شناسهٔ خبر: 47854828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار نهادهای حقوق بشری نسبت به خطر اعدام دو شهروند بحرینی

تهران- ایرنا- کارشناسان و نهادهای حقوق بشری روز جمعه خواستار آزادی دو شهروند بحرینی شدند که به دلیل شرکت در اعتراضات این کشور در معرض خطر اعدام قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان عفو بین الملل و موسسه حقوق و دموکراسی بحرین اعلام کردند، از این دو نفر تحت شکنجه، آزار جنسی و ضرب و شتم به زور اعتراف گرفته شده است.

همچنین پنج نفر از کارشناسان سازمان ملل متحد گفتند که محمد رمضان و حسین موسی به دلیل عقاید سیاسی و شرکت در تظاهرات‌ها به دلایل تبعیض آمیز بازداشت شدند.

کارگروه مخصوص موضوع بازداشت خودسرانه در سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که با در نظر گرفتن همه شرایط پرونده دو زندانی بحرینی، به ویژه خطر آسیب جسمی و روانی آنها، راه حل مناسب این است که دو نفر بلافاصله آزاد شوند و بر اساس قوانین بین المللی غرامت مناسب به آنها داده شود.

نیروهای امنیتی بحرین، موسی را که  کارمند یک هتل و رمضان را که نگهبان در فرودگاه بین المللی منامه بوده، اوایل سال ۲۰۱۴ و به دنبال کشته شدن یک نیروی پلیس در انفجار روستای الدیر در شمال شرق منامه بازداشت کردند.

ژوئیه سال ۲۰۲۰ دادگاه عالی بحرین اعدام رمضان و موسی را به اتهام منفجر کردن یک کاروان امنیتی و کشتن یک افسر پلیس در دسامبر ۲۰۱۴ تأیید کرد.

مدافعان حقوق بشر، فعالان و سازمان‌های محلی و بین‌المللی بارها مقامات بحرین را به ارتکاب نقض جدی حقوق بشر مانند شکنجه و بازداشت طولانی مدت بدون محاکمه مخالفان سیاسی متهم کرده‌اند.

مردم بحرین در ژانویه ۲۰۱۱ همزمان با شروع قیام‌های مردمی در منطقه، اعتراضات خود را علیه رژیم آل خلیفه آغاز کردند و با اینکه از همان ابتدای اعتراضات، شکل مسالمت آمیز و دور از خشونت داشت، این رژیم در نهایت شقاوت با معترضان برخورد کرد.

رژیم آل خلیفه به منظور مقابله با مردم بحرین در نهایت از کشورهای عربستان و امارات درخواست اعزام نیروهای نظامی کرده و به کمک آنها قیام مردمی بحرینی‌ها را به خاک و خون کشید.

نظر شما