شناسهٔ خبر: 47885159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۱۴۰۰ در رسانه‌ها؛

مردم ایران؛ اصلی‌ترین برندگان انتخابات ۱۴۰۰

تهران- ایرنا- مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با وجود همه مشکلات پیش رو؛ دشمنان ایران را به حیرت واداشت. حضور پرشور مردم در انتخابات به کشورهای جهان این پیام را داد که ایران اسلامی همچنان با ثبات و اقتدار به راه خود ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

مردم با حضور گسترده خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، برگ زرین دیگری در تاریخ ایران رقم زدند به گونه‌ای که تعجب بسیاری از رسانه‌های بیگانه و در مقابل، تحسین رسانه‌های مستقل در دنیا را در پی داشت. این حماسه ملی در حالی مورد توجه جهانیان قرار گرفت که تا قبل از آن، دشمنان این مرز و بوم تمام تلاش خود را برای دلسرد کردن مردم از حضور پای صندوق انجام داده بودند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی روزنامه ایران در تیتری با عنوان ما و فردای انتخابات؛ سخنان علی ربیعی را منتشر کرد. در این بازه زمانی روزنامه همشهری در گزارشی به وعده‌های اقتصادی سیدابراهیم رئیسی پرداخت، همچنین خبرگزاری خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در مطلبی حضور و مشارکت مردم در انتخابات را منعکس کرد.

رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی دولت جدید تاکید کردند و توجه این دولت را به سیاست خارجی و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را معطوف کردند در این خصوص روزنامه آرمان ملی، اعتماد و خبرگزاری ایلنا در تیترهایی با عنوان دولت رییسی و مذاکرات وین و رییس‌جمهور منتخب و سیاست خارجی و سیاست‌های کلان برجام در دولت جدید هم دنبال می‌شود، به این موضوع پرداختند. روزنامه شرق در تحلیل های خود مردم را پیروز واقعی انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کرد و در این خصوص خبرگزاری ایسنا سخنان حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای را منعکس کرد.

رسانه های‌ اصولگرای فارس در مطلبی به حضور پرشور مردم در انتخابات پرداخت و شکست دشمنان در این عرصه را بازتاب داد. خبرگزاری مهر و روزنامه جام جم هم در تیترهایی با عنوان حضور ملت ایران در انتخابات مشت محکمی بر دهان استکبار بود، وقتی تحلیل‌های غربی‌ها اشتباه از آب درآمد به ناامیدی این موضوع را بررسی کرد.

رسانه‌های اعتدالی

ما و فردای انتخابات

روزنامه ایران یادداشتی به قلم علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری و سخنگوی دولت منتشر کرد و نوشت:
*انتخابات ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌هایش در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی به پایان راه خود رسید. امروز ما نیز در کنار همه آنانی که ایران را دوست دارند و به آینده ایران عشق می‌ورزند، پیروزی جمهوریت را در جوار مردم و منتخب ملت جناب آقای رئیسی در راه ساختن ایرانی آبادتر و رو به پیشرفت به فال نیک می‌گیریم.

*در یک ارزیابی نمادین می‌توان ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را لحظه پایان سلسله‌ای از امور و مسائل و آغازی بر سلسله‌ای از امور دیگر نامید.
*در میان امور پایان یافته، خاتمه دادن به اختلاف نظرها و مشاجره‌های انتخاباتی میان طرفداران نامزدهای مختلف ضروری است. از جمله مواردی که سال‌ها به عنوان یک معضل در فضای انتخاباتی ایران حاکم بوده و باید نقطه پایانی برای آن اعلام کنیم، تداوم کارزار انتخاباتی تا انتخابات بعدی است، این نوعی آسیب سیاسی بود که در برخی ادوار با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

*منافع ملی و حل مسائل مردم در گرو آن است که کارزارها را پایان یافته تلقی کنیم و امروز هرکس با هر ایده، تفکر، نقد، نظر و موضع‌گیری در خدمت منتخب ملت برای مواجهه با مسائل مختلف پیش رو قرار گیرد.
*در صدر اموری که با خاتمه روز انتخابات آغاز می‌شود، همدلی برادرانه برای انتقال آرام و مسئولانه دولت به دولت بعدی است. یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعاً نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد. بر همین اساس امروز در جلسه هیأت دولت مقرره‌ای وضع خواهد شد که تمام دستگاه‌ها تجارب ۸ ساله خود را جمع‌بندی و در اختیار منتخب ملت قرار دهند و موظف به قرار دادن هرگونه اطلاعات و تجارب تا شکل‌گیری دولت بعد خواهند شد.
*با این فرض که هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.

