شناسهٔ خبر: 47812917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت|

نور آگاهی بخش یا ساز مخالف / چرا آقای دولت افشاگری پرس تی وی علیه آمریکا را اقدام علیه خود خواند؟

پس از انتقاد‌های آقای عراقچی که منبع آگاه پرس تی وی را ناآگاه توصیف کردند و آقای واعظی که افزایش نرخ ارز را به این شبکه منتسب فرمودند، نوبت جناب ربیعی سخنگوی دولت بود که به پرس تی وی بتازند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، پس از انتقاد‌های آقای عراقچی که منبع آگاه پرس تی وی را ناآگاه توصیف کردند و آقای واعظی که افزایش نرخ ارز را به این شبکه منتسب فرمودند، نوبت جناب ربیعی سخنگوی دولت بود که به پرس تی وی بتازند.
سوالی که باید از جناب ربیعی عزیز پرسید این است که آیا خروج امریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها به پرس تی وی مربوط است؟ آیا ایشان به یاد دارند که هیچ رسانه‌ای از ریز جزئیات و روند توافق برجام اطلاع رسانی افشاگرانه انجام نداد و نتیجه آن شد که ایران به برجام عمل کرد؛ اما آمریکا از آن گریخت و بر شدت تحریم‌ها افزود و به آن لقب تحریم فلج کننده داد؟
جناب آقای ربیعی از کدام چوب پرس تی وی و کدام چرخ مذاکره سخن می‌گویند؟ همان مذاکراتی که بی توقف ادامه دارد و این مردم هستند که باید فشار تحریم‌هایی را که هرگز لغو نشد، تحمل کنند؛ اما دارایی‌های هسته‌ای ملت ایران به اسم برجام نابود شد؟
اصولا جریان غربگرا همه جهان را وابسته و شاید نوکر امریکا می‌داند و فقط به ارتباط با امریکا می‌اندیشد، پس تمایلی هم ندارد که مردم حقایق مذاکرات وین و روش ناصواب مذکراتی را که به برجام ختم شد، بدانند. اینجا دیگر دانستن را حق مردم نمی‌دانند والا می‌توانستند در صورتی که خبری از پرس تی وی غلط باشد، آن را با عنوان نشر اکاذیب تحت پیگرد قضایی قرار دهند، هم این شبکه را در با ذکر دلیل رسوا کنند و دیگر نیازی به چوب و چرخ و مصاحبه هم نداشتند.

غربگرایان چرا از حقیقت می‌هراسند

تمام آگاهان عرصه رسانه می‌دانند که خبر باید بر اساس واقعیت و مبتنی بر حقیقت باشد و انتشار اخبار دروغین، اما شیرین و دلخوش کننده هرگز نمی‌تواند در عرصه اطلاع رسانی جایی داشته باشد؛ بلکه مصداق بارز فریب افکار عمومی است. همانگونه که در زمان توافق برجام جریان غربگرا به فریب افکار عمومی پرداخت و واقعیت‌های در پس پرده توافق برجام سپس نحوه اجرای آن را به مردم به شکلی دقیق اطلاع نداد. در نتیجه مردم فقط خوشحال بودند که تحریم‌ها لغو می‌شود؛ حال آنکه اصولا لغو تحریم‌ها در کار نبود و در نهایت نیز اقتصاد به این روز افتاد که می‌بینم.
بی شک یک شبکه خبری با پوشش جهانی مانند پرس تی وی مکلف و موظف است که حقیقت آنچه روی می‌دهد را به اطلاع مخاطبان خود برساند در نتیجه برای اغراض سیاسی برخی مسئولان نمی‌تواند و نباید با اعتماد مخاطبان و اعتباری که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده، بازی کند. این مهم برای پرس تی وی که در مصاف با رسانه‌های خبری غرب است، بیشتر نمود دارد؛ چرا که اگر خبری را به اشتباه بیان کند، به سرعت توسط روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جریان اصلی غرب شناسایی و رسوا می‌شود که تاکنون چنین نشده است. چرا سخنگوی دولت از موفقیت پرس تی وی نگران است؟
آقایان ربیعی، واعظی و ظریف به راستی چه پاسخی برای این سوال دارند که چرا هیچ شرط پنالتی از طرف امریکایی در جریان برجام نگرفتند تا در صورت خروج از توافق یا اجرا نکردن تعهدات، طرف ایرانی بتواند یک گرویی داشته باشد؛ به این صورت که یا خسارت‌های نابودی دارایی‌های هسته‌ای ایران مانند راکتور اراک جبران شود یا اینکه بتوانیم امریکا را وادار به اصلاح رفتار کنیم.
آقای ربیعی خود بهتر می‌دانند که تعامل با جهان به معنی اهدای امتیاز یک طرفه نیست و نیز نیک آگاه هستند که پرس تی وی متعلق به همه کشور است و با بیت المال برای خدمت به منافع ملت ایران در صحنه بین الملل به وجود آمده و اداره می‌شود. از این رو باید در مسیر منافع عمومی و طریق آگاهی بخشی صحیح حرکت کند؛ پس نباید توقع داشت که اخبار این تلویزیون در خدمت یک جریان خاص باشد.
در مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین، شبکه پرس تی وی نقش دیپلماسی عمومی را به خوبی ایفا کرد و دقیقا خود را در موضع مقابل رسانه‌های خبری غربی موسوم به رسانه‌های جریان اصلی نشان داد. آنچه پرس تی وی در چند ماه گذشته انجام می‌دهد، اگاهی بخشی درست از روند مذاکرات است تا مانع تکرار اشتباهاتی شود که در برجام رخ داد و سود آن به آمریکای مستکبر رسید و رنج آن را همه مردم شریف میهنمان ایران تحمل می‌کنند.
جناب آقای ربیعی بهتر می‌دانند که بعد از هشت سال مذاکره و نیز اجرای یک طرفه برجام، دستاوردی جز تشدید تحریم‌ها و مشکلات فراگیر اقتصادی برای مردم به ارمغان نیاورده اند؛ اما با این وجود ره افسانه می‌زنند.
جناب ربیعی مستحضر هستند که دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر امکانات کشور را به مدت هشت سال به مذاکره و اجرای برجام مربوط کرد و در نهایت مردم حتی در واردات دارو نیز با مشکل مواجه هستند.
جناب ربیعی و جناب واعظی آیا به راستی بر این باور هستید که قیمت ارز به اخبار مبتنی بر حقیقت پرس تی وی از مذاکرات وین مربوط است و یا تنها برای سرپوش گذاشتن از بی نتیجه بودن اجرای برجام که منفعتی برای مردم ایران به همراه نداشت، چنین به پرس تی وی می‌تازید؟
سخنگوی دولت کافی‌ست کمی به رسانه‌های دیداری و نوشتاری امریکا توجه کنند تا به آزادی عمل آن‌ها در خصوص انتشار اخبار مذاکرات هسته‌ای وین پی ببرند و بهتر بتوانند قضاوت کنند که آیا پرس تی وی در افشای حیله گری آمریکا راه درست را رفته یا خیر.
بار دیگر باید تاکید کرد هر کدام از مقامات دولتی می‌توانند خبر‌های هر رسانه را با ذکر دلیل و یا مستند تکذیب کنند، اما تاکنون آقایان واعظی، ربیعی و عراقچی فقط به پرس تی وی حمله کرده اند؛ اما تصریح نکرده اند که کدام خبر این رسانه برون مرزی ایران که در جبهه خارجی می‌جنگند و از مرز‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی دفاع می‌کند، اشتباه بوده است.
جناب ربیعی آنچه از مسئولان صادر می‌شود دیر یا زود مورد قضاوت ملتی که بر آن حکومت کرده اید، قرار می‌گیرد؛ پس بهتر است فرصت خدمت به مردم را صرف بازی‌های سیاسی نکنید.

 

محمد پارسا نجفی

نظر شما