شناسهٔ خبر: 47901578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین دور پایانی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ بعید نیست که دور آینده مذاکرات وین، دور پایانی باشد و آنچه که در مورد مذاکرات وین باقی مانده احتیاج به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف‌ها دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

آقای سعید خطیب‌زاده امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی؛ افزود: در خصوص مذاکرات وین بیشتر از آن که احتیاج به مذاکره داشته باشد احتیاج به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف‌ها دارد و اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود، می‌توانیم امیدوارم باشیم که دور آینده مذاکرات، دور پایانی باشد.

خطیب‌زاده همچنین برگزاری موفقیت آمیز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تبریک گفت و تصریح کرد: حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران پیام مهمی برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بستند، داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: برای رئیس جمهور آینده بهترین آرزو‌ها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

وی افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشور‌های مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس جمهور و نخست‌وزیر، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی بودند و این روند ادامه دارد.

خطیب زاده درباره مذاکرات وین و این‌که توافق در دولت جدید رخ خواهد داد تصریح کرد: این گزارش‌ها حتی نزدیک به واقعیت گفتگو‌ها نیست. تمامی طرف‌ها در وین درباره جزییات گفتگو کردند. هیچ کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقت اضافی را در وین گذاشته است. هیچگاه سیاست ایران این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد آن را به تاخیر بیندازد.

وی ادامه داد: دیپلمات‌ها آدم‌های خوشبینی هستند، ولی برای قضاوت همواره زود است و باید ببینیم آیا تصمیمات سیاسی توسط همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است و به یک متن روشنی در همه کارگروه‌ها رسیدیم.

هیچگاه برجام جدیدی گفتگو و مذاکره نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفت: ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام مهر و موم و امضا و کنار گذاشته شده است. هیچگاه برجام جدیدی گفتگو و مذاکره نخواهد شد. بهترین چیزی که آمریکا می‌تواند فکر کند ارائه تضمین‌های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. وقتی به برجام برگردد لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن باشد.

خطیب زاده همچنین درباره نشست اخیر ایکائو گفت: شورای فنی ایکائو که جلسه داشت دادگاه حساب نمی‌شود و موضوعات فنی را مطرح می‌کنند و ایران گزارش فنی خود را قبلا داده و به ابهامات پاسخ داده است. گزارش فنی ایران کامل بوده است و در آن نشست مورد توجه قرار گرفته است.
 
از حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین گفت: ما درباره جزییات به اندازه کلیات دقیق هستیم و درباره حقوق ملت کوتاه نمی‌آییم.

آقای خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره این‌که گفته می‌شود توافق منوط به خروج نام برخی مقامات ایرانی از فهرست تحریم‌ها شده است افزود: گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ‌گاه رسیدن به توافق را منوط به اسم افراد نکرده است. سیاست اصولی ایران رفع تحریم‌هاست که در برجام پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده با چه رفتار‌هایی از اجرای حقوق بین‌الملل اجتناب می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اوضاع افغانستان نیز گفت: با نگرانی اوضاع وخیم افغانستان را پیگیری می‌کنیم. همه را به کاهش خشونت و پایبندی به گفتگو‌های اصیل بین الافغانی دعوت می‌کنیم. این موضع همیشگی ایران بوده و این موضوع را که امنیت ملی افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است با جدیت دنبال می‌کنیم و سفر‌هایی در روز‌های آتی انجام خواهد شد.

وی افزود: ایران همواره پذیرای برادران و خواهران خود از افغانستان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پیروزی آقای رئیسی و گزارش‌ها در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی از سیاست خارجی ایران در این دوران نیز گفت: رسانه‌های صهیونیستی رویه یکسانی دارند. آقای رئیسی سال‌ها در پست‌های مختلفی بوده و صدای عاقله نظام در بخشی از آن است و این‌ها بیشتر برای مشوه کردن چهره ایران در دنیاست.

