شناسهٔ خبر: 47731616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

«شیرازه» گزارش می‌دهد؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از آغاز مناظره سوم چه گفتند؟

مناظره سوم نامزد‌های سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با محور مشکلات و دغدغه‌های مردم ساعت ۱۷بعد از ظهر امروز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و کاندیداها برای حضور در آن وارد رسانه ملی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سومین و آخرین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با موضوع «دغدغه‌های مردم» ساعت ۱۷بعد از ظهر امروز در رسانه ملی برگزار می‌شود.

مناظره اول نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد.
 
بر اساس قرعه کشی صورت گرفته قبل از مناظره دوم؛ نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به این ترتیب وارد محوطه جام جم شدند و ابتدا پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهند بود: ۱- علیرضا زاکانی، ۲-محسن رضایی میرقائد،۳-محسن مهرعلیزاده،۴-سید ابراهیم رییسی،۵-عبدالناصر همتی،۶-سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی و ۷-سعید جلیلی.
 
پیش از آغاز مناظره آخر همانند دو مناظره قبل بر اساس قرعه کشی شماره صندلی نامزد‌ها در آخرین مناظره مشخص خواهد شد؛ ولی شیوه پرسش از کاندیداها و زمان پاسخگویی آنها متفاوت خواهد بود.

در مناظره های قبلی از هر کاندیدا یک سوال متفاوت پرسیده می‌شد اما بناست امروز سوال‌های مشترک از همه کاندیداها پرسیده شود و طبق آخرین تصمیمات، از هریک از نامزد‌ها ۷ پرسش درخصوص «دغدغه‌های مردم» پرسیده می‌شود که هریک ۷ دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند.
 
سپس هریک از نامزد‌ها ۴ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه سایر نامزد‌ها را نقد کنند. مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.
 
اجرای مناظره‌ را «مرتضی حیدری» برعهده دارد. وی درباره شیوه مناظره سوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی داد و گفت:  تغییری در شیوه مناظره نداریم و فقط زمان بندی کمی متفاوت است.
 
این مناظره از شبکه‌های یک، خبر، جام جم و سلامت سیما پخش می‌شود که شبکه سلامت همراه با رابط ناشنوایان آن را پوشش می‌دهد و رادیو‌های ایران و انتخابات هم مناظره آخر را همچون دو مناظره قبل مستقیم پخش خواهند کرد.
 
 
شیرازه از ورود نامزدها برای شرکت در سومین مناظره را مشاهده می‌کنید:
 
 
 
زاکانی: رقابت انتخاباتی بین غارت‌زدگان و غارت‌شدگان است/ عده‌ای با نام زنان، جوانان و مذاهب به دنبال کاسبی هستند
 
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در سومین مناظره دقایقی پیش وارد رسانه ملی شد.
 
علیرضا زاکانی در بدو ورود به صداوسیما و در جمع خبرنگاران گفت: میلاد حضرت معصومه(س) را به دختران شهیدان مدافع حرم و شهدا انقلاب و دفاع مقدس تبریک عرض می کنم. بنده اطلاعتم را از طبق گزارشات مختلفی که به دستم می رسد در ابعاد مختلف به واسطه نوع کاری که مسئولیتش را دارم به دست می آورم.
 
وی با بیان اینکه از این رو گزارشات بسیار تخصصی را در اختیار دارم، افزود: خودم هفته‌ای دو روز در بطن جامعه و بین مردم هستم، پنج شنبه و جمعه‌ها به خانه مردم، کوچه و بازار حضور می روم و پای صحبت آنها می‌نشینم.
 
نامزد سزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنابراین اطلاعاتی که به بنده می‌رسد یا از طریق کارشناسان است و یا اطلاعاتی است که به صورت عینی به دست می آورم.
 
زاکانی گفت: امروز آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری است. مردم ما عزت دارند. اگر مردم نبودند، ما به عنوان مسئول اینجا نبودیم. نامردی و ناجوانمردی است که عده‌ای نام مردم را به زبان می‌آورند، اما آنچه مردم دارند را راهزنی می‌کنند. این نامردی و ناجوانمردی است که با نام زنان، جوانان و ایثارگران، بازنشستگان و اقوام و بزرگان و مذاهب، عده‌ای به دنبال کاسبی هستند.
 
وی تصریح کرد: مناظره امروز رقابت بین غارت زدگان و غارت شدگان است. بنده خودم را صدای مردم غارت شده می دانم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یک روز جانمان را کف دست گرفتیم و به میدان رفتیم تا در برابر متجاوزان خارجی قد علم کرده و از دین و میهن دفاع کنیم و امروز با تمام وجود در برابر غارت کنندگانی قرار داریم که غارت زدگی را پیشه کردند، کسانی که آبرو، عرض و جان مردم را هدف قرار دادند.
 
