شناسهٔ خبر: 47820896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از دیدار دوجانبه منتشر شد؛

بیانیه مشترک «بایدن» و «پوتین» در مورد کاهش «تهدید جنگ هسته‌ای»

رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه در مورد برقراری «ثبات راهبردی» با هدف کاهش تهدید جنگ هسته‌ای یک بیانیه مشترک صادر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، در بیانیه مشترکی که از سوی «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رؤسای جمهور روسیه و ایالات متحده در مورد برقراری «ثبات راهبردی» با هدف کاهش تهدید جنگ هسته‌ای منتشر شد، آمده است که واشنگتن و مسکو نشان داده‌اند که «قادرند حتی در دوران تنش، در زمینه اهداف مشترک برای تضمین پیش بینی پذیری در حوزه راهبردی، کاهش خطر تعارض‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای پیشرفت کنند».

سران دو کشور همچنین پس از دیدار دوجانبه خود در روز چهارشنبه، در مورد پیشرفت تلاش‌ها برای کاهش تهدید جنگ هسته‌ای گفتند که گفتگوهای اوایل سال میلادی جاری که به تمدید تاریخی «پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید» (استارت نو) منتهی شد، تعهد آنها به کنترل تسلیحات هسته‌ای را نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «امروز، ما این اصل را تأیید کردیم که پیروزی در یک جنگ هسته‌ای ممکن نیست و هرگز نباید این جنگ را آغاز کرد».

سران روسیه و ایالات متحده در بخشی دیگر از این بیانیه تأکید کردند: «همسو با این اهداف، ایالات متحده و روسیه در آینده‌ای نزدیک یک گفتگوی ثبات راهبردی دوجانبه و نظام یافته با یکدیگر را در پیش خواهند گرفت. از طریق این گفتگو، ما درصدد زمینه سازی برای کنترل آتی تسلیحات و تدابیری برای کاهش ریسک هستیم».

گفتنی است که نمایندگان روسیه و ایالات متحده در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل که روز دوم آوریل در ژنو برگزار شد، از تمدید پیمان استارت نو استقبال کردند و به نهاد کنترل تسلیحات این کنفرانس اعلام کردند که این توافق به نفع هر دو کشور خواهد بود.

واشنگتن و مسکو در نشست عادی این کنفرانس همچنین از تکمیل تشریفات قانونی لازم برای تمدید پیمان استارت نو به مدت پنج سال دیگر خبر دادند.

«رابرت وود» نماینده وقت ایالات متحده در نهاد کنترل تسلیحات سازمان ملل گفت که «سازوکار تأیید پیمان استارت نو سامانه‌ای است که من و سایرین به عنوان یک امر کاملاً ضروری برای هرگونه تلاش مؤثر در راستای خلع سلاح (هسته‌ای)، در این نهاد توسعه داده‌ایم».

نظر شما