شناسهٔ خبر: 47900868 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

افزایش سرمایه گذاری‌ها نشانه شکست تحریم هاست

رئیس جمهور گفت: افزایش سرمایه گذاری‌ها به ویژه در مناطق آزاد نشانه شکست تحریم هاست

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های صنعتی و زیربنایی منطقه آزاد ارس با تبریک سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) افزود: این امام بزرگوار موجب فخر ما ایرانیان است و هر چه داریم از سایه بلند آن امام داریم ان شاءالله کشور ما همیشه با توسل به روح بلند این امام عزیز در مسیر پیشرفت خواهد بود.

وی با اشاره به انتخابات اخیر گفت: مردم مسئولیت بسیار بزرگ سیاسی و اجتماعی خود را در روز جمعه انجام دادند و رئیس جمهور دوره سیزدهم را انتخاب کردند البته انتخابات شورا‌ها نیز بود و در برخی مناطق نیز انتخابات میاندوره‌ای مجلس برگزار شد و مجلس خبرگان هم بود که به مردم ایران تبریک می‌گویم به خاطر این اقدام خوب و ارزشمند در این مقطع تاریخی که در پای صندوق آرا انجام دادند.

رئیس جمهور درباره افتتاح‌های امروز خاطرنشان کرد: افتتاح‌های امروز و افتتاح‌های همه هفته‌های گذشته و همچنین از سال ۹۹ که ما افتتاح‌های پنجشنبه‌ها را آغاز کردیم علامت بسیار خوبی برای همه جهانیان است مبنی بر این که ایران مرکز سرمایه گذاری و تولید است و مردم ایران علاقمند به آبادانی کشورشان هستند.

آقای روحانی افزود: به آمار مناطق آزاد ما نگاه کنید که اعلام شد ۶۲۱ طرح در حال اجراست و ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در آن‌ها سرمایه گذاری شده است. ۵۳ درصد این طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شده و در سال آینده به افتتاح می‌رسد و این مسئله بسیار مهمی است.

رئیس جمهور گفت: اگر مردم به آینده و سود سرمایه گذاری خود امید نداشته باشند که نمی‌آیند ۲۴۸ هزار میلیارد تومان فقط در مناطق آزاد سرمایه گذاری کنند مناطق بسیار زیادی درسراسر کشور هست که روزانه سرمایه گذاری می‌شود.

وی افزود: همین ایستادگی و مقاومت مردم است که علی رغم رنج، سختی و مشکلاتی که کشیده اند در یک جنگ اقتصادی بی نظیر در تاریخ منطقه مقاومت کرده اند جنگی که ظالمان کاخ سفید ملت را سه و نیم سال محاصره کنند و دیگران هم از ترس کاخ سفید کمک و حمایتی نکنند و دست روی دست بگذارند.

اقای روحانی گفت: این حرفی که مسئولین دارایی آمریکا سه روز پیش اعلام کردند که ما از فردا آماده ایم که تحریم ایران را از نظر واکسن کرونا برداریم یعنی این تروریست‌ها کاملا اعتراف می‌کنند که همه چیز را بر روی مردم ما و تمام فعالیت بانکی ما قفل کردند و حالا بعد از ماه‌ها دولت جدید روی کار آمده و معتقد است که باید تحریم‌ها کنارگذاشته شود تازه گفتند در مسائل بانکی اگر برای ماسک و واکسن کرونا باشد اشکالی ندارد و این هم زمانی است که فهمیدند در ماسک نیازی نداریم و در واکسن هم تولید کننده شدیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: حرفی که به مردم در طول سه سال و نیم می‌زدیم که با چه سختی کشور اداره می‌شود و اینکه به مردم گفتیم ماه‌ها طول کشید تا پول واکسن سازمان بهداشت جهانی را پرداخت کنیم تا آن‌ها بتوانند واکسن را بدهند شاید برای مردم باورش سخت بود حالا که دو سه روز پیش آمریکایی‌ها صریحاً اعلام کردند و گفتند تازه ما اجازه خواهیم داد که فقط برای واکسن و ماسک فعالیت بانکی داشته باشیم، نشان می‌دهد که مردم ما با چه سختی زندگی کردند.

مناطق آزاد باید در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشران باشند

رئیس جمهور با اشاره به شرایط سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: این مناطق باید در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشران باشند.

آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های صنعتی منطقه آزاد ارس اظهارداشت: مردم بزرگوار ما صورت و بینی ترامپ و همه جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند، مردم با عظمت در این شرایط ایستادگی کردند که با تحریم‌ها روبرو بودیم و سرمایه گذاری و تولید کردند و آنچه را که لازم بود با همه سختی‌ها وارد کشور کردیم.

وی با بیان اینکه بازار ما مملو از جنس است ادامه داد: البته گرانی وجود دارد و مردم در سایه این جنگ در فشار هستند، اما این جنگ نگذاشت اقتصاد ایران فرو بپاشد و آن‌ها به هدفشان برسند.

رییس جمهور افزود: افتتاح‌های پنج شنبه‌ها یکی از اقدامات مهم به شمار می‌رود هر پنج شنبه یک تودهنی به آمریکایی‌ها بود که به آن‌ها نشان دهیم بدانند نمی‌توانند ملت ایران و تولیدشان را تحریم کنند می‌توانند راحتی مردم و ارزانی را به تحریم بکشانند، اما نمی‌توانند ملتی را از مسیر توسعه و جهش تولید بازدارند.