زاکانی تصریح کرد: امروز تمام قامت در برابر آنها با ادله قاطع می ایستم و صدای فروخفته غارت شدگان خواهم بود و امیدوارم با حرف های جدید و دست پُر، مشت کسانی که می خواهند مجددا مردم را دچار فریب کرده و جامعه را با دروغ خود دچار تشکیک کنند، باز خواهم کرد. ان شاءالله موفق و پیروز باشید.
 
 
 
رضایی: با شعار و وعده دادن نمی‌توان به مشکلات مردم رسیدگی کرد/ دولتم به موضوع «همینی که هست» پایان خواهد داد
 
محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دومین نامزدی بود که برای شرکت در سومین مناظره وارد صدا و سیما شد.
 
رضایی در بدو ورود به صداوسیما و و در جمع خبرنگاران گفت: تبریک روز بانوان و دختران عزیز کشورمان زمانی است که سهم آنان از زندگی و اقتصاد داده شود؛ بانوان ما ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ولی فقط ۱۳ درصد از اقتصاد ملی سهم دارند.
 
وی با بیان اینکه سهم زنان از اقتصاد ملی باید افزایش پیدا کند، افزود: دولت ما برنامه‌ ویژه‌ای برای این موضوع دارد که اجرای این برنامه از خانه تا کسب و کار و ورزش و اداره کشور و در هیأت دولت می‌شود. لذا ما برنامه جامعی برای مشارکت دادن بانوان در کشورمان داریم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با شعار و وعده دادن نمی‌توان به مشکلات مردم رسیدگی کرد، لذا دولت بایستی شناخت کاملی از مشکلات کنونی کشور و همچنین مشکلات ۸ سال آینده داشته باشد و بداند که چرا این مشکلات به وجود آمده و چه راهکارهایی برای حل مشکلات کنونی و ۸ سال آینده داشته باشد.
 
رضایی گفت: دولت من، دولتی عملیاتی و راهبردی است و ما علل اصلی مشکلات کنونی کشور را می‌دانیم و پیش‌بینی ما در رابطه با مشکلات آینده را داریم؛ راهکارهایی هم برای این موضوع در نظر داریم. برای رفع مشکلات کشور راهکارهای علمی، پژوهشی و کارشناسی انجام شده است، اما مهمترین مشکلی که امروز دغدغه مردم است بی‌اعتمادی است.
 
وی ادامه داد: مردم به ما کاندیداهای انتخابات اعتماد نمی‌کنند البته به نظر می‌رسد یخ مردم تا کنون باز نشده است ولی ۷ روز تا برگزاری انتخابات وقت است و ملت ما ان‌شاءالله در روزهای آینده تصمیم تاریخی را خواهند گرفت. تا اتفاقی رخ ندهد دولتمردان به دنبال گفت‌وگو با مردم نیستند و با آنها صحبتی نمی‌کنند و می‌گویند «همینی که هست» و وقتی اشتباهی انجام می‌دهند از مردم عذرخواهی نمی‌کنند و می‌گویند «همینی که هست».
 
این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند، قیمت بنزین را سه برابر شده می‌بینند و وقتی می‌گویند چرا وضعیت اینگونه شده است می‌گویند «همینی که هست» در حالی که این موضوع بایستی پایان پیدا کند و دولت من به موضوع «همینی که هست» پایان خواهد داد، ما اگر جلوتر از مردم در حل مشکلات دوندگی نکنیم حتما عقب‌تر از آنها نخواهیم بود.
 
رضایی گفت: در دولت من به مردم می‌گویم که بیایید نه اینکه بروید لذا ما خط مقدم مشکلات نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم خواهیم بود؛‌ دولت من سه برنامه مهم دارد، یک برنامه در سطح ملی است و برنامه بعدی در سطح مناطق کشور است و برنامه سوم هم در سطح اقتصاد زندگی است.
 
وی گفت: در طرح اقتصاد زندگی طرحی به نام طرح کفایت زندگی اجرا خواهد شد که ۵ محور دارد که یکی از آنها یارانه ۴۵۰ هزار تومانی است و مرتب به من نگویند که این منابع از کجا می‌آورید و بهتر است بدانند که اگر عده ای دزدی نکرده باشند ما کاری به آنها نداریم اما منابع این کار به لطف پروردگار متعال مشخص شده و حتماً در مرحله اول به ۴۰ میلیون نفر و در مرحله دوم به ۶۰ میلیون نفر افزایش پیدا خواهیم کرد و عملا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به این افراد داده می‌شود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره بخش دوم کفایت زندگی هم گفت:‌ اعطای مسکن سهل و ارزان با اقساط ۵۰ ساله از همه بانک‌ها در این طرح دیده شده است و این تسهیلات فقط از بانک مسکن داده نمی‌شود ضمن اینکه در بخش سوم این طرح هم به موضوع کسب و کارهای خانگی پرداخته‌ایم، در بخش چهارم توزیع ۳۰ درصد سهام صنعت نفت کشورمان وجود دارد که این اقدامات در قالب طرح کفایت زندگی یا اقتصاد بدون فقیر و ایران بدون فقر را خواهیم داشت.
 