آقای خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره متن نهایی توافق ایران با ۱+۴ با بیان این‌که پیش از سفر عراقچی به وین یک جلسه آن برگزار شده است، تصریح کرد: جلسه دیگری از آن هم برگزار خواهد شد. شورای عالی امنیت ملی با نظر مسئولان عالی نظام تصمیم گرفته این کمیته باشد. یک کمیته بین بخشی است. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند.

وی درباره دریافت تضمین در مذاکرات وین هم اظهارداشت: اصل موضوع درباره تضمین‌ها درست است. درباره جزییات صحبت نمی‌کنم. موضوعی است که در پشت در‌های بسته در حال گفتگو است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ظریف برای آمادگی اعزام سفیر به ریاض گفت: آن‌چه ظریف گفته چیزی جدیدی نیست. همواره دستمان برای بازگشت عربستان سعودی به دامان منطقه دراز بوده و نسبت به گفتگو‌ها با عربستان نظرمان مثبت بوده است.

وی درباره حصول توافق در وین هم گفت: می‌توانید نزدیک به چیزی باشید، ولی هیچ‌گاه از آن دور نشوید. الان در نقطه‌ای هستیم که اگر تصمیمات گرفته شود نزدیک به توافق هستیم. متن کاملا روشن است و به نقطه‌های تصمیم سیاسی رسیده است. آمریکا و ما در برخی موضوعات اختلاف رای داریم.

اقای خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره بازرسی‌های آژانس در ایران تصریح کرد: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده است. اگر به توافقی برسیم دوربین‌ها و فیلم‌هایی که ضبط شده در اختیار آژانس قرار می‌گیرد و اگر نه؛ تصمیم دیگری گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود و جزییات بدون توافق باقی بماند. هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر این‌که درباره همه چیز توافق حاصل شود.

وی در پاسخ به سؤالی تاکید کرد: ما نشان دادیم تاب آوری زیادی در مقابل فشار داریم و بخش سلامت ما از این فشار‌ها عبور کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات رخ داده در پای صندوق‌های رای در خارج از کشور گفت: در برخی از کشور‌های اروپایی و صندوق‌های رای در آمریکا شاهد این موضوع بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای حل بحران لبنان و بحران اقتصادی این کشور برنامه‌ای دارد تصریح کرد: موضوع لبنان موضوع داخلی است و ضمن احترام به تمامی طرف‌های لبنانی از آن‌ها خواستیم به توافق درونی برسند و تشکیل دولت بدهند که ا‌ن‌شاءالله مردم لبنان بهره‌مند شوند. امیدواریم بحران لبنان هر چه زودتر پایان بپذیرد.

اقای خطیب زاده همچنین گفت: امروز صبح به دعوت آقای رئیسی، آقای ظریف یک ساعت و نیم آنجا بود و گفتگو‌های خوبی درباره موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی همچنین درباره بازداشت اتباع افغانستان در مقابل سفارت این کشور در تهران خاطرنشان کرد: از این موضوع خبر داریم اجازه دهید جزییات مشخص شد اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که احتمال دارد ایران از خارج از کشور واکسن وارد نکند نیز گفت: وزارت خارجه در موضوع واکسن با سابقه بسیار درخشانی به یاری وزارت بهداشت شتافت و سعی کرد تا جایی که ممکن بوده نیاز‌های مردم را تامین کند. کمتر واکسنی وارد ایران شده که وزارت خارجه در پیشنهاد و مذاکره و انتقال پول و واردات آن کمک نکرده باشد.

اقای خطیب‌زاده افزود: وزارت خارجه، شخص وزیر و معاونان و مدیران این وزارتخانه در این موضوع کنشگرانه عمل کرده اند هفته گذشته محموله‌ای از چین وارد شد و این هفته هم در دستورکار است. خوشحالیم که واکسن ایرانی و واکسن مشترک ایران و کوبا وارد چرخه سلامت در ایران شده است، ولی فکر نمی‌کنم واکسن‌ها تولید داخل تمام نیاز‌های داخلی را تامین کند.
 
رفع موردی تحریم، رافع مسئولیت آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مادامی که تمامی تحریم‌های ظالمانه، فراسرزمینی و یکجانبه آمریکا برداشته نشود، اقدامات موردی رافع مسئولیت ایالات متحده نخواهد بود.

