شناسهٔ خبر: 47769453 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر بهداشت:

امروز اولین محموله‌ واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت می‌شود/ صدور مجوز مصرف واکسن پاستور در هفته آینده

نمکی گفت: امروز محموله‌ای که در برکت آماده شده است تحویل معاونت بهداشتی خواهد شد و از هفته آینده وارد فرایند تزریق می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: عصر روز گذشته در جلسه سازمان غذا و دارو، مجوز اضطراری مصرف واکسن ایرانی کرونا «کوو ایران برکت» صادر شد.

او افزود: پرونده های واکسن برکت و پاستور لحظه به لحظه بررسی می شد. فاز یک و ٢ انجام شد و مدت قابل توجهی است که فاز سه شروع شده است. تاکنون ٢۵ هزار نفر با واکسن پاستور و ١۴ هزار نفر با واکسن برکت واکسینه شده‌اند.

نمکی ادامه داد: اکثر واکسن های دنیا در کشورهای مختلف فاز سوم را گذراندند. امارات و ترکیه فاز سوم واکسن های چینی را انجام دادند و ما هم قرار بود اگر فاز یک و ٢ واکسن‌های ایرانی به خوبی پیش برود و نتایج پس از بررسی مشکلی نداشته باشد؛ مجوز مصرف اضطراری را صادر کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: روز گذشته هر ٢ واکسن، واجد شرایط دریافت مجوز مصرف اضطراری شدند اما واکسن پاستور دو مدرک کم داشت و فعلا واکسن برکت مجوز مصرف اضطراری گرفت و صدور مجوز مصرف به هفته آینده موکول شد.

او بیان کرد: امروز محموله ای که در برکت آماده شده است، به معاونت بهداشتی تحویل داده خواهد شد و از هفته آینده وارد فرآیند تزریق آغاز می‌شود.

به گفته نمکی، واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کوبا نیز هفته آینده به مجموعه واکسیناسیون می‌پیوندد.

صادرات واکسن ایرانی کرونا تا زمستان

او با بیان اینکه همه زیرساخت‌های متنوع واکسن جهان در کشور وجود دارد، گفت: واکسن فخرا و رازی وارد فاز ٢ شده اند و واکسن بقیه الله نیزر به زودی وارد فاز بالینی می‌شود. واکسن mRNA هم در یک شرکت دانش بنیان در مسیر آغاز کارآزمایی بالینی است. واکسن سیناژن هم در فاز ٢ بالینی قرار دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: براین اساس تا یکی دو ماه آینده به یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده واکسن کرونا تبدیل و تا زمستان هم آماده صادرات می شویم.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما