شناسهٔ خبر: 47807659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

۱۳۳ حوزه انتخابیه خارج از کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری/صندوق‌های رای در سفارتخانه های ایران

جمعه ۲۸ خرداد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با داخل کشور در ۱۳۳ حوزه انتخابیه خارج از کشور برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، جمعه 28 خرداد سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری همزمان با داخل کشور در تعدادی از کشور‌های خارجی نیز برگزار می‌شود.

 

بنابراین گزارش، ستاد انتخابات خارج از کشور بر این اساس و به دنبال اعلام آغاز فرآیند و ابلاغ رسمی شروع اقدامات اجرایی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری توسط وزیر کشور در وزارت خارجه کشورمان تشکیل شد و دستورالعمل اجرایی انتخابات به همه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ شد.

 

بنا به گفته محمود ادیب مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور گفت: کلیه نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی در خارج از کشور موظفند به استناد ابلاغیه و دستورالعمل اجرایی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، با تشکیل هیئت‌های اجرایی، انتخاب اعضای ناظر شورای نگهبان و تشکیل شعب اخذ رای، زمینه حضور و مشارکت حداکثری هموطنان مقیم خارج از کشور را در این رویداد و حماسه ملی فراهم سازند.

 

همچنین در جلسه هماهنگی ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات خارج از کشور که 9 خرداد با حضور جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور، سیدکاظم سجادی معاون کنسولی وزارت خارجه، علی رضا نیلچی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان، محمود ادیب مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و رییس ستاد انتخابات خارج از کشور و شماری از مسؤولان و اعضای این ستاد در وزارت خارجه برگزار شد اعلام شد که ۱۳۳ حوزه انتخابیه خارج از کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰هستند و اولویت اصلی ستاد انتخابات خارج از کشور زمینه سازی مشارکت بالای ایرانیان خارج از کشور است چرا که آرای ایرانیان خارج از کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

بر این اساس سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف آمادگی خود را برای برگزاری سیزدهمنی دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

 

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۱۱ شهر انگلیس برگزار می شود

حسین متین کاردار ایران در انگلیس در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در انگلیس گفت: انتخابات در ۱۱ حوزه رای‌گیری در انگلیس برگزار می شود که پنج حوزه رای در شهر لندن و شش حوزه در سایر شهرها از جمله منچستر، نیوکسل، لیدز و غیره برگزار می شود.

 

وی خطاب به ایرانیان مقیم انگلیس گفت با توجه به رایزنی های انجام شده با مقامات سیاسی و امنیتی انگلستان، امنیت برگزاری انتخابات برقرار است و آنها تلاش های لازم را در این زمینه انجام می دهند.

 

متین ادامه داد: انتخابات از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب برگزار می شود اما بنا بر اقتضا و استقبال هموطنان شاید در بعضی از حوزه نیاز به تمدید زمان داشته باشیم.

 

کاردار ایران گفت که هموطنان حتما شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه معتبر در اختیار داشته باشند.

 

وی هم چنین اظهار کرد: در محل های رای گیری از ایرانیان خواهش داریم که به دلیل ادامه شیوع بیماری کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

اطلاعیه سفارت ایران در پاریس درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ هم‌زمان با داخل کشور در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس مطابق با موازین و مفاد دستورالعمل اجرایی برگزاری انتخابات در خارج از کشور برگزار خواهد شد. در اطلاعیه سفارت کشورمان در فرانسه آمده است:

ساعت رای گیری از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۱۸:۰۰ می باشد. در صورت تمدید مهلت رای گیری، مراتب متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

محل رای گیری بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس می باشد. 
آدرس: 16Rue Fresnel 75016
دسترسی از طریق نقشه:
 https://maps.app.goo.gl/fx59euuWye1HPwJq8  

 سن رای دهندگان ۱۸ سال تمام (متولدین ۱۳۸۲/۳/۲۸ و ما قبل آن) می باشد. ضمنا در صورتیکه فرد رای دهنده کارت ملی و شناسنامه خود را همراه نداشته باشد، اخذ رای با گذرنامه معتبر وی انجام خواهد شد.

به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی، اخذ اثر انگشت از رای دهندگان انجام نخواهد شد. تمامی مقررات و موازین مرتبط با شرایط همه گیری بر اساس شیوه نامه های اجرایی در فرانسه بمنظور رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی اعم از پوشش ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این حوزه انتخابیه مورد توجه قرار می گیرد.

به اطلاع می رساند علاوه بر تارنمای این نمایندگی به آدرس www.france.mfa.gov.ir، هم وطنان عزیز می توانند جهت دریافت اطلاعات و طرح پرسش های احتمالی خود در خصوص انتخابات در حوزه انتخابیه پاریس با تلفن شماره ۰۷۵۱۸۴۰۵۷۲ که به این امر اختصاص یافته است، تماس حاصل فرمایند.

 

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سرکنسولگری ایران در دبی

سرکنسولگری ایران در دبی در مورد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این منطقه بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه خطاب به ایرانیان مقیم امارات آمده است:

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱  از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل "سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی" برگزار خواهدشد.

در صورت تمدید وقت، اطلاع رسانی خواهد شد.

 شرایط شرکت در انتخابات ۱۴۰۰

- همراه داشتن شناسنامه یا گذرنامه ایرانی
- کارت ملی ضروری نیست و اعلام شماره ملی کفایت می‌کند.
- لزومی به عکس‌دار بودن شناسنامه نیست.

 داشتن حداقل ۱۸ سال تمام (متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و قبل از آن)

آدرس محل اخذ رأی:
 No.256, Al Wasal Street, Jumairah Area, Dubai

- ترجیحاً افراد شرکت کننده  خودکار شخصی همراه داشته باشید.

 

۲۷ شعبه اخذ رای در آمریکا آرای ایرانیان مقیم را اخذ می‌کنند

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت: ۲۷ شعبه اخذ رای در آمریکا در نظر گرفته شده است تا هموطنان مقیم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند، انتخابات ریاست جمهوری ایران، در آمریکا هم همچون برخی کشور‌های دیگر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از ساعت ۸ صبح در ۱۸ ایالت به اضافه شهر واشنگتن دی سی، شاهد آغاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خواهیم بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: البته وضعیت در ایالت‌ها متفاوت است و در برخی ایالت‌ها همچون کالیفرنیا که سه شعبه داریم، شعبه‌های اخذ رای بیش از یک شعبه است.

تخت‌روانچی به وضعیت برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم کانادا هم اشاره کرد و گفت: دولت کانادا برای برگزاری انتخابات در آن کشور موافقت نکرد. تعداد ایرانیان زیادی در کانادا زندگی می‌کنند و علاقه‌مند هستند که در انتخابات شرکت کنند. از این رو، در شهر بوفالو که نزدیک مرز کانادا است هم شعبه‌ای تدارک دیده‌ایم.

وی اظهار کرد: در مجموع ۲۷ شعبه اخذ رای در مناطق مختلف آمریکا داریم و فرصت مغتنمی است تا ایرانیان مقیم، در انتخابات و تعیین سرنوشت خود شرکت کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما اگر به سوابق امر نگاه کنیم با توجه به حضور قابل ملاحظه ایرانیان مقیم، استقبال زیادی از برگزاری انتخابات شده است و امیدواریم که امسال هم ایرانیان شرکت کنند و از این فرصت برای حضور هرچه بیشتر در تعیین سرنوشت خود، استفاده کنند.

تخت‌روانچی درباره عوامل اجرایی برگزاری انتخابات هم یادآور شد: دوستان ما در دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن، برای ارتباط با ایرانیان مقیم تلاش خوبی داشتند و این موضوع را دنبال می‌کنند. در بسیاری از شهر‌ها خود مردم داوطلب شده‌اند و استقبال کرده‌اند که صندوق رای در آن مناطق تعبیه شود.

وی تاکید کرد: یک کار جمعی بین دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و همکاران ما در دفتر حفاظت در واشنگتن وجود دارد که البته قسمت عمده زحمات توسط همکاران ما در واشنگتن انجام می‌شود.

