توافق هسته‌اي با ايران همه تحريم‌ها را به سرعت رفع کنند.

وي افزود : در صورت تصويب مجلس ايران، بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌توانند از برخي مراکز غيرهسته‌اي ايران در چارچوب شرايط مشخص بازديد کنند.صالحي تاکيد کرد: ايران از منافع ملي خود محافظت و در ادامه گفت‌وگوها بر خطوط قرمز خود تاکيد خواهد کرد.

صالحي در پاسخ به سئوالي منبي بر اين که آيا ايران در چارچوب تدابير اضافي اجازه خواهد داد که بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات غيرهسته‌اي آن ديدار کنند؟ گفت: اين موضوع ميان دو طرف مطرح و بررسي شده است. اگر همه مسائل به خوبي پيش برود ما اين حقيقت را پذيرفته‌ايم که پروتکل الحاقي را خواهيم پذيرفت. اين موضوع در ژنو سه مطرح شد. اما همانگونه که گفتم شرط تحقق اين موضوع توافق درباره همه مسائل است و تا زماني که درباره همه مسائل توافق نشده است اين بدان معنا خواهد بود که توافقي حاصل نشده است. ما نمي توانيم يک بخش را مورد توجه قرار دهيم و از بخش و حوزه ديگري غفلت کنيم. در پروتکل الحاقي اين فرصت و امکان وجود دارد که از برخي سايت‌ها بازديد انجام شود اما اين به تفاهم و توافق دوجانبه وابسته است. براي مثال فرض کنيد بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي خواهند از يک مرکز يا تاسيسات غير هسته‌اي بازديد کنند ما مخالف اين موضوع هستيم. مراکز و تاسيسات هسته‌اي در چارچوب توافق تامين امنيت تحت نظر قرار دارند. ما درباره مراکز غير هسته‌اي صحبت مي‌کنيم. بازرسان بر اساس پروتکل الحاقي مي توانند از مناطق اطراف مراکز غير هسته‌اي نمونه‌برداري کنند.

خبرنگار شبکه سي سي تي وي در ادامه از علي اکبر صالحي پرسيد موضع ايران در قبال توسعه و تحقيق چيست؟ زيرا کاخ سفيد اخيرا فکت شيتي منتشر و اعلام کرد تا ده سال تحقيقات در بخش غني سازي و توسعه اين بخش در ايران محدود خواهد بود تا اين اطمينان حاصل شود که زمان دستيابي ايران به نقطه فرار هسته اي به يک سال افزايش يافته است. آيا توافقي در اين خصوص وجود دارد؟ رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: همانگونه که قبلا هم گفته‌ام توافقي در اين خصوص وجود ندارد اما درکي در اين خصوص وجود دارد که بايد زمان دستيابي حدود يک سال باشد و ما هم معتقديم اين موضوع معقول است و به هيچ وجه هم غيرمنطقي نيست. ما براي نمايش اراده و آمادگي ايران که خواهان حل اين مسائل است جواب مثبت داده‌ايم و بطور داوطلبانه معيار يک سال زمان براي دستيابي به نقطه گريز هسته‌اي را پذيرفته‌ايم.

بنابراين در چارچوب ايده يک سال زمان براي دستيابي به نقطه عطف هسته‌اي ما فعاليت‌هاي خود را در بخش غني سازي اورانيوم محدود کرده‌ايم.

نظر شما