رضایی گفت: ۱۴ پروژه بزرگ در سطح ملی و کشوری اجرایی خواهد شد و با این کار معماری نوین در ایران عملیاتی خواهد شد. این در حالی است که معماری نوین اقتصادی در کشورمان بدون اصلاح از درون قدرت اصلاح‌پذیر نیست و بدون اینکه حکمرانی را اصلاح کنیم امکانپذیر نیست. لذا ما با یک دست اصلاح از درون قدرت و با دست دیگر باز معماری اقتصاد ملی را عملیاتی خواهیم کرد.
 
 
 
مهرعلیزاده: دولت باید از متخصصین بدون در نظر داشتن خودی یا ناخودی استفاده کند/ نگاه مسئولان به مردم نباید ارباب، رعیتی باشد
 
محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع دغدغه‌های مردم وارد رسانه ملی و ساختمان شیشه‌ای شد.
 
مهرعلیزاده نامزد پیش از آغاز مناظرات و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که شما برای درک عینی و شناخت واقعی از دغدغه‌های مردم چه راهی را پیش می‌گیرید، گفت: به نظر من دغدغه های مردم در صورتی شناخته می شوند که دولت و حاکمیت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ سانسور و تغییری به گوش مسئولان برسد.
 
وی افزود: زمانی که دولت بتواند از متخصصین امر بدون درنظر گرفتن موضوعات حاشیه ای استفاده کند، دغدغه های مردم شناخته می شود. همچنین زمانی که شفافیت باشد، در تمام حوزه ها دغدغه های مردم به نحو بهتری شناسایی می شود.
 
مهرعلیزاده اظهار کرد: آنچه در میان مردم و در روزگار مردم می گذرد، امروز در رسانه های متعدد در سطح دنیا منتشر می شوند.لذا دغدغه های مردم به وضوح و روشنی در این بستر مشخص است.
 
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر نگاه مسئولین به مردم نگاه از بالا به پایین و ارباب و رعیتی نباشد، مسئولین بهتر و دقیق تر می توانند با دغدغه های مردم آشنا شوند.
 
وی ادامه داد: اگر سیستم، متشکل از نماینده های واقعی مردم باشد و انتخابات در مسیری باشد که افراد متخصص و دلسوز و کسانی که آشنا به مشکلات مردم هستند، انتخاب شوند و کسانی که از طریق گروه های سیاسی انتخاب شده اند، روی کار نیایند، دغدغه های مردم از طریق مجلس به گوش مسئولین می رسد و تصمیم گیری روشن تر و واضح تری انجام می شود و در فرآیند سریعتری به قوانین و مقررات تبدیل می شود.
 
مهرعلیزاده بیان کرد: امیدوارم با برنامه هایی که تدوین کردم و در مناظره امروز به بیان آنها خواهم پرداخت، بتوانم دغدغه های مردم را بازگو کنم، تا با همفکری مردم آینده کشور را بسازیم تا مشکلات به حداقل کاهش یافته و دغدغه های اساسی و خطرآفرین در جامعه نداشته باشیم.
 
 
 
رئیسی: مردمی بودن در عمل از شروط موفقیت یک مدیر است/ مدیران باید دارای ۳ ویژگی مهم باشند
 
آیت الله ابراهیم رئیسی چهارمین نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد صدا و سیما شد.
 

آیت الله رئیسی در بدو ورود به سازمان صداوسیما در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که موضوع سومین مناظره دغدغه‌های مردم است شما برای درک علمی و شناخت واقعی دغدغه‌های مردم از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آیا به مکتوبات و حرف‌های اطرافیان اکتفا می‌کنید یا در میان مردم حضور پیدا می‌کنید؟، اظهار کرد: از اولین شرایط مسئولیت پذیری در نظام جمهوری اسلامی ارتباط با مردم است. باید از مردم، در میان مردم و با مردم بود.

 
وی افزود: باید از مردم، در مردم و با مردم بود. از نزدیک باید با مردم سخن گفت و شکایات و دغدغه های مردم را شنید. من هم نامه هایی که مردم برای من می نویسند می بینم، هم از طریق ارتباط های دیجیتالی مواردی را بررسی و ارجاع می دهیم، یکی از بخش های مهم حضور من در استان ها ارتباط با مردم است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دلیل حضور من در استان‌ها و مراکز یکی از دلایل مهمش ارتباط با مردم است و در سازمان اداری خودم علاوه بر ارتباط با مدیران عالی با سطوح میانی و بخش‌های سازمان اداری خود، علاوه بر ارتباط با مدیران سطوح عالی، با سطوح میانی و بخش های اداری هم در ارتباط هستم و خواسته های آن ها را رصد می کنم.
 
رئیسی با بیان اینکه یکی از شروط موفقیت یک مدیر، مردمی بودن نه در ادعا بلکه در عمل است،گفت: اکنون در دستگاه قضایی به دوستان گفته ام مدیری که می‌خواهم انتخاب کنم سه شرط اساسی مردمی بودن، ضد فساد بودن و روحیه انقلابی داشتن به معنای اهل «ما می توانیم» بودن را باید دارا باشند تا در مسائل بهانه تراشی نکنند و بگویند مانع بود و نشد و واقعا کار را پیش ببرند.
 
