شناسهٔ خبر: 47755594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

کابینه اسرائیل از کنست رأی اعتماد گرفت؛

خداحافظ بنیامین!

صاحب‌خبر -

پارلمان رژیم صهیونیستی روز گذشته (یکشنبه) برای اعطای رای اعتماد به دولت جدید به ریاست یائیر لاپید، رهبر حزب آینده‌ای هست و نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا نشست برگزار می‌کند. به گزارش صدی البلد، دفتر رسانه‌ای کنست در بیانیه‌ای اعلام کرد مطابق تصمیم کمیته برگزاری نشست‌ها، جلسه دیروز برای تعیین بیست و چهارمین رئیس کنست و اعطای رای اعتماد به دولت جدید این رژیم به عنوان سی و ششمین دولت اسرائیل برگزار شد. در ادامه این بیانیه اعلام شده که پس از اعطای رای اعتماد نخست وزیر و دیگر وزرای کابینه سوگند وفاداری یاد می‌کنند. دوم ژوئن، یائیر لاپید، رهبر حزب آینده‌ای هس، موفقیت خود را در تشکیل دولت جدید اسرائیل از طریق اتحاد با ۷ حزب راست، میانه و چپ و برای اولین بار یک حزب عربی اعلام کرد. قرار است که نفتالی بنت در دو سال اول پست نخست وزیری را عهده‌دار شود و بعداً لاپید جایگزین وی می‌شود. در صورت اعطای رای اعتماد به دولت جدید از سوی کنست، ۱۲ سال قبضه قدرت توسط بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکودمعروف به «بی بی» به پایان می‌رسد. با پایان دوران نخست وزیری، نتانیاهو با ۳ پرونده فساد مالی به اتهام رشوه خواری، نقض اعتماد و کلاهبرداری روبرو خواهد بود. مخالفان او، نتانیاهو را به تلاش برای استفاده از اختیارات خود به عنوان نخست وزیر جهت فرار از محاکمه متهم می‌کنند. همزمان با نشست دیروز کابینه برای رای‌گیری بر سر دولت جدید، تدابیر امنیتی شدید اتخاذ شده بود.

در همین راستا شبکه عبری زبان کان اعلام کرد که منابع خبری عبری از وجود بندی در توافق ائتلافی تشکیل دولت رژیم صهیونیستی خبر دادند که به رهبر حزب یمینا اجازه می‌دهد پس از گذشت دوره نخست‌وزیری‌اش آن را تحویل نداده و همچنان در راس قدرت باقی بماند. در توافق دولت ائتلافی میان نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا و یائیر لاپید، رهبر حزب آینده‌ای هست رژیم صهیونیستی بندی وجود دارد که به بنت اجازه می‌دهد پس از پایان دوره نخست‌وزیری‌اش این توافق را کنار گذاشته و نخست‌وزیری را تحویل لاپید ندهد. این گزارش توضیح می‌دهد، طبق بند دهم توافق ائتلافی، بودجه عمومی باید برای مدت دو سال در طی ۱۴۵ روز از تشکیل دولت جدید تصویب شود، اما اگر بنت مانع از تصویب بودجه شود، دولت سقوط می‌کند و او نخست‌وزیر انتقالی می‌شود.

بر اساس این توافق‌های ائتلافی، نفتالی بنت تا اوت ۲۰۲۳ نخست‌وزیر خواهد بود و لاپید در طول این دوره وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواهد بود و پس از آن تا پایان دوره کنست فعلی در نوامبر ۲۰۲۵ لاپید نخست وزیری را بر عهده خواهد گرفت. طبق این گزارش، کابینه دولت جدید رژیم صهیونیستی متشکل از ۲۸ وزیر است و ائتلاف دولتی از ۲۵ نماینده از احزاب میانه، ۱۹ نماینده از اردوگاه راست، ۱۳ نماینده از احزاب چپ و چهار نماینده عرب تشکیل شده است. همچنین قرار است که در دولت ائتلافی لاپید و بنت، بنی گانتس در سمت وزارت جنگ ابقا شود و لیبرمن، ساعر،  آیلت شاکد و میراو میخائیلی نیز به ترتیب وزیر دارایی، وزیر دادگستری، وزیر داخلی و وزیر کار خواهند بود.

در همین راستا به دنبال تشکیل ائتلاف دولتی میان رقبای نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت، بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که قدرت را طبق روند قانونی آن تحویل خواهد داد. از سوی دیگر هاآرتص نوشته است که مشاور حقوقی دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرده به محض اینکه کابینه جدید اسرائیل از کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رأی اعتماد بگیرد، تمام حمایت‌های مالی و هزینه‌های خانواده نتانیاهو در مقر رسمی‌اش در قدس و منزل اختصاصی‌اش در قیساریه متوقف خواهد شد. این روزنامه نوشت: موعدی برای خروج خانواده نتانیاهو از مقر رسمی در قدس تعیین نشده است.

 

نظر شما