شناسهٔ خبر: 47862066 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

برانکو جواب منفی داد و از ابقای اسکوچیچ حمایت کرد

بازگشت کی‌روش به تیم ملی فوتبال در جلسه اضطراری ظهر امروز هیات‌رییسه

فوتبال ایران که سودای صعود از گروهش در جام جهانی را در سر می‌پرواند، از نمایش‌های تیم ملی در بحرین به خصوص در نیمه دوم مصاف با عراق راضی نیست و اسکوچیچ را در اندازه رقابت با غول‌های جهان نمی‌بیند. حالا احتمال بازگشت کی‌روش قوت گرفته، با شرایط جدید در قرارداد...

صاحب‌خبر -

نجات تیم ملی ایران از مخمصه بزرگ پیش‌مقدماتی جام جهانی در آسیا، که ویلموتس و تاج برای فوتبال ایران ساخته بودند و همچنین دستمزد بسیار ناچیز نسبت به مربی ناکام بلژیکی، تضمینی برای ابقای اسکوچیچ نشد.

به گزارش تابناک ورزشی، دراگان اسکوچیچ هفت پیروزی در هفت بار نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران را تجربه کرد تا به رکورد تاریخی فرانک اوفارل برسد؛ اما سطح بازی‌های تیم ملی فوتبال با انبوهی از ستاره‌ها نتوانست کارشناسان و هواداران ایران را برای تمدید قرارداد با او قانع کند.

پس از بازگشت تیم ملی از بحرین، بلافاصله صحبت از تغییر احتمالی روی نیمکت تیم ملی مطرح شده است؛ حتی زمزمه مذاکره با برانکو ایوانکوویچ هم به گوش رسید؛ اما کارلوس کی روش هم به دلیل عملکرد درخشان هشت ساله در تیم ملی و البته آشنایی با نفرات و نسل فعلی تیم ملی، همچنان گزینه بخش اعظمی از هواداران و تصمیم گیران فوتبال کشورمان است.

بازگشت کی‌روش به تیم ملی فوتبال در جلسه اضطراری ظهر امروز هیات‌رییسه

جواب منفی برانکو با توصیه ابقای هموطنش 

برانکو ایوانکوویچ امروز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های ایران اعلام کرد، پیشنهادی از فدراسیون کشورمان دریافت نکرده و البته ترجیح می‌دهد به قراردادش با عمان پایبند باشد. او از عملکرد هموطنش در تیم ملی دفاع کرد و بارها گفته است که‌ او را بهتر از کی‌روش و ویلموتس می‌داند.  

خطر پیوستن کی‌روش به عراق، انگیزه مضاعف ایران

به این ترتيب، کارلوس کی‌روش به عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی ایران، یک بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است؛  مربی پرتغالی که بعد از جدایی از نیمکت ایران، در کلمبیا ناموفق بود و حالا گفته می‌شود پیشنهاد عراقی ها را هم در جیب دارد.

عراق نزدیک ترین فوتبال را به تیم ملی فوتبال ایران پیاده می‌کند و در صورت همگروهی با ما در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ـ که از شهریور ماه آغاز می‌شود ـ می تواند در دو مسابقه رفت و برگشت، تیم ملی کشورمان را دچار مشکل کند. شش امتیازی که برای صعود بسیار تاثیرگذار است و اضافه شدن کی‌روش به آنها و شناختی که این پرتغالی کاربلد از تک تک نفرات ملی پوش ایران دارد، می‌تواند کار دست تیم ملی بدهد. 

همین دلایل می تواند بهانه‌های جذب دوباره کی‌روش را مضاعف کند؛ هر چند هشدارهای لازم به فدراسیون فوتبال بر سر رفتارهای و خواسته های کی‌روش داده شده و این بار قطعا قرارداد محکم‌تری برای کنترل او لازم است. البته شنیده شده که کی‌روش ، ایران را حتی با دستمزد کمتر به عراق ترجیح داده و منتظر مذاکره با عزیزی خادم است.

 

مضرات و فواید کی‌روش در آستانه استخدام دوباره او

با این حال نباید فراموش کرد که کی‌روش هیچ گاه برای دریافت دستمزد معوقه خود تهدید یا شکایت نکرد و بارها با نداری‌ها و تحریم های ما ساخت. او هیچ گاه یک مربی پروازی شبیه ویلموتس نبود و البته عرق و تعصبی که در بازی های تیم ملی از خود نشان داد، فراموش شدنی نیست.

ایرادهای بزرگ کی‌روش نیز بی اعتنایی به مسابقات لیگ داخلی و عدم سفر و سرکشی به شهرستان ها بود. انحصار انتخاب اردوها و بازی‌های دوستانه توسط او و حواشی مالی اطراف آن هم هنوز از یادها نرفته است. نکته دیگر،  عدم تمایل کی‌روش به استفاده از مربیان ایرانی به عنوان دستیار روی نیمکت بود. مارکار آقاجانیان تنها مربی ایرانی بود که کنار کی‌روش دوام آورد اما دانش مرد پرتغالی از طریق او به فوتبال کشورمان منتقل نشد، چون هیچ تیم ایرانی تمایلی به استفاده از مارکا نداشت. در واقع او حرف شنوترین مربی ایرانی بود که کی‌روش از او احساس خطر نمی‌کرد. این بار فدراسیون باید تلاش کند دو مربی ایرانی را کنار او برای هدایت تیم ملی در آینده تربیت کند.

کی‌روش نسبت به نامش دستمزد چندان زیادی از ایران دریافت نکرد و با دو بار صعود مقتدرانه به جام جهانی، پاداش هنگفتی را نصیب فدراسیون فوتبال ایران کرد که اکنون هم به شدت به آن نیازمندیم.

بازگشت کی‌روش به تیم ملی فوتبال در جلسه اضطراری ظهر امروز هیات‌رییسه

بازی برد - برد ایران و کی‌روش

به نظر می‌رسد کی‌روش برای ما و ما برای کی‌روش دارای مطلوبیت هایی هستیم؛ اینکه مرد جاه طلب پرتغالی می‌خواهد آخرین جام جهانی اش را تجربه کند و بعد بازنشسته شود تا هدف فدراسیون فوتبال ما برای نخستین صعود از گروهش در جام جهانی، که به نظر می‌رسد این توانایی فنی و شخصیتی را در اسکوچیچ نمی‌بیند!

 

چرا اسکوچیج را کنار می گذاریم؟

اسکوچیج واقعا مربی خوب و بادانشی است؛ اما برای اهداف فوتبال ایران به اندازه کافی تجربه بین المللی ندارد و اداره تیم پرستاره ایران از توان مدیریتی او خارج است.

 برخی از نزدیکان و مشاوران رئیس فدراسیون فوتبال، بعد از تحلیل نمایش تیم‌ملی در منامه به خصوص با اتکا به نیمه دوم  به وی پیشنهاد داده اند تا دراگان اسکوچیچ را برکنار کند و کارلوس کی روش را به تیم ملی برگرداند.

 

تخفیف کی‌روش به ایران و شرط صعود به جام‌جهانی

گویا طی ماه های گذشته نیز شهاب الدین عزیزی خادم از طریق یک واسطه پیغام هایی برای کی روش فرستاده بوده است؛ اما رقم و شرایط پیشنهادی به شکلی بوده که کی روش حاضر به مذاکره نبوده است، ولی این بار کارلوس کی روش از طریق نزدیکانش به فدراسیون فوتبال پیغام فرستاده که حاضر است مذاکره کند و به میز مذاکره برگردد و از آن سوی نیز شهاب عزیزی خادم در تلاش است با اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مذاکره کند تا مقدمات جذب کارلوس کی روش فراهم شود. شنیده شده که دستمزد کی‌روش پایین تر از قرارداد قبلی خواهد بود و او حاضر شده بخش چشمگیر دستمزدش را مشروط به صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ کند؛ خبری که برای فدراسیون بی پول ایران بسیار مهم است.

بازگشت کی‌روش به تیم ملی فوتبال در جلسه اضطراری ظهر امروز هیات‌رییسه

ساعتی پیش خبر رسید که ظهر شنبه، شهاب الدین عزیزی خادم با برخی از اعضای هیات رئیسه که موافق بازگشت کی روش هستند، جلسه دارد و قرار است در این جلسه به جمع بندی برسند که پیشنهاد جدیدی به کی روش بدهند؛ پیشنهادی که قرار است جزئیاتش در جلسه فردا مطرح شود. این پیشنهاد می تواند تا حدود زیادی تکلیف کارلوس کی روش و فوتبال ایران را روشن کند.

نویسنده: بهنام شریفی

نظر شما