 
 
همتی: رئیس جمهور را باید اکثریت مردم تایید کنند/ با تعامل خیلی از کارها را می‌توان انجام داد
 
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین نامزدی بود که برای حضور در سومین مناظره انتخاباتی وارد رسانه ملی شد.
 
همتی در بدو ورود به صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: رئیس جمهور را باید اکثریت مردم تایید کنند. رئیس جمهور باید منتخب تمام مردم باشد. رئیس‌جمهور نباید منتخب اقلیت مردم باشد. اگر رییس‌جمهور را اکثریت مردم انتخاب کنند، تعاملش با مردم حتما قوی خواهد بود. معلوم است که رییس جمهور باید در بین مردم باشد. درد آنها را بفهمد و زندگی آنها را ببینید.
 
وی افزود: معنا ندارد رئیس‌جمهور در اتاق شیشه ای قرار بگیرد و از اطرافیان به او گزارش دهند. فکر می‌کنم یک نگاه دیگری به رئیس‌جمهور، به رفتار مردم و به ارتباط مردم با حاکمیت باید کرد. ارتباط ما الان یک مقدار سست شده است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مسأله بسیار مهمی است و امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد، نکته‌ای که یکی از کاندیداها هم شنیدم و گفتند، بعضی از کاندیدها از زنان، اهل سنت و جوانان صحبت می‌کنند برای اینکه رای بیاورند. نه؛ ما زندگیمان با اینها است. 
 
همتی ادامه داد: شاید برای آنها تعجب آور است برای ما اینها تعجب آور نیست. من خانمم سپیده شبستری را فرستادم از طرف من صحبت کرد بعد همه تقلید کردند و بچه های خود را فرستادند.
 
وی بیان کرد: ما با تعامل می‌خواهیم نشان دهیم خیلی از کارها را انجام داد. خوشحال همین روشی که من رفتم را آنها هم رفتند.پس ما می‌توانیم ارتباط خوبی با اقوام، زنان و جوانان داشته باشیم و من مرتب در بین مردم حرف آنها را خواهم شنید. ان شاالله بتوانیم جمهوریت را قویتر کنیم.
 
 
 
 
قاضی‌زاده: کار آمریکایی‌ها کش دادن مذاکرات است/ لازمه یک مدیر در جمهوری اسلامی همراهی مردم است
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ششمین نامزد از هفت نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود که برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد صدا و سیما شد.
 
 
قاضی زاده هاشمی در هنگام ورود به سومین مناظره انتخاباتی در سازمان صدا و سیما و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولا لازم است از مردم ایران تشکر کنم که بعد از مناظره اول با سیل مراجعات فراوان از اقصی نقاط کشور در ستاد مواجه شدم که خداوند متعال را سپاسگزارم و امیدوارم همچنان حامی ما باشند.
 
وی افزود: کسی به جز «بودن» در میان مردم نمی‌تواند دردهای مردم را درک کند لذا دغدغه‌های مردم بدون حضور و مداومت دائمی مردم قابل درک نیست.
 
قاضی زاده تاکید کرد: لازمه یک مدیر در جمهوری اسلامی همراهی مردم است؛ برخی از من پرسیدند که موضع شما در خصوص مذاکراتی که در حال انجام است و آینده برجام و مذاکرات چیست؟ هر دولتی که سر کار بیاید متعهد به قراردادهای بین المللی است اما ما حتماً کاری خواهیم کرد که ملت بزرگ ایران از مزایای آن برخوردار باشند.
 
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار آمریکایی‌ها کش دادن مذاکرات است چرا که می‌خواهند دست بالاتر را داشته باشند و طرف مقابل فقط زبان اقتدار متوجه می‌شوند.
 
وی بیان کرد: ما در مذاکرات دست پری داریم و آنها خواهند فهمید که به زودی باید مذاکرات به صورت عملی فیصله یابد. نباید گذاشت زمان برای طرف مقابل باشد و چرخه زمان را به نفع ملت ایران تغییر خواهیم داد و بنده خیلی امیدوارم به اینکه خیلی زود نتایج برنامه‌های ما در مذاکرات دولت سلام مشهود باشد.
 
 
 
جلیلی: دغدغه‌ها شناختیم و اکنون فقط یک اراده جدی می‌خواهد/ راه حل رفع مشکلات آماده است
 
سعید جلیلی آخرین نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هم برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد  ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما شد.
 
جلیلی نامزد در بدو ورود به صداوسیما برای حضور آخرین مناظره انتخاباتی و در جمع خبرنگاران گفت: دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش یا حضور در جمع مردم فهمیده شود؛ بویژه برای کسی که رئیس‌جمهور است.
 
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید دغدغه همه مردم ایران را در همه موضوعاتی که مربوط به دولت است بداند، اظهار کرد: رئیس‌جمهور، وزیر نیست که نیاز باشد فقط یک موضوع را بداند. همچنین صرفاً رئیس یک بخش از مردم نیست، رئیس همه کشور است.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با یک روز حاضر شدن در بین مردم و با دو گزارش، دغدغه‌های مردم فهمیده نمی‌شود، گفت: در هشت سال گذشته این بنا را داشتیم که در تمام استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌ها، روستاها، دانشگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی، حضور داشته باشیم و با هزاران ساعت جلسه متعدد با اصناف، اساتید دانشگاه‌ها، دغدغه‌های مردم را فهم کنیم.
 
جلیلی افزود: بنای ما این بود که بعد از فهم دغدغه‌های مردم، راه حل و پاسخ این مشکلات و دغدغه‌ها را هم مشخص کنیم. بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد اما شکل کرونا نیست که ناشناخته باشد و راه حلش هم مشخص نباشد. 
 
وی گفت: وقتی دغدغه‌ها را در این هشت سال شناختیم، پاسخ‌ها را هم مشخص کردیم و اکنون فقط یک اراده جدی می‌خواهد و قدرتی که فراتر از بازی‌های سیاسی و جناحی بتواند این مشکلات را حل کند.
 
 
قرعه‌کشی صندلی نامزدها در مناظره سوم انجام شد
 
ترتیب صندلی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سومین و آخرین مناظره براساس قرعه‌کشی مشخص شد که به شرح زیر است:
 
سعید جلیلی صندلی شماره ۱
 
علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲
 
عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳
 
سیدابراهیم رئیسی صندلی شماره ۴
 
محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده صندلی شماره ۶
 
محسن رضایی صندلی شماره ۷
 
 
 
انتهای پیام/ع
مناظره اول نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد.
 
بر اساس قرعه کشی صورت گرفته قبل از مناظره دوم؛ نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به این ترتیب وارد محوطه جام جم شدند و ابتدا پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهند بود: ۱- علیرضا زاکانی، ۲-محسن رضایی میرقائد،۳-محسن مهرعلیزاده،۴-سید ابراهیم رییسی،۵-عبدالناصر همتی،۶-سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی و ۷-سعید جلیلی.
 
پیش از آغاز مناظره آخر همانند دو مناظره قبل بر اساس قرعه کشی شماره صندلی نامزد‌ها در آخرین مناظره مشخص خواهد شد؛ ولی شیوه پرسش از کاندیداها و زمان پاسخگویی آنها متفاوت خواهد بود.

در مناظره های قبلی از هر کاندیدا یک سوال متفاوت پرسیده می‌شد اما بناست امروز سوال‌های مشترک از همه کاندیداها پرسیده شود و طبق آخرین تصمیمات، از هریک از نامزد‌ها ۷ پرسش درخصوص «دغدغه‌های مردم» پرسیده می‌شود که هریک ۷ دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند.
 
سپس هریک از نامزد‌ها ۴ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه سایر نامزد‌ها را نقد کنند. مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.
 
اجرای مناظره‌ را «مرتضی حیدری» برعهده دارد. وی درباره شیوه مناظره سوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی داد و گفت:  تغییری در شیوه مناظره نداریم و فقط زمان بندی کمی متفاوت است.
 
این مناظره از شبکه‌های یک، خبر، جام جم و سلامت سیما پخش می‌شود که شبکه سلامت همراه با رابط ناشنوایان آن را پوشش می‌دهد و رادیو‌های ایران و انتخابات هم مناظره آخر را همچون دو مناظره قبل مستقیم پخش خواهند کرد.
 
 
شیرازه از ورود نامزدها برای شرکت در سومین مناظره را مشاهده می‌کنید:
 
 
 
زاکانی: رقابت انتخاباتی بین غارت‌زدگان و غارت‌شدگان است/ عده‌ای با نام زنان، جوانان و مذاهب به دنبال کاسبی هستند
 
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در سومین مناظره دقایقی پیش وارد رسانه ملی شد.
 
علیرضا زاکانی در بدو ورود به صداوسیما و در جمع خبرنگاران گفت: میلاد حضرت معصومه(س) را به دختران شهیدان مدافع حرم و شهدا انقلاب و دفاع مقدس تبریک عرض می کنم. بنده اطلاعتم را از طبق گزارشات مختلفی که به دستم می رسد در ابعاد مختلف به واسطه نوع کاری که مسئولیتش را دارم به دست می آورم.
 
وی با بیان اینکه از این رو گزارشات بسیار تخصصی را در اختیار دارم، افزود: خودم هفته‌ای دو روز در بطن جامعه و بین مردم هستم، پنج شنبه و جمعه‌ها به خانه مردم، کوچه و بازار حضور می روم و پای صحبت آنها می‌نشینم.
 
نامزد سزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنابراین اطلاعاتی که به بنده می‌رسد یا از طریق کارشناسان است و یا اطلاعاتی است که به صورت عینی به دست می آورم.
 
زاکانی گفت: امروز آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری است. مردم ما عزت دارند. اگر مردم نبودند، ما به عنوان مسئول اینجا نبودیم. نامردی و ناجوانمردی است که عده‌ای نام مردم را به زبان می‌آورند، اما آنچه مردم دارند را راهزنی می‌کنند. این نامردی و ناجوانمردی است که با نام زنان، جوانان و ایثارگران، بازنشستگان و اقوام و بزرگان و مذاهب، عده‌ای به دنبال کاسبی هستند.
 
وی تصریح کرد: مناظره امروز رقابت بین غارت زدگان و غارت شدگان است. بنده خودم را صدای مردم غارت شده می دانم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یک روز جانمان را کف دست گرفتیم و به میدان رفتیم تا در برابر متجاوزان خارجی قد علم کرده و از دین و میهن دفاع کنیم و امروز با تمام وجود در برابر غارت کنندگانی قرار داریم که غارت زدگی را پیشه کردند، کسانی که آبرو، عرض و جان مردم را هدف قرار دادند.
 
زاکانی تصریح کرد: امروز تمام قامت در برابر آنها با ادله قاطع می ایستم و صدای فروخفته غارت شدگان خواهم بود و امیدوارم با حرف های جدید و دست پُر، مشت کسانی که می خواهند مجددا مردم را دچار فریب کرده و جامعه را با دروغ خود دچار تشکیک کنند، باز خواهم کرد. ان شاءالله موفق و پیروز باشید.
 
 
 
رضایی: با شعار و وعده دادن نمی‌توان به مشکلات مردم رسیدگی کرد/ دولتم به موضوع «همینی که هست» پایان خواهد داد
 
محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دومین نامزدی بود که برای شرکت در سومین مناظره وارد صدا و سیما شد.
 
رضایی در بدو ورود به صداوسیما و و در جمع خبرنگاران گفت: تبریک روز بانوان و دختران عزیز کشورمان زمانی است که سهم آنان از زندگی و اقتصاد داده شود؛ بانوان ما ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ولی فقط ۱۳ درصد از اقتصاد ملی سهم دارند.
 
وی با بیان اینکه سهم زنان از اقتصاد ملی باید افزایش پیدا کند، افزود: دولت ما برنامه‌ ویژه‌ای برای این موضوع دارد که اجرای این برنامه از خانه تا کسب و کار و ورزش و اداره کشور و در هیأت دولت می‌شود. لذا ما برنامه جامعی برای مشارکت دادن بانوان در کشورمان داریم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با شعار و وعده دادن نمی‌توان به مشکلات مردم رسیدگی کرد، لذا دولت بایستی شناخت کاملی از مشکلات کنونی کشور و همچنین مشکلات ۸ سال آینده داشته باشد و بداند که چرا این مشکلات به وجود آمده و چه راهکارهایی برای حل مشکلات کنونی و ۸ سال آینده داشته باشد.
 
رضایی گفت: دولت من، دولتی عملیاتی و راهبردی است و ما علل اصلی مشکلات کنونی کشور را می‌دانیم و پیش‌بینی ما در رابطه با مشکلات آینده را داریم؛ راهکارهایی هم برای این موضوع در نظر داریم. برای رفع مشکلات کشور راهکارهای علمی، پژوهشی و کارشناسی انجام شده است، اما مهمترین مشکلی که امروز دغدغه مردم است بی‌اعتمادی است.
 
وی ادامه داد: مردم به ما کاندیداهای انتخابات اعتماد نمی‌کنند البته به نظر می‌رسد یخ مردم تا کنون باز نشده است ولی ۷ روز تا برگزاری انتخابات وقت است و ملت ما ان‌شاءالله در روزهای آینده تصمیم تاریخی را خواهند گرفت. تا اتفاقی رخ ندهد دولتمردان به دنبال گفت‌وگو با مردم نیستند و با آنها صحبتی نمی‌کنند و می‌گویند «همینی که هست» و وقتی اشتباهی انجام می‌دهند از مردم عذرخواهی نمی‌کنند و می‌گویند «همینی که هست».
 
این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند، قیمت بنزین را سه برابر شده می‌بینند و وقتی می‌گویند چرا وضعیت اینگونه شده است می‌گویند «همینی که هست» در حالی که این موضوع بایستی پایان پیدا کند و دولت من به موضوع «همینی که هست» پایان خواهد داد، ما اگر جلوتر از مردم در حل مشکلات دوندگی نکنیم حتما عقب‌تر از آنها نخواهیم بود.
 
رضایی گفت: در دولت من به مردم می‌گویم که بیایید نه اینکه بروید لذا ما خط مقدم مشکلات نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم خواهیم بود؛‌ دولت من سه برنامه مهم دارد، یک برنامه در سطح ملی است و برنامه بعدی در سطح مناطق کشور است و برنامه سوم هم در سطح اقتصاد زندگی است.
 