اقای روحانی گفت: بحمدالله امروز ما شاهد تحول در سراسر کشور هستیم و تا روز پایانی دولت هر پنج شنبه و دوشنبه افتتاح‌های خود را ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد: مردم ما تا چه حد سرافراز در بخش تولید فعالیت می‌کنند و امروز در مناطق ارس طرح‌هایی افتتاح شد و ۸ هزار میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسید در مجموع با آنچه سرمایه گذاری و کلنگ زنی در این زمینه انجام شد ۷۰ هزار میلیارد تومان طرح در بخش افتتاح را در یک روز شاهد بودیم که نشانه عظمت این ملت است.

رییس جمهور ضمن قدردانی از مجموعه مناطق آزاد افزود: این مناطق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مناطق واردکننده به مناطق صادرکننده و تولیدکننده تبدیل شدند و به عنوان یک پل ارتباطی میان ایران و کشور‌های همسایه و کشور‌های مختلف قرار گرفتند.

آقای روحانی ادامه داد: بورس بین المللی و چنین مواردی نشان می‌دهد که مناطق آزاد ما در حال توسعه و پیشرفت است مناطق آزاد باید در جذب سرمایه گذاری خارجی پیشران باشد و سرمایه گذاری خارجی در همه جای کشور ما انجام خواهد گرفت. با برداشته شدن تحریم‌ها بزودی سرمایه گذاری خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد.

وی تاکید کرد: مناطق آزاد شرایط خاص خود را دارند و در این بخش ما شاهد فعالیت بیشتر در طول هفته‌های آینده و در دولت سیزدهم خواهیم بود تا مردم از بهره آن برخوردار باشند.
 
امروز ۵۰ طرح تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در شش استان با حضور رئیس جمهور به صورت تصویری به بهره برداری رسید.
 
در هفتاد و چهارمین برنامه از افتتاح طرح‌های ملی، ابتدا دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از برنامه‌ها و طرح‌های این نهاد ارائه کرد و پس از پاسخ به سئوالات آقای روحانی بهره برداری از این طرح‌ها آغاز شد.
 
رئیس جمهور در این مراسم گفت: افزایش سرمایه گذاری‌ها به ویژه در مناطق آزاد نشانه شکست تحریم هاست.

آقای حسن روحانی پیش از صدور فرمان بهره برداری از ۱۵ طرح صنعتی و زیربنایی منطقه آزاد ارس افزود: در سال ۹۸؛ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در منطقه آزاد ارس سرمایه گذاری شده و این رقم در سال ۹۹؛ به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به سه برابر رسیده است.

رئیس جمهور گفت: اینکه ما می‌گویم آمریکا در جنگ اقتصادی شکست خورده؛ نمونه اش همین افزایش سرمایه گذاری‌ها است.

آقای روحانی افزود: در هر نقطه از کشور که مشاهد کنید، می‌بینید که سرمایه گذاری‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ علی رغم کرونا و با وجود مشکلات و جنگ اقتصادی بیشتر شده، بنابراین مردم به آینده اقتصاد، آینده کشور، تولید و صادرات صد در صد امیدوارند.

رئیس جمهور گفت: این تنها سرمایه گذاری بخش خصوصی است، بنابراین وقتی خود مردم سرمایه گذاری می‌کنند این به معنای آن است که جامعه و ملت ما به آینده کشورشان امیدوار هستند.

وی با قدردانی از توسعه سرمایه گذاری‌ها در منطقه آزاد ارس افزود: مطمئنم روابط ما با جمهوری آذربایجان بعد از برداشته شدن تحریم که به زودی برداشته خواهد شد، گسترش خواهد یافت.

آقای روحانی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را رو به گسترش تعریف کرد و گفت: ما تصمیمات مهمی را با رئیس جمهور آذربایجان اتخاذ کردیم که به خاطرتحریم‌ها اجرای آن با کندی مواجه شده بود، اما همه آن‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود و مردم شاهد یک تحول بسیار مثبتی در مناطق مرزی شمالغرب کشورمان ان شاءالله خواهند بود.

این ۵۰ طرح تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان به بهره برداری خواهند رسید.

از مجموع این طرح‌ها؛ ۹ واحد اقتصادی و تولیدی در منطقه آزاد کیش؛ ۱۵ طرح تولیدی و اقتصادی در منطقه آزاد ارس؛ ۱۵ طرح تولیدی و زیربنایی در منطقه آزاد قشم و ۱۱ طرح اقتصادی و زیربنایی در منطقه آزاد اروند با دستور رئیس جمهور بهره برداری از آن‌ها آغاز می‌شود.

همچنین عملیات اجرایی ۵۲ طرح اقتصادی و زیربنایی دیگر هم در مناطق آزاد تجاری کیش، قشم، اروند، ارس، انزلی، ماکو و چابهار آغاز خواهد شد.

این طرح‌های تولیدی، اقتصادی و زیربنایی با سرمایه گذاری ۷۰ هزار و ۶۵ میلیارد تومان برای ۹۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.
 
<div id="video-display-embed-code_396643" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/819879/396643?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما