شناسهٔ خبر: 47889782 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیت الله دژکام:

با اصلاح فرآیند انتخابات می‌توانیم در سطح بین المللی الگو باشیم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اصلاح فرآیند انتخابات در جهت اینکه یک الگو برای نظام اسلامی در سطح بین الملل باشد نیز یک نیاز است، گفت: اگر می‌خواهیم با فساد و ناکارآمدی مقابله کنیم باید نیرو‌های دلسوز انقلاب را در هر تیم و جناحی که هستند با هم یکی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با رییس شورای نگهبان فارس، بازرسین شورای نگهبان استان و مدیرکل محترم دادگستری ضمن تبریک میلاد حضرت ابوالحسن علی ابن موسی الرضا (ع)، گفت: امسال به برکت این ایام پرنور میلاد آن حضرت برای کشور و مردم ما الحمدالله یک انتخاب مناسب و خوب را به دنبال داشت.

او ضمن قدردانی از تمام کسانی که در حماسه ۲۸ خرداد زحمت کشیدند تا این کار بزرگ ملی به خوبی انجام شود، افزود: همچنین باید از دوستان شورای نگهبان و نظارت که انصافا جدای تلاش‌های فیزیکی که انجام می‌دهند معمولا تحت یک تنش شدید از نظر روحی و روانی هم قرار میگیرند و در این شرایط کار کردن جز با اراده و ایمان قوی راه دیگری وجود ندارد، تشکر کرد.

آیت الله دژکام ادامه داد: به حمدالله با همه فشار‌های چندساله برای اینکه امروز دشمن خوشحال باشد ملت به میدان آمدند و بصیرت خود را نشان دادند و به جای اینکه دشمنان شاد باشند امروز مومنین شاد هستند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود، بیان کرد: در بحث تحریم‌ها که در زمان ترامپ اوج گرفت از نظر معادله اقتصادی به عقیده خود آن‌ها باید در طول ۱.۵ سال جواب می‌داد و نظام اقتصادی ما به کلی از هم فرو می‌پاشید، اما آن‌ها امروز فشار‌ها و تحریم‌ها را نزدیک به ۳.۵ سال ادامه داده اند تا شاید انتخابات ایران مثل انتخابات آمریکا باشد که ترامپ آنجا به خاطر سیاست هایش شکست خورد، اما در کشور ما الحمدالله دوباره مردم نشان دادند که در انتخابات ارزش‌های انقلابی از همه چیز برایشان مهم‌تر است.

او اظهار کرد: ۳.۵ سال تحریم و این همه فشار باز هم مردم به آن‌ها نه گفتند و اعتقاد داشتند که راه نجات پای صندوق رای است و این بسیار کار بزرگی بود که مردم انجام دادند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: البته ما از نقش ولایت فقیه و شخص رهبری برای این جهت نیز نباید غفلت کنیم یعنی به نظر بنده می‌رسد که شاید اگر توجه به نقش ولایت فقیه در حضور مردم پای صندوق‌های رای را جدی نگیریم باز لطمه بخوریم و تحلیل غلطی خواهیم داشت و این موضوع بسیار مهمی است، این رای مربوط به نظام و رهبری بود و زمانی که در روز قبل از انتخابات رهبر معظم انقلاب سخنرانی فرمودند بسیاری از مردم کوچه و بازار به خاطر حرف رهبری پای صندوق آمدند.

آیت الله دژکام گفت: این رهبری و ولایتی که در ادامه ولایت رسول الله است الحمدالله در کشور ما هرجا که دچار مشکل می‌شویم و گیر می‌افتیم به داد ما می‌رسد. امیدواریم سایه ایشان مستدام باشد و همه بهره‌مند از راهنمایی‌های ایشان باشیم.

او با اشاره به  فرآیند انتخابات در استان فارس، ادامه داد: بالاخره ما در طول این چند دوره انتخابات و همین دور اخیر، متوجه ضعف‌هایی در فرآیند برگزاری انتخابات شده ایم که باید در جهت رفع و تکمیل آن اقدام کنیم یعنی امروز ما در گام دوم انقلاب اسلامی که هستیم خطوط کلی حرکت را رهبری مشخص کرده اند، ولی در ریز کار‌ها و جزئیات قسمت‌هایی وجود دارد که اصلاح آن‌ها کار شما مسئولان محترم است و اگر این فرآیند‌ها اصلاح نشود بهانه همیشه در دست دشمن است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یک نظارتی را شورای نگهبان باید انجام دهد و تایید صلاحیت کند، خاطر نشان کرد: در کشور‌های دیگر نیز همین قضیه وجود دارد، ما که نمی‌توانیم امور اداره مملکت و یا شهر‌ها را به دست کسی دهیم که مثلا جاسوس است و یا مسائل اخلاقی و یا اقتصادی دارد و یا اعتقادی به نظام اسلامی ندارد؛ بنابراین باید نظارت باشد و این حق ملت است و همه این توضیح و اقناعش انجام شده است، اما باز هم به عنوان یک بهانه است.