وی گفت: در طرح اقتصاد زندگی طرحی به نام طرح کفایت زندگی اجرا خواهد شد که ۵ محور دارد که یکی از آنها یارانه ۴۵۰ هزار تومانی است و مرتب به من نگویند که این منابع از کجا می‌آورید و بهتر است بدانند که اگر عده ای دزدی نکرده باشند ما کاری به آنها نداریم اما منابع این کار به لطف پروردگار متعال مشخص شده و حتماً در مرحله اول به ۴۰ میلیون نفر و در مرحله دوم به ۶۰ میلیون نفر افزایش پیدا خواهیم کرد و عملا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به این افراد داده می‌شود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره بخش دوم کفایت زندگی هم گفت:‌ اعطای مسکن سهل و ارزان با اقساط ۵۰ ساله از همه بانک‌ها در این طرح دیده شده است و این تسهیلات فقط از بانک مسکن داده نمی‌شود ضمن اینکه در بخش سوم این طرح هم به موضوع کسب و کارهای خانگی پرداخته‌ایم، در بخش چهارم توزیع ۳۰ درصد سهام صنعت نفت کشورمان وجود دارد که این اقدامات در قالب طرح کفایت زندگی یا اقتصاد بدون فقیر و ایران بدون فقر را خواهیم داشت.
 
رضایی گفت: ۱۴ پروژه بزرگ در سطح ملی و کشوری اجرایی خواهد شد و با این کار معماری نوین در ایران عملیاتی خواهد شد. این در حالی است که معماری نوین اقتصادی در کشورمان بدون اصلاح از درون قدرت اصلاح‌پذیر نیست و بدون اینکه حکمرانی را اصلاح کنیم امکانپذیر نیست. لذا ما با یک دست اصلاح از درون قدرت و با دست دیگر باز معماری اقتصاد ملی را عملیاتی خواهیم کرد.
 
 
 
مهرعلیزاده: دولت باید از متخصصین بدون در نظر داشتن خودی یا ناخودی استفاده کند/ نگاه مسئولان به مردم نباید ارباب، رعیتی باشد
 
محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع دغدغه‌های مردم وارد رسانه ملی و ساختمان شیشه‌ای شد.
 
مهرعلیزاده نامزد پیش از آغاز مناظرات و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که شما برای درک عینی و شناخت واقعی از دغدغه‌های مردم چه راهی را پیش می‌گیرید، گفت: به نظر من دغدغه های مردم در صورتی شناخته می شوند که دولت و حاکمیت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ سانسور و تغییری به گوش مسئولان برسد.
 
وی افزود: زمانی که دولت بتواند از متخصصین امر بدون درنظر گرفتن موضوعات حاشیه ای استفاده کند، دغدغه های مردم شناخته می شود. همچنین زمانی که شفافیت باشد، در تمام حوزه ها دغدغه های مردم به نحو بهتری شناسایی می شود.
 
مهرعلیزاده اظهار کرد: آنچه در میان مردم و در روزگار مردم می گذرد، امروز در رسانه های متعدد در سطح دنیا منتشر می شوند.لذا دغدغه های مردم به وضوح و روشنی در این بستر مشخص است.
 
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر نگاه مسئولین به مردم نگاه از بالا به پایین و ارباب و رعیتی نباشد، مسئولین بهتر و دقیق تر می توانند با دغدغه های مردم آشنا شوند.
 
وی ادامه داد: اگر سیستم، متشکل از نماینده های واقعی مردم باشد و انتخابات در مسیری باشد که افراد متخصص و دلسوز و کسانی که آشنا به مشکلات مردم هستند، انتخاب شوند و کسانی که از طریق گروه های سیاسی انتخاب شده اند، روی کار نیایند، دغدغه های مردم از طریق مجلس به گوش مسئولین می رسد و تصمیم گیری روشن تر و واضح تری انجام می شود و در فرآیند سریعتری به قوانین و مقررات تبدیل می شود.
 
مهرعلیزاده بیان کرد: امیدوارم با برنامه هایی که تدوین کردم و در مناظره امروز به بیان آنها خواهم پرداخت، بتوانم دغدغه های مردم را بازگو کنم، تا با همفکری مردم آینده کشور را بسازیم تا مشکلات به حداقل کاهش یافته و دغدغه های اساسی و خطرآفرین در جامعه نداشته باشیم.
 
 
 
رئیسی: مردمی بودن در عمل از شروط موفقیت یک مدیر است/ مدیران باید دارای ۳ ویژگی مهم باشند
 
آیت الله ابراهیم رئیسی چهارمین نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد صدا و سیما شد.
 

آیت الله رئیسی در بدو ورود به سازمان صداوسیما در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که موضوع سومین مناظره دغدغه‌های مردم است شما برای درک علمی و شناخت واقعی دغدغه‌های مردم از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آیا به مکتوبات و حرف‌های اطرافیان اکتفا می‌کنید یا در میان مردم حضور پیدا می‌کنید؟، اظهار کرد: از اولین شرایط مسئولیت پذیری در نظام جمهوری اسلامی ارتباط با مردم است. باید از مردم، در میان مردم و با مردم بود.

