شناسهٔ خبر: 47825595 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یادنامه بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع)

شاهچراغ (ع) چراغ راه و پناهگاه شیفتگان

شیراز - ایرنا- بیست و سوم خرداد ماه تا یکم تیر امسال همزمان با دهه کرامت است ، در میانه این ۱۰ روز مصادف با ششم ماه ذی القعده یادروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) است، بسیاری از شهروندان و گردشگرانی که به شیراز می آیند زیارت این امام‌زاده عالی مقام را در برنامه دارند.

صاحب‌خبر -

آستان قدسی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) در میان مردم شیراز از قداست و پیراستگی ویژه ای برخوردار است ، بسیاری شیراز را به شهر حضرت شاهچراغ (ع) می شناسند ، احترام و تکریم حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)سابقه ای دیرین در بین مردم شیراز دارد ،بسیاری از شهروندان زیارت هفتگی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)را در برنامه همیشگی دارند.

شیراز یکی از مهمترین شهرهای مذهبی ایران اسلامی است،که مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به این استان در سال ۸۷ آن را سومین حرم اهل بیت(ع) و سومین شهر مذهبی ایران اسلامی نامیدند.ایرانیان نخستین اقوامی بودند که اسلام را پذیرفته و به عنوان شیفتگان و دلدادگان خاندان پیامبر(ص) شناخته شدند.

در این میان، مهاجرت گسترده امامزادگان به ویژه فرزندان امام موسی کاظم(ع) پس از آمدن امام رضا(ع) به ایران و پذیرش ولایتعهدی مامون، یکی از برجسته ترین ادوار مهاجرت علویان به ایران است که با حضور ماندگار و یا شهادت مظلومانه خود، توانستند، تشیع را در سرزمین ایران، گسترش دهند و زمینه رشد آن را در دل و جان ایرانیان، نهادینه کنند.

شیراز مملو از جاذبه‌های دیدنی است و تورهای شیراز از محبوب‌ترین تورها. در میان دیدنی‌های شیراز حرم حضرت شاهچراغ (ع) چون ستاره‌ای پرفروغ می‌درخشد. حضرت شاهچراغ (ع)، برادر امام رضا (ع) و فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع) است که آرامگاه ایشان به‌عنوان بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی در ایران به حساب می‌آید.

این زیارتگاه علاوه بر معماری حیرت‌انگیزش، با تزیینات فوق‌العاده زیبایی از کاشی‌کاری و آینه‌کاری، شاهکار بی‌نظیری را پیش روی گردشگران و زائران قرار می‌دهد؛ به‌طوری که بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی آن را به‌عنوان یکی از زیباترین مساجد و آرامگاه‌های ایران می‌شناسند.

حرم مطهر احمدبن موسی(ع) در شیراز از زمان ساخت این بقعه در نیمه قرن هشتم هجری، به عنوان مرکز ثقل حیات شهری و مهم ترین پایگاه مذهبی، معنوی و فرهنگی شیراز نقش داشته و از آن پس تاکنون جنبه ها و ابعاد تازه ای یافته است.

در نشست هماهنگی برنامه های ۶ ذی القعده سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) با حضور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و تولیت حرم مطهر و جمعی از مسئولین استان فارس و شهر شیراز، برنامه های جامعی برای بزرگداشت این روز پیش بینی شده است.

آیت الله دژکام در این نشست ضمن تبریک ایام پر برکت دهه کرامت گفت: در این حرم مطهر، خدا را به حرمت این بزرگوارانی که در محضرشان هستیم سوگند می دهم که همه خیرات، خوبی ها و برکات را شامل حال مسلمانان و ملت شریف و سربلند ایران و بالاخص شما مجاوران حریم مقدس و ملکوتی حضرت احمد بن موسی(ع) اِن شاءالله قرار بدهد.

وی بیان کرد: برای مدیران و مسئولان، نسخه و توصیه ما این است که اگر کسی می خواهد در این کشور عزت و عظمتی پیدا کند باید با اهل بیت(ع) قرار ببندد تا به نتیجه برسد. این مرز، مرزِ امام زمان(عج) و کشور متعلق به آن حضرت است و این مردم، مردمی هستند که دل به ولایت او بسته اند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در شیراز ما افتخار داریم که پرچم حضرت احمدبن موسی(ع) بالای سرمان هست. مسئولان کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و روحانیت، همه ی افتخارشان این است که سر به این آستان مقدس می گذارند، اگر این افتخار را برای خودمان حس کنیم نتیجه خواهیم گرفت و آنچه وظیفه مان هست به خوبی انجام خواهیم داد.

تولیت حرم مطهر در پایان خواستار همکاری تمامی نهادها، سازمان و ادارات در برگزاری هرچه بهتر و باشکوه تر برنامه های ایام بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام شد.

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس نیز در این نشست اظهار کرد: دهه پرفضیلت کرامت و روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) برای مردم شیراز و سایر نقاط فارس و کشور، روز مهمی است و نیروی انتظامی استان برای هر چه بهتر برگزار شدن این دهه مبارک همواره اهتمام ویژه و آمادگی دارد.

وی اضافه کرد: مشارکت در برگزاری برنامه های دهه کرامت و بزرگداشت این امامزاده جلیل القدر برای نیروی انتظامی فارس، افتخار بزرگی است.

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه هماهنگی برنامه های سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) گفت: مجمع نمایندگان فارس از تمام ظرفیت های خود برای پیگیری مطالبات مردم فارس استفاده می کند و در این میان به دهه کرامت نگاه ویژه دارد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس افزود: رشد و شکوفایی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و توسعه گردشگری مذهبی در شهر شیراز به عنوان سومین قطب گردشگری مذهبی کشور مورد تاکید مجمع نمایندگان فارس است.

وی اضافه کرد: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) فرصت بی نظیری برای استان فارس به شمار می رود که باید تمام تلاش های ما در استان حول محور همین جایگاه باشد و در هر مقام و جایگاهی موضوعات حرم مطهر را در سطح ملی مورد پیگیری قرار دهیم.

نظر شما