آقای سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص استثناء قائل شدن آمریکا در برداشتن تحریم‌های ایران در حوزه واکسن و ماسک افزود: این استثنایی که قائل شده اند یک بار دیگر به همگان نشان داد که ایران تحت چه فشار و ظلم و ستم آشکاری از سوی ایالات متحده در میانه این فراگیری جهانی، قرار داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره رزمایش نظامی عقاب آناتولی در ترکیه با حضور عربستان و ترکیه و واکنش ایران گفت: آنچه مهم است این است که امنیت در این منطقه دسته جمعی است و روابط ما با ترکیه در ابعاد مختلف حاکی از این است که فهم و مفاهمه خوبی وجود دارد و مثال یکی از روابط ممتاز در این منطقه بحران زده باشد.

خطیب‌زاده در خصوص احتمال تحول در سیاست خارجی ایران با روی کا امدن دولت جدید تصریح کرد: آقای رئیسی امروز با رسانه‌ها گفتگو دارند و درباره موضوعات سیاست خارجی از ایشان خواهید شنید. سیاست در ایران در سطوح عالیه پیگیری می‌شود و نشانگر تداوم بوده است و این آرامشی بوده که در ایران در چهار دهه گذشته وجود داشته است.

وی همچنین در باره اینکه گفته می‌شود توافق در خصوص احیای برجام شامل پنج سند است، گفت: اجازه دهید وارد جزییات نشویم و به گمانه زنی‌های رسانه‌ای پاسخ نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازداشت سه نفر در ارتباط با حمله به خانم ایرانی در برمینگهام گفت: واقعا جای تاسف دارد که در برخی از کشور‌های اروپایی و چندین صندوق رای در آمریکا کم و کاستی‌هایی را کشور‌هایی که ادعای حقوق بشر، دموکراسی و مردمسالاری را به واسطه بی دقتی‌های آن‌ها داشته‌ایم.

خطیب زاده افزود: یادداشت‌های جدی اعتراضی دادیم و پیگیری‌هایی در تهران کردیم و سفیر انگلیس هم به همین خاطر به وزارت خارجه احضار شد و پیگیری‌های حقوقی را تا زمان حصول نتیجه ادامه خواهیم داد. واقعا صحنه‌هایی که برخی از ورشکسته‌ها و عناصر اجاره‌ای خواستند تصویرسازی‌ها را خواستند از ملت ایران نشان دهند هیچ شباهتی با ملت متمدن و تاریخ ساز ایران ندارد.

وی تصریح کرد: ملت ایران همان‌هایی هستند که حتی اعتراض‌های خود را با منطق و به صورت روشن بیان می‌کنند. این‌ها عناصری هستند که متاسفانه وابستگی‌ها به گروهک‌هایی از جمله منافقین روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات رخ داده در پای صندوق‌های رای در خارج از کشور گفت: در برخی از کشور‌های اروپایی و صندوق‌های رای در آمریکا شاهد این موضوع بودیم. البته این روی دیگر سکه همان گروه‌هایی هستند که به ارعاب و تهدید و اذیت و آزار ایرانیان می‌پردازند و سعی می‌کنند آن‌ها را ساکت کنند و از مشارکت آن‌ها در تعیین سرنوشت‌شان محروم کنند، ولی همواره ناتوان بوده‌اند. این رافع مسئولیت‌های کشور میزبان در تامین امنیت صندوق‌های اخذ رای نیست.

وی درباره دریافت تضمین کتبی از آمریکا در مذاکرات وین هم گفت: اصل موضوع درباره تضمین‌ها درست است. آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد که تا چه حد می‌تواند گردن کشانه منافع کشور‌های دیگر را نادیده بگیرد لذا به نوعی تضمین این موضوع دیده شود و این‌که کم و کیف و تبعات آن چه خواهد بود بعد از نهایی شدن خدمت شما می‌گویم و موضوعی است که در پشت در‌های بسته در حال گفتگو است.

نظر شما