ابراهیم رئیسی؛ رویای اصولگرایان را محقق کرد

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشت:

*ابراهیم رئیسی درحالی ۴۵ روز دیگر با بیش از ۱۷ میلیون رأی راهی پاستور خواهد شد که اولین کسی است که بعد از اعلام نامش به عنوان منتخب ملت در قوه مجریه، همچنان عهده دار ریاست یک قوه دیگر هم است.

*رئیس جمهور شدن رویایی طولانی و دست نیافتنی برای ابراهیم رئیسی نشد، مانند آن رویایی که قالیباف یا محسن رضایی سالهاست دارند و محقق نمی شود.

*اصولگرایان از فردای انتخابات ۹۶، به فکر برنامه ریزی برای حفظ ۱۶ میلیون رأی برای چهارسال بعد افتادند. انتخابات ۱۴۰۰ که رسید آنها حتی ریسک نکردند و کسی دیگر را جایگزین ابراهیم رئیسی نکردند تا ۱۶میلیون رأی را در سبد او که حالا دیگر رئیس قوه قضاییه شده بود نگهدارند و مانع پراکندگی آراء شوند.

*در ماه های منتهی به انتخابات درخواست ها از ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری اوج گرفته بود، حامیان او معتقد بودند رئیس قوه قضاییه باید به قوه مجریه کوچ کند، امری که با مخالفت هایی روبرو بود و برخی معتقد بودند عملکرد رئیسی در قوه قضاییه باید ادامه دار باشد و اصلاحاتی که رقم زده است را دنبال کند.

*  ابراهیم رئیسی در آخرین روز از ثبت نام کاندیداها وارد گود شد تا با تکیه به اجماعی که بر روی نامش صورت گرفته بود شاید اینبار پیروز میدان رقابت شود.  با وجود این اجماع اما رئیسی تنها نبود و ۴ کاندیدای دیگر اصولگرا او را همراهی می کردند، کاندیداهایی که از برخی تعبیر به پوششی بودن می شد و انصراف دو نفر از آنها این گمانه را تقویت کرد.

 از پایان کابوس مسکن تا قدکشیدن بدون نفت

روزنامه همشهری در گزارشی به وعده‌های اقتصادی سیدابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت:

* از ۱۲ مرداد به مدت ۴ سال فرصت دارد تا برنامه‌های خود برای سامان دادن اقتصاد ایران را عملیاتی کند. برنامه‌هایی که مشاوران او حتی اهداف کَمّی و زمان اجرایی‌ شدن آن را از قبل نوشته و اعلام کرده‌اند و کابینه دولت آینده و تیم اقتصادی همراه رئیس‌جمهور آینده ایران مصمم هستند تا برنامه‌ها را اجرایی کنند.

* افزایش تولید و صادرات، کاهش هزینه و افزایش درآمد خانواده‌ها، اصلاح نظام سلامت ایران، اصلاح ۳ ضلع اقتصاد ایران، شامل نظام مالی، نظام بودجه‌ای و نظام مالیاتی و سرانجام افزایش شفافیت و پایان دادن فساد از جمله محورهای از پیش اعلام شده برنامه اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب سیدابراهیم رئیسی است.  

*دولت آینده که از آن به‌عنوان دولت مردمی یادشده، قرار است تولید را افزایش و صادرات را ۲ برابر کند، این هدف در سال نخست به‌گونه‌ای است که در سال ۱۴۰۱ میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت و با افزایش بهره‌وری به بالای ۵ درصد برسد و تمام نیاز ارزی ایران در سال ۱۴۰۲ فقط از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود.

*برنامه دوم رئیس دولت آینده ایران، کاهش هزینه‌ خانواده‌های ایرانی است به‌نحوی که قرار است از آذرماه سال‌جاری، زنجیره‌ای از تامین کالاهای اساسی ایجاد شود و نیازهای مردم با اطمینان و قیمت مناسب تامین شود تا دیگر خانواده‌ها نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند.

 *گفته شده از همان آذرماه برای خانوارهای ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. به ازای هر یک از اعضای خانوار در ۳ دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و ۲ دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد ۲ درصد تخصیص می‌یابد. البته به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند، یارانه بازپرداخت اقساط داده خواهد شد.
*گام دیگر رئیسی و کابینه‌اش خانه‌دارکردن نیمی از واجدان شرایط خواهد بود که زمانبندی دقیق آن خرداد سال آینده روشن می‌شود. اولویت با کاهش حاشیه‌نشینی، احیای بافت‌های فرسوده و نوسازی مسکن روستایی خواهد بود.

*وعده دیگر برای کاهش هزینه‌های خانواده‌ها این است که در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم، نصف نرخ تورم سال ۹۹ باشد یعنی حدود ۲۰ درصد و در سال‌های بعد این نرخ تک‌رقمی شود. البته گفته شده دولت تلاش می‌کند تا پایان عمر خود ۴ میلیون خانه بسازد.

*گام دیگر دولت آینده؛ افزایش درآمد خانواده‌ها اعلام شده و قرار است امسال نوسان‌های بورس مدیریت و صندوق تثبیت بازار سرمایه شارژ شود. علاوه بر این اوراق بهادار برای پوشش ریسک سهامداران خرد از سال آینده منتشر می‌شود.

* افزون بر این رئیسی قول داده تا سال ۱۴۰۴ و پایان دولتش ۴ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند که فارغ‌التحصیلان آموزش عالی و افراد کم درآمد به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و مرزنشینان در اولویت قرار می‌گیرند.
 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

دولت رئیسی و مذاکرات وین

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم سیدجلال ساداتیان تحلیلگر مسایل سیاسی و بین‌الملل منتشر کرد و نوشت:

*مذاکرات وین برای احیای برجام از اوایل سال جاری و مشخصا از ۱۳ فروردین با نشست مجازی اعضای برجام شروع شد و اکنون نزدیک به سه ماه است که این مذاکرات به طول انجامیده است. بنابراین چندان بعید نیست که این مذاکرات و نشست‌های وین برای احیای برجام و حصول توافق جدید هفته‌ها و ماه‌ها به طول بینجامد.

*برخی جریان‌های داخلی سعی می‌کنند عملا احیای برجام و مذاکره با اعضای ۱+۴ و نیز دولت بایدن متناسب با اهداف و منافع آنها رقم بخورد، نه دولت روحانی. اکنون خود اصولگرایان، حتی اصولگرایان رادیکال نیک می‌دانند که برای حل مشکلات کشور «باید»، تاکید می‌کنم «باید» مذاکره و نشست وین را برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها در دستور کار دولت سیزدهم قرار دهند، در غیر این‌صورت عملاً سامان دادن به این میزان از مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور غیرممکن است.

* اگر دولت رئیسی بخواهد بر این مشکلات فائق آید و به طور بنیادین و ریشه‌ای آنها را حل کند باید تکلیف برجام و نشست وین را روشن کند.

* کاسبان تحریم و جریان قدرت سعی کرده‌اند طی این سال‌ها مانع از حصول توافق جدید، لغو تحریم و کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری شوند تا از این طریق ضمن اینکه دولت روحانی را مورد نقد و هجمه قرار می‌دهند، بتوانند وزن سیاسی و همچنین منافع کاسبان تحریم را هم برآورده کنند. 

* قطعا در شرایط اقتصادی و معیشتی حال حاضر که مشکلات بسیار جدی برای مردم ایجاد کرده است و به طور کلی کشور در یک بحران به سر می‌برد، عملا تداوم این شرایط در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا و تشدید تحریم‌ها، نه‌تنها نمی‌تواند باعث ارتقای وزن آنها در سایه فضای آمریکاستیزی شود، بلکه در جهت عکس می‌تواند تمام حیات این جریان را به سراشیبی سقوط سوق دهد.

* اکنون کشور در آستانه یک انفجار اجتماعی قرار دارد. اگر دولت جدید نتواند این مشکلات را مطابق با وعده‌هایش حل و فصل کند دیگر هر چیزی امکان وقوع دارد و این جریان قدرت به آن واقف است.

* اگر دولت سیزدهم از جایگاه پررنگ مردمی برخوردار باشد اعضای ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا که مسائل داخلی کشور را به دقت رصد می‌کنند، نمی‌توانند بر مدار خود حرکت کنند؛ چراکه این دولت با حمایت جدی مردم می‌تواند امتیازات خود را از دل مذاکرات بیرون بکشد و خواسته‌هایش را بر طرف‌های مقابل تحمیل کند.

رییس‌جمهور منتخب و سیاست خارجی

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم کوروش احمدی منتشر کرد و نوشت:

*در حالی یک رییس‌جمهور جدید طی چند هفته آینده زمام امور قوه مجریه را در دست خواهد گرفت که سیاست خارجی کشور با بحرانی جدی مواجه است.

* عدم توازن به عنوان گره‌گاه اصلی سیاست خارجی ایران یکی از دلایل اصلی بی‌انگیزه بودن چین و روسیه برای تعمیق روابطه دو جانبه با ایران در حوزه ژئوپلیتیک است.

 * در شرایطی که ایران انتخاب دیگری ندارد، دلیلی ندارد که مسکو و پکن برای نزدیکی معنی‌دارتر به ایران، خود را به زحمت بیندازند و منافع خود را در دیگر مناطق جهان با مخاطره مواجه کنند.

* ایران در شرایطی به این نقطه رسیده که زمام قوه مجریه طی ۸ سال گذشته، به تعبیر غربی‌ها، در دست یک دولت «میانه‌رو» بوده که تمایل و تخصص بیشتری برای کار با جهان داشته است.

* اکنون که یک دولت اصولگرا و به تعبیر غربی‌ها «تندرو» در آستانه شروع به کار است، مهم‌ترین سوال این است که رفتار ایران و غرب با هم چگونه خواهد بود؟ این سوال بسیار مهمی است؛ چرا که می‌تواند تاثیر عمده‌ای نیز بر موفقیت در ماموریت اصلی دولت اصولگرا، یعنی رفع مشکلات اقتصادی و بسط معیشت مردم، داشته باشد.

*اگر چه اصولگراها طی ۸ سال گذشته تاثیر سیاست خارجی بر معیشت مردم را موکدا رد می‌کردند، اما خود واقف بوده و هستند که بدون رفع تنش در سیاست خارجی خروج از بحران اقتصادی ممکن نخواهد بود.

*آنها به هر نوع اقتصادی معتقد باشند، اقتصاددان‌های‌شان به خوبی می‌دانند که تولید و اشتغال بدون سرمایه‌گذاری مولد و مدیریت مدرن ممکن نیست و توقف روند خروج سرمایه از کشور که به استناد نمایه‌های بانک مرکزی طی ۱۵ گذشته ۱۶۲ میلیارد دلار بوده، تنها با تغییری معنی‌دار در سیاست خارجی و سیاست داخلی ممکن خواهد بود.

*اگر دولت اصولگرای پیش‌رو در این رابطه به سرعت اطمینان‌های لازم را ندهد، بعید نیست، صرف ترس روانشناختی از غلبه کامل اصولگراها، منشا موج دیگری از خروج سرمایه و متخصصان از کشور شود.  

انتخابات؛ سنتز سیاسی یا عدد ریاضی؟

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم رسول اسدزاده فعال اجتماعی منتشر کرد و نوشت:

*فردریش هِگِل فیلسوف نامدار آلمانی در بابِ مناظره و گفت‌وگو ایده‌ای دارد به نام روش دیالکتیکی. دیالکتیک هِگِل از سه قسمت تز، آنتی‌تز و سَنتز تشکیل شده که اگر بخواهیم آن را ساده‌سازی کنیم به توضیحات ذیل خواهیم رسید. تِز گفتمان غالب است، آنتی‌تز گفتمان منتقد و مخالفِ تز است و سنتز نتیجه‌ای است که در اثر گلاویز شدن و مناظره‌ تز و آنتی‌تز به دست می‌آید.

* تاریخ تمدن به وسیله همین سنتزهای بی‌پایان است که دچار آزمون و خطا شده، خودش را اصلاح کرده و به امروز رسیده است.

* موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم هر موقعیت و گفتمانی که خودش نتیجه سنتز بوده به مرور زمان تبدیل به تز می‌شود و دوباره آنتی‌تزِ آن به‌وجود می‌آید و این چرخه‌ بی‌پایان است که به اصلاح و به‌روزرسانی مدنیّت و تفکر منجر می‌شود.

