شناسهٔ خبر: 47856154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام شد

با پایان یافتن رای گیری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و شمارش آرا، «سیدابراهیم رئیسی»هشتمین رئیس‌جمهور ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۷ در ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رای، صبح امروز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ آغاز شد.

در انتخابات ریاست جمهوری، پس از انصراف علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و محسن مهرعلیزاده، رقابت بین  سید ابراهیم رئیسی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، محسن رضایی و عبدالناصر همتی در روز جمعه ۲۸ خرداد انجام شد.

 ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات بودند که از این تعداد  ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

این انتخابات به دلیل شرایط کرونایی و استقبال مردم تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد.

ساعت ۱۷:۲۰

سید ابراهیم رئیسی با کسب اکثریت آراء مردم هشتمین رییس جمهور ایران شد.

 براساس نتیجه قطعی شمارش آرای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی با ۱۷.۹۲۶.۳۴۵ رای از کل آرا ماخوذه در مرحله اول، حائز اکثریت مطلق آراء و به عنوان رییس‌جمهور مردم برای ۴ سال آینده انتخاب شد.

محسن رضایی با ۳.۴۱۲.۷۱۲ رای، عبدالناصر همتی ۲.۴۲۷.۲۰۱ و امیر حسین قاضی زاده هاشمی با ۹۹۹.۷۱۸ رای از کل آراء ماخوذه را کسب کردند.

ساعت ۱۱:۵۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با تشکر از ملت شریف و رشید ایران که حماسه ۲۸ خرداد را آفریدند؛ گفت: از عوامل اجرایی, نظارتی, انتظامی و امنیتی که حافظ این حماسه بزرگ بودند نیز تشکر دارم.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه بر اساس تنظیم بیش از ۹۰ درصد از صورتجلسه های شعب سراسر کشور و بر اساس تعرفه‌های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای از هموطنان عزیزمان که در این حماسه بزرگ مشارکت کردند؛ تصریح کرد: از این مجموعه آقای سید ابراهیم رئیسی  ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، آقای محسن رضایی میر قائد ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار رای، آقای عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار  و آقای امیر حسین قاضی زاده  هاشمی حدود یک میلیون از کل آرای شمارش شده را به خود اختصاص داده اند.
معاون سیاسی وزیر کشور خاطر نشان کرد: شمارش آرا هنوز در برخی از شعبات کشور ادامه دارد و بعد از تجمیع نهایی آرا،گزارش نهایی از سوی وزیر محترم کشور به اطلاع عموم مردم ایران می رسد.
عرف در پایان خاطر نشان کرد: بعد از پایان نتایج ریاست‌جمهوری، نتایج میان دوره ای خبرگان و مجلس شورای اسلامی و در نهایت شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام می شود.

ساعت ۱۱:۲۴

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، آمار اولیه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را اعلام کرد.

عرف با بیان اینکه بر اساس تنظیم بیش از ۹۰ درصد صورتجلسه ها ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این حماسه مشارکت کرده‌اند، گفت: شمارش و تجمیع‌ آرا در شعباتی است که تا بامداد امروز مشغول کسب آرا بوده‌اند و این نتایج، نتایج اولیه است.

وی با اعلام آرای نامزدها گفت: رئیسی با ۱۷میلیون و هشتصد هزار رای،‌ محسن رضایی با ۳میلیون و سیصد هزار رای،‌ همتی با ۲ ملیون و چهارصد هزار رای و قاضی زاده هاشمی با حدود یک میلیون رای مجموع آرا را کسب کرده اند.

ساعت ۱۱:۲

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در اعلام نتایج اولیه اعلام کرد که بیش از ۲۸ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند.

آقای عرف همچنین نتایج اولیه آرای نامزدها را به شرح زیر اعلام کرد:

سیدابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای

محسن رضایی با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار رای

عبدالناصر همتی با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۱ میلیون رأی

نظر شما