شناسهٔ خبر: 47820947 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وضعیت تعهدات ارزی صادرکنندگان قابل مشاهده شد

امکان مشاهده پرونده صادراتی در سامانه جامع تجارت فراهم شد

صادرکنندگان از این پس می‌توانند وضعیت ارز ناشی از بازگشت صادرات و تعهدات ارزی خود را در سامانه جامع تجارت مشاهده کنند

صاحب‌خبر -

گروه بانک و بیمه | 

 صادرکنندگان از این پس می‌توانند وضعیت ارز ناشی از بازگشت صادرات و تعهدات ارزی خود را در سامانه جامع تجارت مشاهده کنند.بانک مرکزی اعلام کرد که صادرکنندگان می‌توانند از این پس اطلاعات مربوط به وضعیت تعهدات ارزی و ارز حاصل از بازگشت صادرات خود را در بخشی که با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت در سامانه جامع تجارت اضافه شده است، مشاهده کنند.  این بخش شامل تازه‌ترین اطلاعاتی است که با استفاده از داده‌های اطلاعاتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سامانه‌های ارزی بانک مرکزی فراهم شده و در پایان هر روز کاری بارگذاری می‌شود که با مراجعه به آن، صادرکنندگان می‌توانند به‌طور دقیق آخرین وضعیت تعهد صادراتی و ایفای تعهدات ارزی خود را تا پایان روز کاری قبل مشاهده کنند.  راه‌اندازی این بخش در سامانه جامع تجارت که در واقع ارایه پرونده صادراتی صادرکنندگان به‌طور شفاف است و از روز ۲۲ خرداد ماه به صورت عملیاتی در اختیار کاربران قرار گرفته است، به شفافیت هرچه بیشتر فرآیندهای مرتبط با تعهدات ارزی و وضعیت ارز حاصل از صادرات برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

     ثبات نرخ دلار در کانال ۲۳ هزار تومان 

در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 24 هزار و 100 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 600 تومان اعلام شده است.نرخ اونس طلا 1861 دلار و سکه به 10 میلیون و 730 هزار تومان رسید.  چهارشنبه، ۲۶ خردادماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۶۳۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۲۰۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۳۰۵ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۷۴۴ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۱۴۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۵۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۳۱۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۹۶۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۵۹۱ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است.

     افزایش ۴۰ هزار تومانی نرخ سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با افزایش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۶۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۵۹ دلار و ۹۷ سنت فروخته شد.  قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. اما از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده و حرکت آرام و رو به جلویی برای ورود به کانال ۱۱ میلیون تومانی در پیش گرفته است.

     ۱۵۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما سه شنبه، ۲۵ خرداد شاهد عرضه حدود ۱۵۰ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۹۳ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۴۹۷ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.  سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

 

نظر شما