شناسهٔ خبر: 47802461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ترس از شکست، دلیل عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات

در حال حاضر اصلاح‌طلبان معتقدند بهتر است به جای شکست از مردم، از نظام شکست بخورند و به همین دلیل ترس از شکست دلیل حضور نیافتن آنهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عبدا... گنجی، فعال سیاسی اصول‌گرا و مدیرمسئول روزنامه جوان طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

جریان اصلاحات، طیف‌های مختلفی دارد. از براندازهای سکولار تا افراد مومن و معتقد به انقلاب اسلامی در این طیف می‌گنجد اما نکته مهم این است که کلیت جریان چه تصمیمی می‌گیرد.  راهبرد اصلاح‌طلبان این است که مقابل نظام عبوس باشد و مسیری را طی کند که از مردم شکست نخورد، بنابراین رای کاندیداهای آنها در حدی نیست که بخواهند در حال حاضر بر سر سفره آماده بنشیند. به همین دلیل کمی احتیاط می‌کنند. البته آنها جلسه‌ای داشتند و باید دید به چه جمع‌بندی‌ای خواهند رسید.

تحلیل من این است اگر رأی یکی از دو کاندیدای اصلاح‌طلب، بالای ۲۰درصد بیاید، آنها با فرض این‌که به دور دوم بروند یا پیروز شوند، پای کار می‌آیند اما اگر رای کاندیدای آنها زیر ۱۰درصد باشد و رشد نکند حتما نمی‌آیند. اصللاح‌طلبان می‌خواهند به نوعی، این کار خود را به نظام بفروشند و از این رو ظهور و بروز کاندیداهای آنها در صحنه انتخابات چیزی کم از کاندیداهای رد صلاحیت‌شده این جریان نداشته است.

کما این‌که آقای تاجزاده نیز انتخابات ۲۸خرداد را کودتا می‌دانست و این نکته را آقای همتی هم گفت یا کاندیدای دیگر خطاب به مردم گفت رای بدهید تا چیزی که خودشان طراحی کردند، اتفاق نیفتد؛ بنابراین آنها هم، به نظام توهین می‌کنند و هم در رقابت حضور دارند و همچنان حرف‌های تند خود را نیز مطرح می‌کنند. اما چون تاکنون کسی روی نامزد آنها اجماع نداشته است، مرددند.

به هرحال اصلاح‌طلبان بر اساس نظرسنجی‌هایی که به دست‌شان می‌رسد نتیجه گیری خواهند کرد. اگر برای آنها امکان‌پذیر بود کاندیدای خود را از صحنه رقابت خارج می‌کردند. بر اساس پایگاه رای آقای همتی چون مقداری جلوتر از آقای مهرعلیزاده است، اصلاح‌طلبان تصمیم خواهند گرفت یا وارد میدان بشوند یا خیر، البته اگر آنها احتمال بدهند آقای همتی پیروز است، می‌آیند در غیر این صورت نخواهند آمد چرا که آنها صرفا روی اسب پیروز شرط می‌بندند. راهبرد این جریان این است که اگر بدانند احتمال باخت برای کاندیدای آنها وجود دارد از لحاظ تشکیلاتی وارد نخواهند شد.

اصلاح‌طلبان از لحاظ تشکیلاتی سه بخش هستند. عده‌ای می‌گویند باید کنار بکشیم، بخشی پشت سر همتی آمده‌اند و برخی رسانه‌های آنها نیز با آقای‌رئیسی جلسه داشتند. اما نکته اصلی این است اکثر اصلاح‌طلبان پشت سر کاندیدای شکست خورده نمی‌آیند.  در حالی که این جریان، مدعی دموکراسی است اما در باورشان نمی‌گنجد از مردم شکست بخورند. همان‌طور که وقتی سال ۸۸ از مردم شکست خوردند، نتیجه را نپذیرفتند. بنابراین در حال حاضر معتقدند بهتر است به جای شکست از مردم، از نظام شکست بخورند و به همین دلیل ترس از شکست دلیل حضور نیافتن آنهاست.

انتهای پیام/

نظر شما