* از آنجایی که فلسفه غرب اصلی‌ترین آبشخورِ سیستم‌های دموکراتیک است، انتخابات و دست به دست شدنِ قدرت سیاسی را می‌شود یکی از بهترین نمونه‌های عَملی از دیالکتیک هگل دانست.

*حزب یا قدرت حاکمه مشابهِ تِز است. حزب رقیب و منتقد یا همان اپوزیسیون، آنتی‌تِز است و رقابت انتخاباتی را می‌شود متناظرِ سنتز تصور کرد. چون طبیعت و ذاتِ دیالکتیکِ هگل عدم قطعیت و دائمی بودنِ قدرت است؛ پس می‌شود ادعا کرد حتی طرف پیروزِ یک انتخاباتِ راستین هم یک پیروزی ابدی به دست نیاورده است.

*انتخابات مانند یک مسابقه مشت‌زنی نیست، هواداران و رای‌دهندگان هم تماشاگرانی نیستند که روی یک مبارز شرط‌بندی کرده‌اند، طبیعت و ذات رقابت سیاسیِ دموکراتیک به شکلی است که رقابت واقعی پس از اعلام نتایج شکل می‌گیرد.

*یک رئیس جمهور، نخست وزیر، شهردار یا هر سِمَتی که برآمده از رای مردم باشد پس از پیروزی زیر ذره‌بینِ نظارت و انتقاد خواهد بود.

چه کسانی پیروز انتخابات هستند؟

روزنامه شرق یادداشتی به قلم صادق زیباکلام منتشر کرد و نوشت:

*انتخابات ۲۸ خرداد یکی از مهم‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. این انتخابات با دیدگاه‌های موافق و مخالف بسیاری روبه‌رو بود.

* هر طیف و گروه سیاسی سعی می‌کرد حضور و عدم حضور مردم در پای صندوق رأی را به پای پیروزی خود گذاشته و از آن به عنوان اهرم فشار بر رقیب استفاده کند.

*اصولگرایان و نهادهای رسمی کشور از همان آغاز انتخابات درصدد نشان‌دادن حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بودند. از طرف دیگر، مخالفان انتخابات، خاصه اپوزیسیون تلاش می‌کردند انتخابات را سرد و بی‌روح نشان بدهند. اگر بگوییم جنگی تبلیغاتی به راه انداخته بودند پربیراه نگفته‌ایم.

*آنچه مهم است حاصل این مجادله‌هاست که سودی برای مردم ندارد و هرکس درپی سودای خویش است. مدعی اول پیروزی طیف گسترده‌ای از براندازان، سلطنت‌طلب‌ها و «رأی‌بی‌رأی‌ها» بودند. آنها هم ماه‌ها در شبکه‌های فارسی‌زبان به‌علاوه فضای مجازی دربست کمپین رأی‌ندادن را تبلیغ کرده بودند.

*قبولی ۵۰ درصدی رأی‌دهندگان با وجود چهار میلیون آرای باطله، هر معنایی که بدهد، معنای پیروزی براندازان را نمی‌توان از آن استخراج کرد. اگر پیرامون برنده‌های انتخابات تردیدهای وجود داشته باشد، درخصوص بازندگان آن کمتر می‌توان اماواگری داشت.

* دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود.

*در نهایت مردم پیروز این انتخابات بودند؛ چه کسانی که رأی دادند و نامزد خود را بر صدر نشاندند و چه کسانی که رأی ندادند تا انتقاد خود را به گوش مسئولان برسانند.

مردم آقای رییسی را با رای معناداری انتخابات کردند

خبرگزاری ایسنا به انعکاس سخنان حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای پرداخت و نوشت:

* مردم ما مجددا حماسه دیگری را در پای صندوق‌های رأی خلق کردند و مکر دشمنان را به خودشان برگرداندند.

* بعد از اینکه در سال ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، استکبار باور نمی‌کرد آن چیزی که در کشور و منطقه پایه گزاری کرده بودند را یک روحانی و یک مرجع تقلید با کمک مردم و توسط انقلاب، این پایه گذاری را هم در هم بشکند.

