شناسهٔ خبر: 47771830 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان جنگل ها:

اقدامات حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع کشور تشدید می شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از تشدید اقدامات حفاظتی این سازمان در جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «مسعود منصور» در مراسم معارفه فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، افزود: پوشش حفاظتی سازمان جنگل‌ها اکنون به ۸۵ درصد ارتقا یافته و برای تقویت ضریب حفاظتی استفاده از بی‌سیم، راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش اطفای حریق، نصب جی. پی. اس خودروها، نصب دوربین در مناطق بحرانی و منتهی به جنگل و غیره در دستور کار قرار گرفته است.

وی، مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی در این خصوص را نخستین رویکرد این سازمان در امر حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و گفت: نوآوری، خلاقیت و اصلاح فرآیندها از شاخصه‌های لازم و ضروری است که یگان حفاظت می‌تواند در کنار تامین و تجهیز امکانات با جرایم و تخلفات در منابع طبیعی مقابله کند.

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان‌کرد: نظم و ساماندهی نیروهای حفاظتی در ماموریت‌ها، نظارت و بازدیدهای سرزده و مستمر به پاسگاه‌ها و کنترل محموله‌های جنگلی و مرکز پایش حریق می‌تواند در امر حفاظت بهینه بسیار مثمرثمر واقع شود.

وی، حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی را از ماموریت اصلی این سازمان دانست و بیان‌داشت: هر کشوری برای دارا بودن استقلال نیازمند اقتصاد درون زا و امنیت غذایی و زیستی مناسب است که پایه و اساس این استقلال به منابع طبیعی وابسته است.

منصور، دایره مدیریت سازمان جنگل‌ها را در ۸۲ درصد از مساحت کشور برشمرد و ادامه‌داد: اثربخشی و کارکردهای منابع طبیعی در کل متوجه همه کشور است.

منابع طبیعی سرمایه راهبردی و میراث گرانبهاست

سرهنگ «رضا اکبری» فرمانده جدید یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم گفت: منابع طبیعی سرمایه ملی، راهبردی و میراث گرانبهاست و حفاظت از این منابع مستلزم نگاه ملی و فراملی است.

وی افزود: باید در کنار حفاظت به امر مدیریت در حفاظت توجه بیشتری کنیم و توجه به ظرفیت های مردم و جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها و همیاران طبیعت در ادامه این مسیر بسیار مهم است.

این فرمانده یگان حفاظت یادآور شد: وظیفه سازمان جنگل‌ها سازماندهی، برنامه‌ریزی و راهبری مجموعه کلان منابع طبیعی است و هیچ توسعه‌ای در کشور چه عمومی و چه عمرانی نباید بدون پیوست منابع طبیعی انجام شود.

وی، مردم و جوامع محلی، یگان حفاظت و حاکمیت به مفهوم عام را سه ضلع به هم پیوسته دانست که می‌توانند در کنار هم و با همکاری هم به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کمک کنند.

اکبری، دکترین حاکم بر یگان حفاظت را فرهنگ‌سازی در بین اقشار مردم بویژه کودکان و دانش آموزان در کتاب های درسی برشمرد و افزود: اگر بتوانیم با روش‌ها و الگوهای آموزشی و فرهنگی حفاظت از منابع طبیعی را به یک اصل و فرهنگ در جامعه و افکار عمومی تبدیل کنیم، دیگر نیازمند تشکیل پرونده تخلف، جریمه یا زندان برخی افراد متخلف در منابع طبیعی نخواهیم بود.

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای موجود، در سه ماهه ابتدای سال جاری ۵۳۰ فقره حریق در وسعت ۹ هزارو ۱۸۳ هکتار در جنگل ها و مراتع کشور اتفاق افتاده و با همکاری نیروهای یگان، مردم و همیاران طبیعت مدیریت و اطفا شده است.

همچنین طی این مدت، هشت هزارو ۸۵۸ فقره پرونده تخلف در منابع طبیعی تشکیل شد که از این میزان یک هزارو ۲۰۸ فقره در زمینه قاچاق چوب، سه هزارو ۹۰۵ پرونده در زمینه تخریب و تصرف اراضی، یک هزارو ۷۷۰  پرونده در بخش پیشگیری از جرم و یک هزارو ۱۴۴ فقره پرونده در زمینه اجرای احکام قضایی تشکیل شده است.

نظر شما