شناسهٔ خبر: 47740551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بستۀ خبری ویژه انتخابات؛

اعلام آمادگی جلیلی برای مناظره با روحانی/ رئیسی: می‌ترسند اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را اعلام کنند/ بیانیۀ جدید لاریجانی به شورای نگهبان

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار انتخابات و حواشی آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار انتخابات می‌پردازد.
آخرین اخبار انتخابات را در سی و چهارمین شماره از «هشتمین جمهور» بخوانید.

رئیسی: می‌ترسند اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را اعلام کنند

سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این لیست ۱۱ نفره‌ای که [آقای همتی]ادعا کرد را نگاه کردم؛ خیلی برای ما عجیب است. ما در قبال این ۱۱ نفر اقدام کردیم، ولی او می‌ترسد که اسامی آن‌ها را اعلام کند. ما برخی از این ۱۱ نفر را زندانی کردیم، پول‌های آن‌ها را گرفتیم. از یکی از آن‌ها ۳ هزار میلیارد تومان گرفتیم، از یکی ۲،۵۰۰ میلیارد تومان و از برخی دیگر دلار و یورو گرفتیم.

وی تاکید کرد: ما ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهکاران بانکی گرفتیم؛ ما این کار را انجام دادیم، اما این آقا [همتی]می‌ترسد اسامی آن‌ها را اعلام کند.

اعلام آمادگی جلیلی برای مناظره با روحانی

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این آمادگی را دارم که با آقای رئیس‌جمهور هم راجع به درستی رویکرد‌ها و برنامه خودم و هم درباره نادرستی برنامه‌هایی که در این هشت سال از سوی ایشان دنبال شد مناظره کنم.

وی خاطر نشان کرد:، چون در چند روز اخیر آقای روحانی به عنوان یار کمکی برخی نامزد‌ها وراد صحنه شدند و از صداوسیما استفاده کردند و برخی مطالب را بیان می‌کنند در حالی که مسئول وضع موجود شخص آقای روحانی هستند و باید نسبت به شرایط فعلی کشور پاسخگو باشد. آقای روحانی سال ۹۶ می‌گفت که به من رای دهید تا سایر تحریم‌ها را نیز بردارم در حالی که همان زمان در آمریکا ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود و نه تنها تحریم‌ها را بر نداشتند بلکه تحریم‌ها دو برابر شد. متاسفانه با وجود اینکه نادرستی برنامه‌های آقای روحانی بار‌ها به اثبات رسید و مردم آن را با همه گوشت و پوست و زندگی درک کردند، ایشان باز هم در ماه‌های پایانی دولتش بر این رویکرد‌ها اصراردارد.

پروتکل‌های بهداشتی در تجمع انتخاباتی اهواز رعایت نشد

دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به اظهارات حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از نامزد‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره تجمع انتخاباتی اهواز اعلام کرد: برغم تاکیدات ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا در استان خوزستان مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی، در تجمع انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دستورالعمل‌های مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت نشده است.

رحمانی: شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با بیان اینکه تمامی مقدمات، ظرفیت‌ها و امکانات برای برگزاری انتخابات سالم و قانونی در کشور فراهم است، گفت: در روز ۲۸ خرداد ماه شاهد حضور پرشور مردم و شرایط امن، سالم و قانونی برای انتخابات در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به کرونا و مسائل بهداشتی لازم در زمان تبلیغات و روز رای گیری گفت: در این خصوص هم تعداد شعبه‌ها و هم ساعات رای‌گیری افزایش یافته و همچنین تلاش بر این است که شرایط مطلوب بهداشتی در تمام شعبه‌ها محقق شود. در کنار تلاش برای رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، با هماهنگی وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر، شاهد حضور ناظرین بهداشتی در شعبه‌ها خواهیم بود. امیدواریم با تمهیدات مختلف اندیشیده شده، حداکثر رعایت اصول بهداشتی را در انتخابات داشته باشیم.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: همه پیش بینی‌های لازم در این خصوص انجام گرفته و جای هیچ گونه نگرانی نیست. مسئولان این وزارتخانه‌ها قول داده اند قطعی صورت نخواهد گرفت.

بیانیۀ جدید لاریجانی به شورای نگهبان

علی لاریجانی در بیانیه دوم خود خطاب به شورای نگهبان دلیل اصرارش برای اعلام دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد و نوشت: بند (۲-۱۱) سیاست‌های کلی ابلاغیه رهبری معظم در باب انتخابات صراحت دارد که شورای نگهبان موظف به «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» است؛ لذا ضوابط روشنی (فوق‌الذکر) در این امر وجود دارد و عبارت «عدم پیش‌بینی حکمی در قانون انتخابات» بهانه و آدرس غلط است.

با توجه به عدم دریافت دلایل رد صلاحیت اینجانب، مجدداً این درخواست را اعلام می‌کنم. اما چرا بر این امر اصرار دارم؟ رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجددا صلاحیت حتی نمایندگان مجلس فرمودند: «آن وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید ... اگر خلافش ثابت نشده این احراز، استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند.» صلاحیت اینجانب، یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس، مورد تأیید شورای نگهبان واقع گردیده است آیا اینجا جای استصحاب نبود؟ لذا انتظار طبیعی است که بنده «اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد» شورا را جدی‌تر مطالبه نمایم.

لاریجانی باز می‌گردد؟

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مناظرات گفت: من به محتوا و ماهیت این سه جلسه اشکال دارم و معتقدم این جلسات مناظره نبود و بیشتر مباحثه بود. به باور من این مناظرات نه تنها توانایی متقاعد سازی قشر خاکستری را نداشت، بلکه شاید به شمار کسانی که قصد شرکت در انتخابات را نداشتند نیز افزود؛ به تعبیر دیگر این مناظرات نه تنها تنور انتخابات را گرم نکرد بلکه آبی هم در تنور انتخابات ریخت.

وی افزود: با توجه این شرایط من احتمال می‌دهم از این هفت نفر، حداقل سه نفر به نفع آقای رییسی از رقابت انصراف و حداقل یک نفر با حکم رهبری به انتخابات باز گردد تا شاید تنور انتخابات گرم شود. یکی از این گزینه‌های بازگشت به انتخابات آقای لاریجانی است.

رجایی احتمال ورود رهبری به مسئله را نیز منتفی ندانست و گفت: من فکر می‌کنم با توجه به جدی گرفته نشدن حرف رهبری توسط شورای نگهبان احتمال دارد ایشان مثل سال ۸۴ شخصا برای بازگرداندن آقای لاریجانی به گود رقابت ورود کنند.

مهرعلیزاده: مردم با انتخاب خود راهی برای حل مشکلات کشور بیابند

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم دست به انتخابی خواهند زد که توسط آن بتوانند با تکیه بر تجربیات گذشته خود راهی برای خروج از مشکلات پیچیده‌ای که در کشور موجود است، بیابند.

وی اضافه کرد: دولت من دولت زندگی است. زندگی یعنی معیشت خوب، مردم، یعنی زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه، زندگی برای شادابی، زندگی شادابی و امید می‌خواهد.

نظر شما