شناسهٔ خبر: 47887400 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در آیین افتتاح رسمی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیل:

«برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی»؛ یکی از فراگیرترین، گسترده‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه تشخیصی و غربالگری وزارت آموزش‌وپرورش است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در مراسم افتتاح رسمی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به تشریح نوآوری‌های برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی؛ در «آیین افتتاح رسمی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی»؛ که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش در مدرسه استثنایی رجائیه، منطقه ۱۵آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد؛ ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در دو قلمرو حفظ، ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین  آمادگی تحصیلی ایفای نقش می‌کند و این برنامه یکی از فراگیرترین، عمومی‌ترین، پرحجم‌ترین، مستمرترین، گسترده‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه تشخیصی و غربالگری وزارت آموزش‌وپرورش است.

حسینی افزود: نتایج حاصل از این برنامه منجر به پیشگیری از بیماری‌ها، ارتقای سلامت و مداخلات حوزه سلامت می‌شود.

وی افزود: این برنامه یک سرمایه بزرگ ملی است و می‌توان از داده‌های آن برای ارتقای سلامت و کیفیت آموزش دانش آموزان بهره برد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را گام بسیاری مهمی در جهت ارتقای عدالت آموزشی دانست و گفت: استانداردسازی آموزش مبتنی بر تشخیص به‌موقع و  ساماندهی کیفیت آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی دانش آموزان با جای‌دهی مناسب دانش آموزان استثنایی در گروه‌های هفت گانه ازجمله دستاوردهای برنامه سنجش است که منجر به گسترش عدالت آموزشی می‌شود.

حسینی یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را افزایش طیف‌های هفتگانه تحت پوشش دانست و گفت: در نشست آتی شورای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی سه گروه جدید به گروه‌های هفتگانه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اضافه خواهندشد که  این سه گروه شامل؛ سازمان سه گروه «کاستی توجه همراه با بیش فعالی»، گروه «مستقل طیف اتیسم» و گروه «مشکلات رفتاری هیجانی» خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزایش کیفیت تحصیلی و  افزایش کیفیت سلامت را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و گفت:  اولین گام مداخله بهنگام، تشخیص و غربالگری است که در  قالب  برنامه سنجش انجام می‌شود.

وی با اشاره به گسترش کمی برنامه سنجش گفت: این برنامه از سال ۷۳با پوشش ۱.۵درصدی آغاز شد و در سال ۹۸به پوشش ۹۷.۶درصد رسید.

وی افزود: سال گذشته، علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان موردسنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹درصدی هدف‌گذاری شده است.

حسینی تصریح کرد: در هر استان حداقل یک پایگاه دائمی آکوستیک راه‌اندازی شده  است تا هیچ نوآموزی  از چتر  سنجش  سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دور نماند.

معاون وزیر با اشاره به گسترش کیفی برنامه سنجش گفت: به‌روزرسانی ابزارهای سنجش از طریق تشکیل شورای آزمون‌ها  و راه‌اندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰آزمون  استاندارد ازجمله فعالیت‌های انجام‌شده برای کیفیت‌بخشی به برنامه سنجش است.

وی افزود : غربالگری و سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی  از سال ۹۶به برنامه سنجش اضافه‌شده است و در سال جاری  سنجش ۶۰۰هزار نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است.

حسینی با اشاره به  نوآوری‌های برنامه سنجش در سال جدید اظهار کرد: شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و در ۵استان  غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به‌پیش دبستان  به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان باهمت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در۲برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.

وی گفت: شناسایی نوآموزان دارای  بیماری‌های خاص نظیر دیابت، هموفیلی، صرع و بیماری  قلبی-عروقی  نیز در برنامه  سنجش سال جاری انجام می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: سنجش میزان کم شنوایی و  بینایی‌سنجشی به همراه تشخیص عیوب انکساری، مشکلات شبکیه و عصب بینایی از دیگر نوآوری‌ها در حوزه سنجش است.

وی تصریح کرد: تبادل داده‌های غربالگری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و استفاده از داده‌های موجود این دو دستگاه گام بزرگی برای شناسایی به‌موقع است که در سال جاری از طریق انعقاد تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان این که در سال جاری یک‌میلیون نوآموز به جمعیت تحت پوشش سنجش اضافه می‌شود، گفت: ۴۰۰هزار نوآموزی که سال گذشته پیش‌دبستانی بودند و سنجش نشدند و سنجش ۶۰۰نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی در برنامه سال جاری انجام خواهد شد.

حسینی با تأکید بر این‌که در سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی هیچ موردی از ابتلا به کرونا در پایگاه‌های سنجش نداشتیم، گفت: در سال جاری ۴۰۰پایگاه به پایگاه‌های سنجش اضافه‌شده است و  تعداد پایگاه‌های سنجش به ۲۵۰۰پایگاه رسیده است.

وی افزود: راه‌اندازی  پایگاه‌های نوع الف با پوشش روزانه ۳۲نفر و پایگاه‌های نوع ب با پوشش ۲۲نفر، ایجاد نوبت عصر در برخی پایگاه‌ها، ضدعفونی مدام، افزایش ابزارهای غربالگری و راه‌اندازی اتاق  انتظار برای والدین  ازجمله اقدامات  برای حفظ سلامت نوآموزان و والدین آنان است.

حسینی در پایان گفت: تاکنون ۷مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و مشاوره‌ای در کشور راه‌اندازی شده است و تا پایان سال  در هر استان یک مرکز  راه‌اندازی می‌شود.

نظر شما