*وقتی انقلاب به پیروزی رسید نهایت تلاش شد تا از پیروزی انقلاب جلوگیری شود اما نتوانستند، قانون اساسی نوشته شد و با رأی بسیار بالا انتخاب شد.  

* انتخابات ریاست جمهوری امسال یک تفاوتی با سال‌های گذشته داشت، آن هم این بود که ریاست قوه قضائیه یکی از نامزدهای انتخاباتی بود اما تدبیری اندیشیده شد که در زمینه برنامه‌های هفته قوه قضائیه و کارهای قوه کوچک‌ترین خللی ایجاد نشود.

*آقای رییسی به دلیل درخواست های مردم پا به عرصه انتخابات گذاشتند. مردم آقای رییسی را با رای معناداری انتخابات کردند و ایشان باید تمهیدات لازم را برای دولت آینده داشته باشند و تمهیدی هم باید برای قوه قضاییه داشتند تا  مقام معظم رهبری جایگزین ایشان را معرفی کنند.

*مردم توقعاتی دارند و می‌خواهند که کارها به خوبی انجام شوند.

* یکی از اولویت‌های سال‌های اخیر مبارزه با فساد است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی که دولت به پا کرده بوده است و همچنین حمایت جدی از تولید و مبارزه با فساد بوده است. در این زمینه بسیاری از گلوگاه‌های فساد باید از طریق دولت بسته شود و آقای رئیسی این گلوگاه‌ها را می‌شناسد و با مقررات دست و پا گیر آشنایی دارد.

*رئیس جمهور بعدی واردات و صادرات را می‌شناسد و به رانت‌هایی از قبل توزیع، تأمین ارز، تغییر کاربری ها، گمرک و بسیاری موارد دیگر واقف است.

سیاست‌های کلان برجام در دولت جدید هم دنبال می‌شود

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت:

* آقای رئیسی با همین افرادی که در اطرافش قرار داشتند؛ با مواضع، برنامه و  گفتمانی که در ایام انتخابات و مناظرات داشتند و درباره‌شان صحبت کردند از سوی مردم رأی آورد.

*معتقدم در جریان دموکراسی باید این را بپذیریم که طرف پیروز این حق را دارد برای این که برنامه‌های خودش را اجرایی کند، با افراد موردنظرش دست به اقدام بزند، ما باید به حق دیگران احترام بگذاریم و مثل جریان مقابل‌مان عمل نکنیم؛ بنابراین این که بیاییم درباره برنامه و یا افرادی که قرار است در کنار ایشان باشند صحبت کنیم درست نیست و نباید ورود کنیم.

* آقای رئیسی در دیداری که با طیف‌های مختلف داشت بارها گفت که پس از پیروزی در انتخابات درباره کابینه‌اش اظهارنظر می‌کند. در دیدار اخیری هم که با برخی از رسانه‌ها داشت، تاکید کرده بود که به طور قطع قرار نیست از کسانی که در ستادهای ایشان مسئولیت داشته‌اند استفاده کند اما این حق طبیعی ایشان است که از هم‌فکران خود استفاده کند.

* باتوجه به شرایط، پیش‌بینی من این است که وضعیت فعلی در مورد فضای مجازی حفظ و محدودیتی را شاهد نباشیم.

* بارها در دولت روحانی، ظریف و عراقچی گفته‌اند که سیاست‌ها در ارتباط با برجام سیاست‌های کلان نظام است.

* دولت آقای رئیسی هم سیاست‌های کلان را دنبال می‌کنند و به نظر نمی‌رسد تغییری در رویکردها در قبال برجام ایجاد شود.

رسانه‌های اصولگرا

حضور پرشور مردم در انتخابات امید دشمن را نا امید کرد

خبرگزاری فارس به گفت وگو با حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس پرداخت و نوشت:

 *دشمن با تحریم‌هایش امید داشت تا مردم را از حضور در انتخابات باز دارد، اما حضور پرشور مردم در انتخابات امید دشمن را ناامید کرد.

* دشمن با تحریم‌های شدیدی که اعمال کرده بود امید داشت تا مردم ایران را از حضور در انتخابات مایوس کرده و از این کار بازدارد اما حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی امید دشمنان را ناامید کرده و به یاس مبدل ساخت.

