شناسهٔ خبر: 47803771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف آمریکا

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف آمریکا برگزار می‌شود و ایرانیان مقیم کانادا هم می‌توانند آرای خود را در شعبه اخذ رای در شهر بوفالو به صندوق بریزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری جمعه این هفته ۲۸ خرداد ماه همچون دوره‌های قبل و همزمان با داخل کشور در تعدادی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود.

در همین خصوص نیز همزمان با آغاز فرآیند و ابلاغ رسمی شروع اقدامات اجرایی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری توسط وزیر کشور، ستاد انتخابات خارج از کشور نیز در وزارت امور خارجه تشکیل و دستورالعمل اجرایی انتخابات به همه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ شد.

این دور از انتخابات در نقاط مختلف آمریکا نیز برگزار خواهد شد و ایرانیان مقیم آمریکا می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای تعبیه شده بدین منظور بریزند.

در همین خصوص «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در اظهاراتی درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اعلام کرد که در مجموع ۲۷ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف آمریکا در ۱۸ ایالت به اضافه شهر واشنگتن دی سی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که ایرانیان در بسیاری از شهرها داوطلب شده و اظهار علاقه کردند که صندوق رای در آن مکان‌ها مستقر شود، خاطرنشان کرد: با هماهنگی دفتر حفاظت منافع در واشنگتن این کار انجام می‌شود.

تخت روانچی درباره برگزاری انتخابات در کانادا نیز بیان کرد: یکی از شعبات در شهر بوفالو در نزدیک مرز کاناداست و به دلیل این‌که دولت کانادا موافقت نکرد انتخابات در آن‌جا برگزار شود و تعداد ایرانیان زیادی داریم که در کانادا زندگی می‌کنند و علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند، شهر بوفالو که نزدیک‌ترین شهر مرزی است، این امکان برای ایرانیان مقیم کانادا وجود دارد که در آنجا حضور داشته باشند.

گفتنی است، «مهدی عاطفت» سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن پیش از اعلام کرده بود که ایرانیان مقیم آمریکا می‌توانند در ۲۴ ایالت این کشور از جمله آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، مریلند، ویرجینیا، میزوری، کارولینای شمالی، اوهایو، ویسکانسین و اوکلاهما در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور برای برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

وی گفت که براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم و افزود: در فروردین ماه سال‌جاری نیز تمامی اقلام، ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد که تامین شود. حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رای خواهیم داشت، اعلام کرد که در سه کشور شامل کانادا، سنگاپور و یمن این موضوع میسر نشده است.

آن‌گونه که خطیب‌زاده بیان کرد به رغم این‌که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک موضوع را با نماینده کانادا طرح کرده و یادداشت رسمی هم از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران به دولت کانادا داده شده که هیأتی از ایران به آنجا برود و صندوق اخذ رای مستقر شود، ولی تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع استنکاف کرده است. 

البته سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که در نقاط مرزی آمریکا و کانادا سعی شده صندوق رای تعبیه شود و در همین راستا نیز در شهرهای بوفالو و اورگن آمریکا در مرز کانادا صندوق رای در نظر گرفته شده و ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند با سهولت آنجا رای بدهند. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

نظر شما