شناسهٔ خبر: 47735373 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

وعده عزم جدی در افزایش تولید محقق نشد

دنده معکوس خودروسازان بزرگ

تولید خودروسازان بزرگ در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، علی رغم شعارهایی مبنی بر عزم جدی در ش تولید کاهش یافت و به نوعی شاهد دنده معکوس در این بخش بوده ایم. طبق گزارش ها تولیدات ایران خودرو افت 29 درصدی و سایپا 15/4 درصدی داشته است.

صاحب‌خبر - طی اردیبهشت‌ امسال 79 هزار و 788 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل 21.4 درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت 22.1 درصدی به 73 هزار و 172 دستگاه رسید. طی اردیبهشت امسال 36 هزار و 726 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته 29 درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران‌ خودرو 36 هزار و 610 دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت 99 با کاهش 28.3 درصدی همراه بوده است. افزایش مجدد قیمت ها به دلیل کمبود عرضه همچنین طی اردیبهشت امسال 37 هزار و 696 دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل 15.4 درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل 32 هزار و 977 دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت 99 افت 16 درصدی را تجربه کرده است. با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت ها در بازار آزاد طی 20 روز گذشته افزایش یافته است. از 20 روز پیش تاکنون قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ با افزایش 2 میلیون تومانی به 133 میلیون تومان و سایپا 131 با رشد 4 میلیون تومانی به 119 میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت 7 میلیون تومانی به قیمت 210 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در عین حال، قیمت تیبا ۲ با رینگ فولادی نیز 8 میلیون تومان افزایش یافته و به 137 میلیون تومان رسیده و تیبا صندوق دار نیز با رشد 2 میلیون تومانی به قیمت 127 میلیون تومان معامله می شود. همچنین هر دستگاه پژو 405 با رشد قیمت 9 میلیون تومانی همراه شده و به قیمت 198 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز با افزایش 3 میلیون تومانی به 258 میلیون تومان رسیده است. در مورد قیمت هر دستگاه سمند LX مدل 1400 نیز باید به قیمت 193 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. پژو پارس 232 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل V8 با رشد قیمت 2 میلیون تومانی معادل 261 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش قیمت 9 میلیون تومانی نسبت به 20 روز پیش، به قیمت 397 میلیون تومان، دنا معمولی با رشد قیمت 8 میلیون تومانی به قیمت 275 میلیون تومان در بازار عرضه می شوند. در عین حال، قیمت هایما اس7 توربو نیز در بازار 660 میلیون تومان است که تغییری نسبت به روزهای اخیر نداشته است. در مورد قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل 98 نیز باید به رشد قیمت 2 میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت 120 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت ساینا نیز با افزایش 2 میلیون تومانی به 145 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت کوییک دنده ای مدل 1400 در بازار به 151 میلیون تومان و کیا سراتو 2000 آپشنال به 785 میلیون تومان رسیده است. در بازار قیمت تندر 90 مدل E2 نیز معادل 333 میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک 450 میلیون تومان و رانا ال ایکس 202 میلیون تومان شده است. ابهام در علت افت تولید خودروسازان در کنار کاهش تولید خودروسازان، قیمت خودرو در بازار در حالی روندی افزایشی به خود گرفته که شاهد رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت خودرو هستیم. در این شرایط این سوال پیش می آید که آیا علت این افت تولید یا افزایش خودروهای ناقص، همان صحبت‌ها و گلایه‌های خودروسازان و قطعه‌سازان از کمبود نقدینگی‌، افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان یا زیان‌دهی خودروسازان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودروهاست یا عاملی غیر از این‌ها، همچون کوتاهی خودروسازان دارد؟! این در حالی است که اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. خودروسازان که از این مصوبه راضی نبودند برای افزایش قیمت محصولاتشان تا آزادسازی کامل قیمت ها دست نگه داشتند. اما طولانی شدن مذاکرات و عدم موافقت دولت و نهادهای مرتبط با این موضوع باعث شد تا در نهایت قیمت تولیداتشان را مطابق با مصوبه شورای رقابت افزایش دهند و در عین حال به رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو نیز ادامه دهند. یک کارشناس صنعت خودرو در این باره گفت: خودروسازان به هیچ کدام از مولفه‌هایی که در قیمت تمام شده اثر گذار است، توجه نمی‌کنند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می کشند و محصول خود را می‌فروشند. شهرام شهریاری با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است، گفت: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است. در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت جدید، مردم خواستار برنامه ریزی دقیق دولتمردان برای حل معضل تولید و واردات خودرو هستند، تا به حقوق خود در انتخاب و خرید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب دست یابند.

نظر شما