* با توجه به فشارهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا این پیش بینی‌هایی را بعضا شاهد بودیم که عنوان می‌شد حضور در انتخابات ریاست جمهوری کم رنگ خواهد بود، اما این مسائل هم نتوانست مانع حضور مردم در انتخابات شود.

*امروز و پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و انتخاب ۱۳ رئیس جمهور مردم ایران به آن سطح از تجربه و پختگی رسیده‌اند که فشارهای مختلف اعم از فضاسازی‌های رسانه‌ای و تحریم‌های اقتصادی دشمن و... نمی‌تواند مردم را از حضور در انتخابات باز دارد.

* حضور پرشور مردم برای دشمنان قابل پیش بینی نبود، دشمنان نمی‌توانستند این مسأله را پیش بینی کنند اما دوستان ما با شناختی که از ملت ما داشتند می‌دانستند که مردم ما به دور از تأثیرپذیری از فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها در پای صندوق رأی حاضر شده و سرنوشتشان را تعیین می‌کنند.

* مردم با این حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رأی این را ثابت کردند که اگر از شرایط موجود هم رضایت ندارند، با حضور پرشور در انتخابات و یک انتخاب دقیق و درست نسبت به تغییر وضعیت اقدام می‌کنند.

حضور ملت ایران در انتخابات مشت محکمی بر دهان استکبار بود

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان مهدی هادیان معاون هماهنگ کننده نهاجا پرداخت و نوشت:

* حضور ملت ایران در انتخابات مشت محکمی بر دهان دشمنان بود و دشمنان جمهوری اسلامی را بار دیگر ناامید کرد.

* امروز دشمن نا امید از جنگ سخت، تمامی تمرکز خود را بر روی جنگ نرم به ویژه در حوزه جوانان گذاشته است و امروز یکی از مهمترین طرح‌های بصیرت نهاجا، طرح بصیرت ویژه کارکنان وظیفه است.

* هدف ما در نیروی هوایی استفاده از تخصص، دانش و مهارت همه کارکنان وظیفه است و هم چنین برنامه‌های متنوعی برای مهارت آموزی کارکنان وظیفه در دستور کار داریم تا پس از پایان دوران خدمت بتوانند مهارتی برای ورود به بازار کار داشته باشند.

* در انتخاباتی که گذشت با وجود تمامی هجمه‌ها و فضاسازی دشمنان قسم خورده انقلاب و هم چنین ایجاد فضای یاس و ناامیدی، حضور پرشور مردم و به ویژه کارکنان وظیفه، مشت محکمی بر دهان دشمنان بود و آنها را بار دیگر ناامید کرد.

وقتی تحلیل‌های غربی‌ها اشتباه از آب درآمد

روزنامه جام جم به بازتاب اخبار رسانه‌ها و تحلیلگران بین‌المللی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پرداخت و آورد:

*حضور گسترده ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد به تعجب بسیاری از رسانه‌های بیگانه و در مقابل، تحسین رسانه‌های مستقل در دنیا منجرشده است.

*شبکه الجزیره در تحلیل خود درباره حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران پیروزی بزرگ و قاطعانه‌ای را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دست آورد.

*میلیون‌ها ایرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. رئیس‌جمهور در ایران، وظایف بسیار مهمی را به عهده دارد و در حوزه‌های اجرایی کشور و همچنین مسائل تجاری، صنعتی و سیاست خارجی، نگاه تعیین‌کننده‌ای دارد.

* عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف جهان عرب و سردبیر نشریه رای‌الیوم درخصوص مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ماه می‌گوید: رهبر انقلاب اسلامی ایران خطاب به مردم این کشور تاکید کرد که عدم حضور آنها پای صندوق‌های رای، منجر به سوءاستفاده دشمنان خواهد شد. مردم ایران نیز به فرمان رهبر خود گوش سپردند و میلیون‌ها نفر پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

*شبکه رویترز در تحلیل خود درباره حضور حدود ۳۰میلیون نفر رأی‌دهنده در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌نویسد: حضور مردم پای صندوق‌های رأی بیش از حد تصوری بود که تحلیلگران(تحلیلگران‌غربی) داشتند.

*روزنامه گاردین در خصوص پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به بررسی سیاست خارجی وی پرداخته و می‌نویسد: در نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات در ایران صورت گرفته بود نیز سیدابراهیم رئیسی با اختلاف از رقبای دیگر خود پیش بود. پیش‌بینی می‌شود او در عرصه سیاست خارجی، نگاه پررنگ‌تری نسبت به ارتباط با کشورهایی مانند چین و روسیه داشته باشد.
 

برندگان و بازندگان واقعی انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه وطن امروز یادداشتی به قلم محمد آخوندی منتشر کرد و نوشت:

*پیروز قطعی این انتخابات مردم ایران هستند. در شرایطی که نارضایتی نسبت به مسائل معیشتی و وضعیت اقتصادی می‌توانست منجر به کاهش مشارکت شود اما مردم با حضور در پای صندوق رای یک بار دیگر تصمیم‌ساز بودن خود در عرصه داخلی و بین‌المللی را به نمایش گذاشتند.

*بازندگان اصلی این انتخابات کسانی بودند که متاسفانه بدون درک شرایط ویژه کشور و مشکلات و تهدیداتی که وجود داشت، مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کردند.

* کرونا و نگرانی‌های ناشی از این بیماری به صورت طبیعی می‌توانست ریزش قابل توجهی در میزان مشارکت مردم در انتخابات به همراه آورد، کما اینکه برخی از بررسی‌ها نشان داده انتشار این ویروس در جهان باعث کاهش ۲۰ درصدی مشارکت مردم در برخی انتخابات‌ها شد.  

*یکی از عوامل دیگری که می‌توانست زمینه‌ساز کاهش مشارکت مردم در انتخابات شود، فشارهای فراوانی بود که از خارج و داخل وارد می‌شد. نیروهای خارجی، منافقان، سلطنت‌طلبان و افراد ضد ایران و ضد انقلاب اسلامی بسیار تلاش کرد تا تحریم انتخابات به ثمر بنشیند.

*آقای رئیسی با اقتدار به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شدند و این نشان داد مردم دوست داشتند رئیس‌جمهوری با اقتدار داشته باشند تا بتواند در مواجهه با دنیا محکم حرف بزند و همچنین در داخل برنامه‌های خود را با قدرت دنبال کند. این یک اتفاق بزرگ بود که مردم با مشارکت خود آن را رقم زدند.  

مشارکت مردم در انتخابات نشانه همدلی جامعه ایران است

روزنامه رسالت به گفت وگو با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس پرداخت و نوشت:

* حجت‌الاسلام رئیسی با آرای بسیار زیاد و فاصله معناداری از دیگر رقبا پیشی گرفت و این موضوع از همان ساعات ابتدایی شمارش آرا  مشهود بود.  

*حجت‌الاسلام رئیسی با آرای بسیار زیاد و فاصله معناداری از دیگر رقبا پیشی گرفت و این موضوع از همان ساعات ابتدایی شمارش آرا  مشهود بود.  
*حجت‌الاسلام رئیسی بااقتدار پیشتاز عرصه انتخابات‌ شد و جالب آنجاست که ایشان برنده آرای بالای مردم در همان دور اول هستند و درواقع، میزان رأی ایشان از آرای سایر رؤسای‌جمهور قبلی در دوره‌ اول انتخابات‌های قبلی بالاتر است.
* سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری واقعا شگفتی‌آفرین بود. ملت علی‌رغم وجود فشار سنگین و گلایه‌هایی که از دولت داشته اما حضور گسترده‌ای در انتخابات برای تغییر شرایط  وضع فعلی داشتند.

*باوجود تمامی این مسائل، ملت به پای صندوق‌ رأی آمدند تا بگویند بر سر آرمان‌های کشو ایستاده‌ و به کشور علاقه‌مند هستند.

* مردم ایران بسیار زمان‌شناس و دقیق هستند و همواره در عرصه‌های مختلف نشان دادند که فراتر از تحلیل‌های بی‌پایه برخی ورشکستگان سیاسی پیش می‌روند.

* ملت نشان داد حتی فراتر از افق دید تحلیلگران داخلی رفتار می‌کنند و آن‌ها هنوز شناخت کافی از مردم ندارند. ملت ما، ملت بزرگی است که جایگاه فهم و درک آن‌ها فراتر از بسیاری افراد به‌ظاهر نظریه‌پرداز و اندیشمند است.

* نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که مردم معتقد هستند با همین ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد و همه برای رسیدن به ایران قوی دست به دست هم بدهند.

نظر شما