 

برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهرهای «مادرید» و« بارسلون» اسپانیا

سفارت ایران در اسپانیا در اطلاعیه اعلام کرد: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهرهای مادرید و بارسلون اسپانیا برگزار می شود. در اطلاعیه سفارت ایران در اسپانیا آمده است « به اطلاع هموطنان گرامی مقیم اسپانیا می رساند در راستای برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری،  شعبه های اخذ رأی حوزه های مادرید و  بارسلونا روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ از ساعت ۰۸:۰۰ صبح لغایت ۱۸:۰۰ عصر (به وقت محلی) با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی مربوط به کووید ۱۹، در محل های زیر دایر خواهد بود:

مادرید: سفارت به نشانی خیابان خرز, شماره ۵ (Calle Jerez, No 5)

بارسلون: سالن اجتماعات هتل سنت موریتس (Sant Moritz) به نشانی خیابان دیپوتاسیو، شماره ۲۶۴، (Calle Diputació, No 264)

در صورت تمدید مهلت رأی گیری، مراتب متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

شرایط شرکت در انتخابات:

همراه داشتن شناسنامه یا گذرنامه ایرانی معتبر
داشتن حداقل ۱۸ سال تمام (متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و قبل از آن)

 

بیانیه سفارت ایران در فنلاند درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی روز جمعه 28 خرداد 1400 برابر 18 ژوئن 2021 در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی از ساعت 9 صبح لغایت 19 با رعایت پروتکل های بهداشتی کشور فنلاند در شرایط کرونایی برگزار می‌شود. افراد بالای 18 سال تمام (متولدین 28/03/1382 )و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. 

همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، ویا گذرنامه معتبر ایرانی جهت اخذ رای ضروری است. (رای دادن فقط با کارت ملی امکان پذیر نبوده و اصل شناسنامه یا گذرنامه معتبر ایرانی لازم است).

در صورتی که رای دهنده کارت ملی و شناسنامه خود را به همراه نداشته باشد، اخذ رای با گذرنامه معتبر ایرانی انجام می‌گیرد. 

 

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش کنسولی سفارت ایران در سوئد

 

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش کنسولی سفارت ایران در سوئد

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شهرهای استکهلم، لوند و گوتنبرگ برگزار خواهد شد.

 

شهروندان ایرانی که متولد ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ ( ۱۸ ژوئن ۲۰۰۳) و پیش از آن باشند، می‌توانند رای دهند. تنها کسانی می‌توانند رای دهند که اصل شناسنامه یا گذرنامه معتبر را به همراه داشته باشند.

 

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سوئیس همزمان با سراسر کشور

سفارت ایران در برن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع هموطنان و ایرانیان عزیز مقیم سوئیس می رساند؛ با همکاری هموطنان، حوزه‌های رأی گیری در برن (در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران) و شهرهای زوریخ و ژنو مستقر خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است که سن مجاز ۱۸ سال تمام است. بنابراین متولدین ۲۸ / ۳ / ۱۳۸۲ و ماقبل می‌توانند شرکت کنند. همچنین رای دهندگان صرفا با در دست داشتن اصل شناسنامه و یا گذرنامه معتبر می‌توانند رای بدهند. بنابراین، همراه داشتن کارت ملی برای رای دادن، الزامی و یا کافی نیست.

ایرانیان می توانند برای شرکت در انتخابات به نشانی های حوزه‌های رای گیری که در زیر آمده مراجعه کنند:
-برن: Thunstrasse 68, 3006
-زوریخ: Grabenstrasse 7, 8952 Schlieren
-ژنو: Chemin du Petit-Sacconex 28

 

آمادگی سفارت ایران در تاجیکستان برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

محمد تقی صابری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت : ‏همه تمهیدات لازم برای شرکت هموطنان عزیز ایرانی مقیم در ‎انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه ۲۸خردادماه ۱۴۰۰ در دو شعبه اخذ رای واقع در محل ‎سفارت جمهوری اسلامی ایران درشهر ‎دوشنبه و شهر ‎راغون ‎تاجیکستان با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم شده است.

 

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما