شناسهٔ خبر: 47803899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رضایی: نظام آموزشی کشور نیازمند تحول بنیادین است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور نیازمند تحول بنیادین و ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای محسن رضایی میرقائد در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: نظام آموزش ایران چه در مقاطع ابتدایی و متوسطه و چه در مقطع آموزش عالی عمدتا بر اساس مدرک گرایی طراحی شده و این امر باید به کلی دگرگون شود.

وی افزود: هدف نظام آموزشی کشور باید تربیت انسان‌های شایسته و نیروی انسانی‌ای باشد که بتوانند مشکلات زندگی خود و جامعه را برطرف کنند و این امر مستلزم تحول بنیادین در نظام آموزشی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ افزود: نظام آموزشی ما باید به سمت مهارت حرکت کرده و آن را جدی بگیرد چراکه بطور مثال در کشوری نظیر آلمان هم که صنعت قوی‌ای دارد به تعداد دانش آموزان مقطع نظری، در شاخه فنی و حرفه‌ای دانش آموز وجود دارد.

رضایی مدرسه محوری را یکی از برنامه‌های مهم خود برای تحول در نظام اموزشی کشور دانست و افزود: در این طرح مجتمع‌های آموزشی که از ۱۱۰ مدرسه تشکیل می‌شود حضور دارند و بخشی از اختیارات آموزشی وزارت آموزش و پرورش به این مدارس تفویض می‌شود تا مدرسه، محور رشد و تربیت دانش آموزان قرار گیرد.

وی افزود: معلمان و اساتید دانشگاه‌ها هم باید از نظر مالی به حدی تامین باشند که بدنبال شغل دوم و سوم نباشند و جز مطالعه و تفکر و بالا بردن سطح علمی دانش آموزان و سطح آموزشی دغدغه دیگری نداشته باشند.

رضایی از توسعه مهارت‌کده‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در دولت خود به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه و اصلاح نظام آموزشی نام برد و افزود: حتی در طرح سربازی حرفه‌ای که جزو برنامه‌های ماست کاری خواهیم کرد که افرادی که وارد نیرو‌های مسلح شدند در همانجا آموزش فنی و حرفه‌ای ببینند و بعد از پایان خدمت سربازی دارای یک فن باشند که بتوانند بلافاصله شغل خود را ایجاد کنند.

وی ارتقای منزلت فرهنگیان اعم از اساتید و معلمان را بسیار مهم دانست و افزود: وقتی استاد یا معلمی وارد محیطی می‌شود باید همه با احترام به وی نگاه کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: معتقدیم باید اداره صندوق ذخیره فرهنگیان را به خود فرهنگیان سپرد چراکه در این صندوق پول زیادی وارد می‌شود، اما یا حیف و میل شده یا به خوبی در جهت رفاه فرهنگیان استفاده نشده است. رضایی همچنین از اولویت دادن به تامین مسکن فرهنگیان در طرح نهضت خانه سازی ایرانیان خبر داد و افزود: مسکن سهل و ارزان را برای فرهنگیان و معلمان در قالب نهضت خانه سازی دنبال خواهیم کرد.

نظر شما