به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 28 خرداد ماه همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در سراسر کشور برگزار میشود و مردم شهرها و روستاها منتخبان خود در پارلمانهای محلی را بهمنظور بهبود و کارآمدتر نمودن مدیریت شهری انتخاب میکنند. انتخابات دور جدید شوراهای اسلامی شهر و روستا از آن جهت حائز اهمیت است که بهدلیل اتخاذ برخی سیاستهای ناکارآمد، جایگاه شهر آنچنان که باید شایسته شهروندان قرار نگرفته است و خدمترسانی در این حوزه براساس آنچه گذشته است نشان میدهد که دستخوش بازیهای سیاسی شده است یا بهدور از بازیهای سیاسی گرفتار فسادها و باندهای تخلف اقتصادی شدهاند، از همین رو با ترکیب مجلسی انقلابی در یازدهمین دوره فعالیت آن، انتظار میرود شورای اسلامی شهر و روستا نیز از ترکیبی انقلابی در دوره جدید برخوردار شود تا ماحصل آن به داشتن شهری کارا و بهرهور منتهی شود.
در این میان مشهد با جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر بهعنوان دومین کلانشهر کشور شناخته میشود، شهری که بهافتخار حضور مرقد مظهر امام هشتم شیعیان جایگاه ویژهای در توجه به امور شهری دارد و برایناساس شورای اسلامی این شهر نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در این راستا حجتالاسلام حسن منصوریان از فعالین حوزه اجتماعی و شهری در گفتوگویی به ضروریات و الزامات شهری پرداخته است که در ادامه آن را میخوانید؛
وی در این زمینه میگوید: شوراهای اسلامی شهر و روستا بهعنوان یکی از ارکان مهم مردمسالاری دینی در کشور بهحساب میآیند که با رأی مردم نقش مهمی در ریلگذاری امور شهری بهعهده دارند و از این مسیر میتوان به شهری بهرهور با توسعهای پایدار دست پیدا کرد که در آن مشکلات معیشتی و فرهنگی و اجتماعی شهروندان و همچنین آسیبهای اجتماعی به کمترین میزان خود میرسد و شهروندان لذت ارائه خدمات شهری از سوی مدیران شهری را لمس میکنند، در مقابل نیز روندی دیگر قرار دارد که عدم ناکارآمدی شورای شهر باعث خواهد شد شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری درگیر موضوعات فرعی و از مسائل اصلی غافل شود،
در این بین سیاستگذاری در حوزه امور شهری با مشکلات اساسی مواجه میشود و مانند آنچه در برخی دورهها و در برخی حوزهها رخ داده است، شورای شهر خلاف رویکرد خود درگیر فسادهای مالی و اخلاقی میشود که عواقبی چون بیاعتمادی مردم به شورای شهر را بههمراه خواهد داشت، از همین رو انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و انتخاب افراد اصلح در این انتخابات بسیار مهم و حائز اهمیت است، پس نباید برای انتخابات شورای شهر و روستا اهمیت کمتری نسبت به انتخابات ریاستجمهوری قائل باشیم.
اما در شهر مشهد مشکلات متعددی بروز کرده است که اگر به آنها توجه نشود زمینهساز رخداد اتفاقات شدیدتری در آیندهای نهچندان دور را رقم خواهد زد.
برای مثال حاشیهنشینی یکی از مشکلاتی است که در سالهای اخیر بهعنوان یکی از معضلات اساسی شهر مشهد بهحساب میآید. اگر به این مسئله بهصورت جدی پرداخته نشود عواقبی جدی برای زندگی شهری مشهد مقدس پدید خواهد آورد. نگرانیهایی در مدیران شهری در این زمینه وجود دارد اما تا زمانی که مدلی برای رفع این آسیب تهیه نشود، راهکارها و برنامهها راه به جایی نخواهد برد و هزینهها بینتیجه باقی میماند.
همین مشکل حاشیهنشینی منجر به بروز آسیب اجتماعی دیگری در شهر مشهد شده است، اعتیاد را میتوان دغدغه دیگری در شهر مشهد دانست که بیشترین بروز آن در بستر حاشیهنشینی رخ میدهد، در حالی که باید این مسئله مدیریت و ساماندهی شود. هرچند اصولاً دستگاههای متولی متعددی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کاهش میزان اعتیاد کشور فعال هستند ولی باید به این نکته نیز اذعان کرد که مدیریت شهری نقش ویژهای در کاهش این آسیب بهعهده دارد و در این میان شورای شهر نیز با اتخاذ سیاستهای کارآمد نقش عمدهای در برنامهریزی و مبارزه با این معضل بهعهده دارد.
کارآفرینی اجتماعی یکی از راهکارهایی است که میتوان از طریق آن با اتکا به توان نهادها و مجموعهها و سمنها با همکاری مدیریت شهری معضل اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی را کاهش داد. کارآفرینی اجتماعی ورای تعریف لفظی آن راهاندازی کار یا اشتغالزایی نیست بلکه استفاده از توان و ظرفیت گروههای مردمی در هدایت اهداف شهری است، این مهم کنار کاهش هزینههای شهری و مدیریت شهر، باعث تعامل بیشتر میان شهروندان و مدیریت شهری کشور میشود، ضمن آنکه شهروندان نیز خود را در جریان اداره شهر سهیم میبینند که این مهم نقش ارزندهای در ارتقای تعلقات شهری بههمراه دارد.
کارآفرینی اجتماعی همانگونه که گفتم محدود به ایجاد شغل و اشتغالزایی در جامعه نمیشود. معنا و مفهوم این واژه باید بهدرستی در جامعه نهادینه شود. کارآفرینی اجتماعی اقدامی داوطلبانه با ارائه ایدههای خلاقانه بدون کسب انتفاع در راستای رفع مشکلات و دغدغههای شهر و شهروندان است، حال این همکاری میتواند در حوزههای مختلف آسیبهای اجتماعی فعال شود، این مهم نیازمند تعامل میان مدیریت شهری و نهادها و سازمانها و سمنهاست. باید زمینه و بستر این حوزه در مجموعهها کنار مدیریت شهری بهمنظور ساماندهی و رفع معضلات اجتماعی فراهم شود.
مشهد بهعنوان دومین کلانشهر کشور با معضلاتی چون طلاق، بیکاری، اعتیاد، سرقت، بزهکاری، اعتیاد، خانوارهای بیسرپرست، حاشیهنشینی و مواردی دیگر از این دست روبهرو است. با استفاده از ظرفیت نهادها و مجموعههای انقلابی و کشوری، سمنها و ساماندهی آنها براساس توانمندیهایشان، قادر خواهیم بود بخش عمدهای از مشکلات و معضلات شهری را مرتفع کنیم، البته این مهم نیازمند رفع تعارض منافع و ایجاد همدلی و همزبانی بهمنظور رفع مسائل است.
انتهای پیام/281/ش+
∎