شناسهٔ خبر: 47793666 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مطرح کرد؛

ساخت ۳۷۵ سالن ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

حسینی گفت: امکان ساخت ۳۷۵ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با بیان اینکه ورزش به ۴ حوزه تربیتی و پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود، اظهار کرد: وزارت آموزش‌ و پرورش و به موازات آن سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در خصوص ورزش تربیتی و پرورشی به‌عنوان متولی اصلی شناخته می‌شود، ولی بنا به دلایل متعددی، سازمان‌های ورزشی برای نیل به اهداف سازمانی خود، ناگزیر از همکاری و مشارکت با این نهاد هستند.

او افزود: توانمندی‌ها و قابلیت‌های ورزشکاران در دوران طلایی کودکی و نوجوانی شکل‌ گرفته که در صورت شناسایی، حمایت و پشتیبانی مناسب، در فرد نهادینه شده و این دوران طلایی در مدارس طی می‌شود.

حسینی، یکی از حوزه‌های مهم ورزش را ورزش همگانی، دانست و گفت: رشد و توسعه ورزش همگانی در دنیای امروز، نماد و شاخصی از میزان توسعه کشور‌ها شده است. در همین راستا، برخی از کشور‌های توسعه یافته، اولویت اول خود را برای توسعه این بخش از ورزش معطوف می‌کنند.

او  افزود: توجه به دانش‌آموزان و همکاری‌های بین بخشی استثنایی، می‌تواند زمینه توسعه ورزش همگانی را فراهم کند.

حسینی، یکی دیگر از ابعاد ورزش را «ورزش قهرمانی» دانست و افزود: ورزش قهرمانی نقش مهمی در ارتقای غرور ملی و جایگاه کشور‌ها در دنیا دارد، اما سن ورزش قهرمانی محدود بوده و مسئله‌ای که می‌تواند از مشکلات ناشی از کمبود مقطعی یا دائمی نیروی انسانی در برخی از رشته‌های ورزشی جلوگیری کند، موضوع جانشین پروری است که دلیلی بر اهمیت مشارکت دوسویه سازمان‌های ورزشی با آموزش‌ و پرورش است.

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، با اشاره به سوابق همکاری مشترک سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با کمیته ملی پارالمپیک تصریح کرد: برگزاری سالانه مراسم روز ملی پارالمپیک با حضور دانش آموزان استثنایی و مشارکت مالی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در برگزاری مراسم این روز، خرید برخی از وسایل تخصصی ورزشی نظیر توپ بوچیا با همکاری فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین جهت توزیع در مدارس و حضور کارشناسان فنی فدراسیون‌ها جهت استعدادیابی دانش آموزان استثنایی از جمله موارد همکاری مشترک از گذشته تا حال است.

حسینی خواستار استفاده از ظرفیت‌های کمیته ملی پارالمپیک برای آموزش و توانمندسازی مربیان ورزش مدارس شد و گفت: آموزش دانش آموزان استثنایی، برگزاری مسابقات، کلاس‌بندی ورزشکاران دانش آموز، تأمین تجهیزات، استفاده از نمایندگان سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در کمیته‌های استعدادیابی، مسابقات، ورزش همگانی، فدراسیون‌ها و کمیته ملی پارالمپیک و مشارکت با آکادمی کمیته ملی پارالمپیک در حوزه‌های پژوهشی از جمله مواردی هستند که می‌تواند محور همکاری‌های مشترک قرار گیرد. 

او با اشاره تربیت‌بدنی و ورزش را از ضروریات دانش‌آموزان استثنایی دانست و گفت: تربیت‌بدنی اثرات توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی دارد و یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توسعه فضا‌های ورزشی ویژه این دانش‌آموزان است.

حسینی افزود: در حال حاضر ۴۰ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸ سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.

او تصریح کرد: باتوجه به مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه به سالن‌های ورزشی امکان ساخت ۳۷۵سالن ورزشی ۲۰۰متری درون مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیز شروع شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان‌افزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: در قالب این نهضت ۱۰۵نوع وسیله توانبخشی، ورزشی و کمک‌آموزشی برای ۸۰هزار نفر از دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی باید تأمین شود که ۱۹ قلم آن تجهیزات ورزشی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به کمک ۷۶ میلیارد تومانی خیرین در سال گذشته به آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توان‌افزایی گفت: از این میزان بیش از ۳۱میلیارد تومان مشارکت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

انتهای پیام/

نظر شما