شناسهٔ خبر: 47828120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشکل ایران در عرصه سیاست خارجی به دولت‌ها مربوط نیست/ دنیا حاضر به کار کردن با ما نبود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مشکل ایران در عرصه سیاست خارجی مربوط به دولت‌های ما نیست، این موضوع به تاثیرگذاری غرب بر سایر کشور‌ها برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برای داشتن یک سیاست خارجی خوب چه چیزی باید در اولویت کشورمان باشد، گفت: در درجه اول باید یک تعامل سازنده و مفید با دنیای خارج داشه باشیم، تعاملی که در نتیجه آن منفعت دو جانبه‌ای حادث شود. اکنون سیاست خارجی نداریم و این موضوع متعلق به این دولت نیست، بلکه متعلق به کل دولت هاست، چراکه عملا دستاورد‌های سیاست خارجی ناچیز است.

وی افزود: دلیل ناچیز بودن دستاورد‌های سیاست‌های خارجی به این خاطر نیست که دیپلمات‌های ما ضعیف بودند، بلکه به این معناست که دنیا حاضر به کار کردن با ما نبود، چراکه دنیا در ذیل نظم آمریکایی در جریان است و واشنگتن با کشوری که به نظم مورد نظر او عمل نکند، مخالفت می‌کند، در نتیجه متحدان آمریکا هم این رفتار را انجام خواهند داد.

ایران چاره‌ای جز گشایش رابطه با دنیای خارج ندارد

شفیعی ادامه داد: شاهد بودیم نزدیک‌ترین دوستان ما مانند عراق و چین، هیچ کدام حاضر به خرید کالا‌های ما در مقطعی نشدند، همچنین حاضر به آزاد کردن پول‌های ما نشدند، این موضوع ارتباطی با نوع دولت‌ها در ایران ندارد، بلکه به خاطر فشار ایالات متحده آمریکاست، بنابراین آقای رئیسی، همتی، روحانی و احمدی نژاد فرقی ندارد، ایران چاره‌ای جز گشایش رابطه با دنیای خارج ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه باید مشکلمان با آمریکا، کشور‌های حوزه خلیح فارس و اروپا را حل کنیم، اظهار کرد: یک کشور دو راه دارد؛ باید آنقدر توانایی داشته باشد که به کشور‌های مذکور نه بگوید و به صورت یک جزیره‌ منزوی کار خود را انجام دهد و یا اگر نمی‌تواند تحت فشار قرار بگیرد باید برخی از وابسته‌های خود را تعدیل کند.

دیپلمات‌های این دولت نادان نبودند که از ظرفیت منطقه استفاده نکنند!

وی افزود: نمی شود که همه چیز بر وفق مراد باشد و در رفتار، دیپلماسی و سیاست‌های خود انعطاف‌هایی انجام ندهیم، در واقع اگر کسی بگوید اولویت اول همسایگان باشد و با  کشور‌های اسلامی و آسیایی ارتباط داشته باشیم، غلط است آن‌ها با ما کار نمی‌کنند، چراکه اگر کار می‌کردند با آقای روحانی هم کار می‌کردند و دیپلمات‌های این دولت نادان نبودند که از ظرفیت منطقه استفاده نکنند.

شفیعی با بیان اینکه مشکل داشتن ایران در عرصه سیاست خارجی مربوط به دولت‌های ما نیست و این آدرس غلط است، این موضوع به تعارض ساختاری جمهوری اسلامی ایران با دنیای خارج برمی‌گردد، تصریح کرد: البته دنیای خارج منظور غرب است و چون غرب روی سایر کشور‌ها تاثیر گذار است، آن‌ها هم همراهی می‌کنند.

بیشتر بخوانید

تنها یک روز دیگر به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشورمان باقی مانده است، هر دولتی در آغاز کار معمولا با مسائلی مواجه خواهد بود که از دولت قبلی به ارث برده است. بر این اساس مسائل و موضوعاتی از قبیل برجام، تحریم ها، تجارت خارجی، سیاست همسایگی، حضور منطقه ای، حقوق بشر، کرونا و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده از جمله مواردی هستند که خواه ناخواه دولت بعدی با آن‌ها سر و کار خواهد داشت. طبعا با توجه به گستردگی مسائل و موضوعات طرح شده، بسیاری از موارد مذکور، احتمالا در دولت‌های بعدی نیز تداوم پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما