شناسهٔ خبر: 47905597 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش جمعیت زنان زندانی در استان قزوین

رئیس کل دادگستری استان قزوین از کاهش جمعیت زنان زندانی در استان از سال ۹۶ تاکنون خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، حجت الاسلام قدرتی رئیس کل دادگستری استان در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه، گفت: از سال ۹۶ تا کنون تعداد زندانی‌های زن در استان قزوین از ۱۵۰ نفر به حدود ۵۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: با اقدامات صورت گرفته در طول ۴ سال گذشته، تعداد زندانیان در استان قزوین از ۴ هزار نفر به ۳ هزار و ۳۱۶ نفر کاهش پیدا کرد.

رئیس کل دادگستری استان  در خصوص تلاش برای مجازات جایگزین با هدف حبس زدایی گفت: با اعمال ۲۲ مجازات جایگزین در اختیار قاضی و به عنوان مجازات جایگزین حبس، سال ۹۹ تعداد ۱۲ هزار و ۲۲ نفر از مجازات جایگزین حبس استفاده کردند.

وی افزود: همچنین در این راستا برای ۱۳۲ نفر زندانی کم خطر با جرائم سبک، پابند الکترونیکی استفاده شده است.

حجت الاسلام قدرتی در خصوص قانون حمایت از اطفال و خانواده در استان قزوین خاطرنشان کرد: هم اکنون اطفال زیر ۱۸ سال، جدا از بزرگسالان در کانون اصلاح و تربیت نگاهداری می‌شوند.

حجت الاسلام قدرتی به موضوع صیانت از باغستان سنتی قزوین نیز اشاره کرد و گفت: کارگروه ویژه صیانت از باغستان در دادگستری استان قزوین تشکیل شده است و مصوبات خوبی از جمله جلوگیری از اجرای احداث سد لاستیکی داشته است.

وی افزود: سال گذشته با ورود دستگاه قضایی ۳۴ هکتار از اراضی دولتی استان آزادسازی شد و ۳۰ هکتار از رودخانه‌ها و حریم آن‌ها لایروبی شدند.

حجت الاسلام قدرتی به موضوع تخلفات انتخاباتی هم اشاره کرد و گفت: ۳۲ پرونده انتخاباتی چه در زمان تبلیغات و چه حین برگزاری انتخابات تشکیل شده است و در این مدت حتی چند نفر از داوطلبان برای ساعاتی، تحت نظر بودند.

وی افزود: تعداد ۱۰۷ شعبه حل اختلاف در استان قزوین فعالیت می‌کنند که ۳۳ شعبه آن صلحی و ۷۷ شعبه آن ۷۷ حکمی است.

به گفته رئیس کل دادگستری استان قزوین ۸۵۰ نفر نیز در شورای‌های حل اختلاف فعالیت می‌کنند.

۸ اقدام مهم دادستانی استان قزوین در یک سال گذشته

دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین، ساماندهی سایت پسماند محمدآباد، اجرای دستورالعمل نظارت و بازرسی، رفع تصرف از منابع طبیعی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، رفع تصرف از بستر رودخانه ها، صیانت از باغستان سنتی، صیانت از منابع آب و حفاظت از محیط زیست را از جمله اقدامات مهم انجام شده در یک سال گذشته دانست.

 قاسمی، ساماندهی سایت دفع پسماند محمدآباد را یکی از اقدامات ویژه دادستانی در راستای حفظ حقوق عامه دانست و افزود: این سایت قبل از ورود دستگاه قضایی به صورت شرکتی و از طریق هیات مدیره، مدیریت می‌شد که با ورود دستگاه قضا سایت محمدآباد در اختیار شهرداری قزوین قرار گرفت و هرچند سهام دار آن ۲۱ شهرداری استان است.

قاسمی با بیان اینکه طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، دستورالعمل نظارت و بازرسی از سوی قوه قضاییه تدوین و ابلاغ شده است، تصریح کرد: با ابلاغ این دستورالعمل، تحول جدیدی در قوه قضائیه ایجاد شد و دستگاه قضا دیگر منتظر اقدام شاکیان و تشکیل پرونده نمی‌ماند و برای احیای حقوق عامه اقدام می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین خاطرنشان کرد: رفع تصرف از منابع طبیعی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، رفع تصرف از بستر رودخانه‌ها و صیانت از باغستان سنتی و حفاظت از محیط زیست از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه احقاق حقوق عامه است.

وی افزود: صیانت از منابع آب نمونه دیگری از اقدامات دستگاه قضا در راستای حقوق عامه بوده است.

دادستان قزوین با بیان اینکه اخیرا قانون حمایت از خانواده و کودکان ابلاغ شده است، تصریح کرد: این قانون هم اینک لازم الاجرا شده است و باید بستر‌های اجرای آن فراهم شود و باید ضابطان خاص در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها نیز آموزش لازم را ببینند.

قاسمی در خصوص پرونده شهرک اندیشه، خاطرنشان کرد: رفع مشکلات این پرونده را در بخشی از اراضی تعیین تکلیف شده به شهرداری و راه و شهرسازی واگذار کرده ایم، ولی اگر از عهده آن بر نیایند دستگاه قضایی ورود می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به برگزاری انتخابات سالم و پرشور، گفت: امیدواریم دولت جدید با رویکرد خود در درجه اول برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که بخشی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است تلاش کند.

انتهای پیام/

نظر شما