آیت الله دژکام افزود: پس از پایان انتخابات دوباره این بحث را علاوه بر رسانه‌های خارجی و معاند حتی رسانه‌های داخلی داغ می‌کنند و این مشکلی در فرآیند کار هست و باید دقت شود تا اصلاح شود. بالاخره از اول انقلاب تا به امروز بعد از این همه انتخابات و ۸ رییس جمهوری که انتخاب شده اند با این وضعیتی که میبینیم این جهت باید اصلاح شود و برای اقناع حداکثری افکار عمومی تلاش کرد.

او با بیان اینکه ما باید به همه ملت و مجموعه‌های خبر رسانی به نحوی آموزش دهیم تا از نظر سیاسی آن‌ها را رشد دهیم که این مسئله وجود نظارت شورای نگهبان طبیعی شود و به نظر بنده موقع آن است که اصلاح کنیم، تصریح کرد: همچنین بحث دیگری در خود قانون است که باید واضح‌تر و مصداقی‌تر به مسائل بپردازد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار داشت: مثلا فردی مشکلات عدیده اخلاقی دارد، اما مدعی می‌شود به خاطر ضدیت با ولایت فقیه و به استناد فلان بند رد شده ام. در حالی که اگر جرم این فرد و علت رد صلاحیتش واضح شود، هیچکس از آحاد مردم به او حق نمی‌دهد که در حقش اجحاف شده و نباید رد صلاحیت می‌شدی. مجلس ما باید این موارد را اصلاح کند و بند‌ها را مشخص کند تا قبل از اعلام عمومی، خود کاندیدا بفهمد که قرار است به فلان دلیل واضح و مشخص رد صلاحیت شود و کنار بکشد، اما امروز بعد از فرایند رد صلاحیت و اعلام نتایج، بسیاری از رد صلاحیت شدگان می‌گویند برخورد سیاسی با ما شده است در حالی که خود آن‌ها هم می‌دانند که چنین نیست. مسلما اگر این گره‌ها و مسائل را حل کنید مردم اطمینانشان بیشتر می‌شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به بررسی استعلام‌ها، ادامه داد: در خود استعلام هم جا دارد که بررسی شود که آیا امکان دارد کسی که می‌خواهد کاندیدا شود قبل از ورود به جریان انتخابات از وضع خود استعلامی بگیرد که اگر تناسبی ندارد شرکت نکند؟ نه اینکه وقتی درگیر انتخابات شد به او بگویند به خاطر فلان گزارش‌ها صلاحیت ندارد. برخی افراد واقعا محترمند و در عین حالی که رد صلاحیتشان قانونی است، اما می‌شود در مناصب دیگری از آن‌ها استفاده کرد، اما وقتی مهر رد صلاحیت بر آن‌ها خورد قضیه برایشان گران می‌شود. این مسئله مهمی است که با پیگیری‌ها برای دوره آینده ان شالله تصحیح شود.

او گفت: اصلاح فرآیند انتخابات در جهت اینکه یک الگو برای نظام اسلامی در سطح بین الملل باشد نیز یک نیاز است؛ و نهایتا اگر می‌خواهیم با فساد و ناکارآمدی مقابله کنیم باید نیرو‌های دلسوز انقلاب را در هر تیم و جناحی که هستند با هم یکی کنیم.

آیت الله دژکام اظهار کرد: این مسیری است که انقلاب باید طی کند و امیدوارم هستیم همین جهت گیری‌ها از جا‌های دور از مرکز تا خود مرکز با جدیت دنبال شود و نظارت‌های شورای نگهبان ان شاالله از این جهت متوجه باشد.

او بیان کرد: انشاالله با همین شعار دولت مردمی و ارتباط دولت و مردم برای حل مشکلات که آقای رئیسی شروع کرده اند و طبق گفته خودشان با الگویی که در آستان قدس داشتند به نتایج خوبی خواهیم رسید و دولت موفقی شکل خواهد گرفت.

امام جمعه شیراز گفت: آقای رییسی در آستان قدس حرم را به همه مرز‌های کشور توسعه داد و امروز همان طور کاری باید بشود و همه پای این کار بیایند تا مشکل کشور را رفع کنند. اگر این جهت به کمک امام رضا (ع) انجام گیرد ما مطمئن هستیم که ابرقدرتی ایران در جهان تثبیت می‌شود و غرب می‌فهمد که باید با ما راه بیاید در غیر اینصورت همین است که مدام فشار می‌آورند.

انتهای پیام/ 

نظر شما