شناسهٔ خبر: 47889812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فردای انتخابات و ضرورت همراهی برای آینده ایران

تهران-ایرنا-سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی به پایان رسید. پیام‌های تبریک این پیروزی از فردای انتخابات و از سوی مسئولان و شخصیت‌های سیاسی، همراهی و همدلی همه احزاب و گروه‌ها برای فردای ایران نوید می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آخرین انتخابات نظام جمهوری اسلامی در قرن چهاردهم شمسی روز جمعه ۲۸ خردادماه و با تمام کش و قوس‌ها با حضوربیش از 29 میلیون نفر از واجدین شرایط برگزار و حجت الاسلام و المسلمین «سیدابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران انتخاب شد. همزمان با اعلام نتایج اولیه در ساعات ابتدایی روز شنبه، رییس جمهوری، هیات دولت و بسیاری از مسئولان نهادها و قوای دیگر، شخصیت‌های حزبی و لشکری و کشوری، پیروزی حجت الاسلام رییسی را در انتخابات تبریک گفتند و برای وی آرزوی موفقیت کردند.

واکنش‌های داخلی و خارجی به پیروزی حجت الاسلام رییسی

ساعاتی پس از اعلام نتایج اولیه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رییس جمهوری، پیروزی رییس جمهوری منتخب را تبریک گفت و با حضور در دفتر حجت الاسلام رییسی ضمن تبریک مجدد انتخاب وی تاکید کرد: از ۱۲ مرداد آقای رئیسی رییس جمهور همه ماست و همه به طور کامل از او و دولت قانونی او حمایت خواهند کرد. وزرای کابینه، معاونین رییس جمهوری و اعضای هیات دولت هم در پیام‌های جداگانه‌ای پیروزی حجت الاسلام رییسی را در انتخابات تبریک گفتند.

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مسئولان قوا و نهادها دیگر، چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی هم این پیروزی را به حجت الاسلام رییسی تبریک گفتند. حجت الاسلام و المسمین «علی اکبر ناطق نوری» انتخاب حجت الاسلام رییسی را تبریک گفت و تاکید کرد: «رفع مشکلات معیشتی و برداشتن موانع پیش رو، با به کارگرفتن تخصص تمامی نیروهای کارآمد و کاردان و به یمن همدلی و هم اندیشی، امری دست یافتنی خواهد بود.» «علی لاریجانی»، حجت الاسلام «سیدحسن خمینی»، «علی شمخانی»، مولوی عبدالحمید، «علی اکبر ولایتی» هم از شخصیت‌هایی بودند که در پیام‌­هایی انتخاب حجت الاسلام رییسی را تبریک گفته و برای وی آرزوی توفیق در اداره کشور کردند.

مقامات کشورها و گروه‌های مختلف سیاسی هم پیروزی حجت الاسلام رییسی را تبریک گفتند. تاکنون «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، روسای جمهوری ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه،«الکساندر لوکاشنکو» رییس جمهوری بلاروس، «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان، «محمود عباس» رییس دولت خودگردان فلسطین، «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق، «آرمن سرکیسیان» رییس جمهوری ارمنستان، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب الله لبنان، حجت‌الاسلام والمسلمین «اکرم الکعبی» دبیر کل مقاومت اسلامی نُجَباء در پیام های جداگانه‌ای به حجت الاسلام رییسی تبریک گفتند.

پیامِ پیام‌های تبریک

پیام تبریک رییس جمهوری مستقر به رییس جمهوری منتخب و حضور در دفتر وی نشان از انتقال قدرت مسالمت آمیز در جمهوری اسلامی علیرغم تمام اختلاف‌نظرها و انتقادات است. در اهمیت این انتقال مسالمت آمیز می‌توان حوادث چنین رویدادی را در کشورهایی که داعیه دار دموکراسی هستند مورد رصد قرار داد که از متاخرترین آن‌ها می توان به جنجال‌های انتقال قدرت در کاخ سفید آمریکا یا در کنست رژیم صهیونیستی اشاره کرد. رهبر انقلاب در مجموعه توصیه‌های پسا انتخاباتی با اشاره به این موضوع آن را چرخه قدرت توصیف کرده و خاطرنشان کردند: «وجه دیگر انتخابات، چرخش نخبگان و گردش قدرت از یک سازوکار کاملاً مردم‌سالارانه است. از این وجه، مجرای اصلی و مسالمت‌آمیز انتقال قدرت انتخابات است که نشاط و حیات سیاسی را هم به ارمغان می‌آورد.»

پیام تبریک وزرا و دیگر مسئولان سیاسی و چهره‌های حزبی و نیز نامزدهای بازنده انتخابات؛ احترام به قانون اساسی و عبور از انتخابات و ورود به دوران پساانتخابات است. پیام‌های دیگری که یکی پس از دیگری منتشر می‌شود نشان می‌دهد با تمام انتقادات سیاستمداران ایرانی به بلوغ پذیرش شکست خود و پیروزی حریف رسیده‌اند و این می‌تواند نتیجه چهل سال برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی باشد.

در این زمینه «علی ربیعی» سخنگوی دولت امروز در یادداشتی تصریح کرد: «در صدر اموری که با خاتمه روز انتخابات آغاز می‌شود، همدلی برادرانه برای انتقال آرام و مسئولانه دولت به دولت بعدی است. یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعا نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد. بر همین اساس امروز در جلسه هیات دولت مقرره‌ای وضع خواهد شد که تمام دستگاه‌ها تجارب ۸ ساله خود را جمع‌بندی و در اختیار منتخب ملت قرار دهند و موظف به قرار دادن هر گونه اطلاعات و تجارب تا شکل‌گیری دولت بعد خواهند شد.»

آینده ایران محور اصلی بحث‌های پساانتخاباتی

دوران پساانتخابات پایان رقابت‌های سیاسی و حزبی یک سال اخیر و بازگشت به مفهوم ایران و چالش‌هایی است که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان بوده و خواهد بود. به عقیده تحلیلگران، رییس جمهور منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ماه‌ها و سال‌های دشواری را به دلیل وجود شرایط اقتصادی خاص کشور تجربه خواهد کرد. با فرض درستی چنین تحلیلی، مهم‌ترین اصل اداره کشور در این شرایط، همراهی تمامی نهادها و قوا و نیز آحاد مردم با دولت آینده است. یکدستی تمام قوا و نهادها و تعلق آن‌ها به جریان اصولگرا می تواند همراهی و حتی همدلی مورد نیاز دولت منتخب را، به منظور اجرای برنامه‌های خود به وجود آورد و این برگ برنده حجت الاسلام رییسی خواهد بود. اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم از امضا کنندگان دعوت به حضور وی در عرصه انتخابات بودند بنابراین قوه مقننه همراه دولت در مسیر اداره کشور خواهد بود. دیگر نهادها و قوا هم به طریق اولی دولت منتخب را برای مبارزه با مشکلات اقتصادی در کشور یاری خواهند کرد و با کاهش اصطکاک‌ها و اختلاف سلیقه میان مسوولان تصمیم‌گیر، آرامش بیشتری بر عرصه سیاسی ایران حاکم خواهد شد.

روی دیگر سکه این همراهی مردم  است. حجت الاسلام رییسی برای موفقیت در مهار مشکلات و چالش‌هایی که پیش رو دارد، باید همراهی تمام شهروندان ایرانی را به دست آورد کما اینکه در پیام‌های پس از پیروزی خود بارها بر رییس جمهور بودن همه مردم ایران تاکید می‌کند. رهبر معظم انقلاب هم در توصیه به روسای جمهور منتخب از هر جریان و گروهی این است که «رییس جمهور منتخب هر که باشد، ‌رئیس‌جمهور همه ملت ایران است و همه به همکاری با او در پیشرفت کشور موظف‌اند. اینجانب نیز مانند همیشه از هر اقدام و حرکت ایشان در اداره قانونی کشور و حرکت در جهت اهداف نظام اسلامی حمایت خواهم کرد.»

با فروکش کردن هیجان انتخابات در کشور باید به ارزیابی و تحلیل دلایل عدم مشارکت نیمی از واجدان شرایط در انتخابات پرداخت و از این رهگذر به رفع آن‌ها اقدام کرد. جامعه باید از سوی مسئولان درک شود و نخستین گام این درک با درک دلایل عدم حضور آغاز خواهد شد. حجت الاسلام رییسی که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران در کوران رقابت‌های انتخاباتی اخلاق را قربانی رقابت و سیاست نکرد، با تداوم این روند می‌تواند به چهره‌ای اجماع ساز میان تمام نهادها و ارگان‌ها تبدیل شده و پروسه درک نیازها و سلایق مردم و تغییر ارزش‌ها و نگرش‌های آنان را آغاز کند تا در پایان چهارسال مسئولیت خود ضمن برداشتن موانع، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد.

نظر شما