شناسهٔ خبر: 47813213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

انتقاد تند نبیه بری از میشل عون

رئیس پارلمان لبنان با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مواضع رئیس‌جمهور این کشور در قبال تشکیل دولت جدید، درباره فروپاشی کشور هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی بیانیه‌ای به توضیح چرایی حمایتش از نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه پرداخت و با انتقاد از مواضع رئیس‌جمهور این کشور درخصوص تداوم وضعیت موجود برای آینده کشور هشدار داد.

وی در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «النشره» منتشر شد، تصریح کرد که تصمیم برای انتخاب نحست‌وزیر مامور تشکیل دولت، خارج از خواست و اراده رئیس جمهور است بلکه این امر، نتیجه تصمیم نمایندگان و قوه مقننه است. نیز، کسی که برای تشکیل دولت رایزنی‌های پارلمانی می‌کند؛ طبق ماده ۶۴ قانونی اساسی شخص نخست‌وزیر مکلف است.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه تاکید کرد: «آنچه که اکنون نیاز است، راه حل است نه رفتن.. ابتکار همچنان ادامه دارد. دارای حق و اختیار تلاش برای کمک به اجرای هر طرح ابتکاری مربوط به تشکیل دولت هستم. به ویژه که، رئیس‌جمهوری که دارای اختیار امضای حکم تشکیل دولت با توافق نخست‌وزیر است، برای این امر تمایل نشان داد. وی پیام‌های زیادی برای من ارسال کرد و چندین نشست در کاخ ریاست جمهوری و خارج از آن، برای موفقیت طرح ابتکاری موسوم به طرح بری، بدون حضور شخص من، برگزار کرد».

وی تاکید کرد که این اختیار را دارد؛ به درخواست نخست‌وزیر مکلف، به او در اجرای هر طرح ابتکاری که به آن می‌رسد، کمک کند.

وی به کنایه گفت: «قاضی راضی بود تا این‌که شمار وزرا به ۲۴ عدد افزایش یافت و موضوع وزارت کشور حل و فصل شد. سپس شما بر این امر پافشاری کردید که (۸ وزیر +دو مشاور) را رئیس‌جمهور انتخاب کند. کسی که حق قانونی در انتخاب حتی یک وزیر را ندارد و در رأی‌گیری نیز شرکت ندارد پس چگونه دارای رای به صورت غیرمستقیم است.»

نبیه بری در ادامه خطاب به میشل عون گفت: «در لبنان همه چیز به هم خورده است.. کشور در حال فروپاشی است.. نهاد‌ها در حال فرسایش هستند .. مردم خشمگین هستند... و دیوار قسطنطنیه در حال فروپاشی است.. با رد ابتکار مورد توافق غرب و شرق و همه طرف‌های لبنان جز جنابعالی، همه‌چیز از بین می‌رود. شما در بیانیه روز گذشته خود به صراحت گفتید: " ما سعد الحریری را به عنوان نخست‌وزیر نمی‌خواهیم"».

وی ادامه داد: «تصمیم انتخاب نخست‌وزیر و مکلف کردن آن به تشکیل دولت در حیطه اختیارات شما نیست و پارلمان نیز پاسخ کوبنده‌ای به نامه شما داد».

دیروز «سعد الحریری» مامور تشکیل کابینه لبنان در گفتگو با یک روزنامه سعودی رابطه‌اش با بری را از نوع رابطه مکمل توصیف کرد و گفت که ویتن‌ها شخصی بوده که هرگز پشت او را خالی نکرده است و به زودی هم با او دیدار خواهد داشت.

الحریری در طول مدت گذشته بر لزوم تشکیل دولت فراحزبی تاکید دارد به گونه‌ای که کاری به میثاق وطنی این کشور هم نداشته باشد.

کشور لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه «سعد الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد؛ اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

این در حالی است که اخیرا پس از مخالفت صریح حزب «حرکة أمل» و حزب‌الله لبنان با استعفا و کنار کشیدن سعد الحریری، همچنین مخالفت «دار الفتوای» لبنان و شخصیت‌های دولت پیشین الحریری با انصراف او از تشکیل کابینه، منابع لبنانی از برداشته شدن گام‌های مثبتی در راستای تشکیل دولت خبر داده بودند.

نظر شما