 
وی افزود: باید از مردم، در مردم و با مردم بود. از نزدیک باید با مردم سخن گفت و شکایات و دغدغه های مردم را شنید. من هم نامه هایی که مردم برای من می نویسند می بینم، هم از طریق ارتباط های دیجیتالی مواردی را بررسی و ارجاع می دهیم، یکی از بخش های مهم حضور من در استان ها ارتباط با مردم است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دلیل حضور من در استان‌ها و مراکز یکی از دلایل مهمش ارتباط با مردم است و در سازمان اداری خودم علاوه بر ارتباط با مدیران عالی با سطوح میانی و بخش‌های سازمان اداری خود، علاوه بر ارتباط با مدیران سطوح عالی، با سطوح میانی و بخش های اداری هم در ارتباط هستم و خواسته های آن ها را رصد می کنم.
 
رئیسی با بیان اینکه یکی از شروط موفقیت یک مدیر، مردمی بودن نه در ادعا بلکه در عمل است،گفت: اکنون در دستگاه قضایی به دوستان گفته ام مدیری که می‌خواهم انتخاب کنم سه شرط اساسی مردمی بودن، ضد فساد بودن و روحیه انقلابی داشتن به معنای اهل «ما می توانیم» بودن را باید دارا باشند تا در مسائل بهانه تراشی نکنند و بگویند مانع بود و نشد و واقعا کار را پیش ببرند.
 
 
 
همتی: رئیس جمهور را باید اکثریت مردم تایید کنند/ با تعامل خیلی از کارها را می‌توان انجام داد
 
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین نامزدی بود که برای حضور در سومین مناظره انتخاباتی وارد رسانه ملی شد.
 
همتی در بدو ورود به صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: رئیس جمهور را باید اکثریت مردم تایید کنند. رئیس جمهور باید منتخب تمام مردم باشد. رئیس‌جمهور نباید منتخب اقلیت مردم باشد. اگر رییس‌جمهور را اکثریت مردم انتخاب کنند، تعاملش با مردم حتما قوی خواهد بود. معلوم است که رییس جمهور باید در بین مردم باشد. درد آنها را بفهمد و زندگی آنها را ببینید.
 
وی افزود: معنا ندارد رئیس‌جمهور در اتاق شیشه ای قرار بگیرد و از اطرافیان به او گزارش دهند. فکر می‌کنم یک نگاه دیگری به رئیس‌جمهور، به رفتار مردم و به ارتباط مردم با حاکمیت باید کرد. ارتباط ما الان یک مقدار سست شده است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مسأله بسیار مهمی است و امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد، نکته‌ای که یکی از کاندیداها هم شنیدم و گفتند، بعضی از کاندیدها از زنان، اهل سنت و جوانان صحبت می‌کنند برای اینکه رای بیاورند. نه؛ ما زندگیمان با اینها است. 
 
همتی ادامه داد: شاید برای آنها تعجب آور است برای ما اینها تعجب آور نیست. من خانمم سپیده شبستری را فرستادم از طرف من صحبت کرد بعد همه تقلید کردند و بچه های خود را فرستادند.
 
وی بیان کرد: ما با تعامل می‌خواهیم نشان دهیم خیلی از کارها را انجام داد. خوشحال همین روشی که من رفتم را آنها هم رفتند.پس ما می‌توانیم ارتباط خوبی با اقوام، زنان و جوانان داشته باشیم و من مرتب در بین مردم حرف آنها را خواهم شنید. ان شاالله بتوانیم جمهوریت را قویتر کنیم.
 
 
 
 
قاضی‌زاده: کار آمریکایی‌ها کش دادن مذاکرات است/ لازمه یک مدیر در جمهوری اسلامی همراهی مردم است
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ششمین نامزد از هفت نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود که برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد صدا و سیما شد.
 
 
قاضی زاده هاشمی در هنگام ورود به سومین مناظره انتخاباتی در سازمان صدا و سیما و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولا لازم است از مردم ایران تشکر کنم که بعد از مناظره اول با سیل مراجعات فراوان از اقصی نقاط کشور در ستاد مواجه شدم که خداوند متعال را سپاسگزارم و امیدوارم همچنان حامی ما باشند.
 
وی افزود: کسی به جز «بودن» در میان مردم نمی‌تواند دردهای مردم را درک کند لذا دغدغه‌های مردم بدون حضور و مداومت دائمی مردم قابل درک نیست.
 
قاضی زاده تاکید کرد: لازمه یک مدیر در جمهوری اسلامی همراهی مردم است؛ برخی از من پرسیدند که موضع شما در خصوص مذاکراتی که در حال انجام است و آینده برجام و مذاکرات چیست؟ هر دولتی که سر کار بیاید متعهد به قراردادهای بین المللی است اما ما حتماً کاری خواهیم کرد که ملت بزرگ ایران از مزایای آن برخوردار باشند.
 
نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار آمریکایی‌ها کش دادن مذاکرات است چرا که می‌خواهند دست بالاتر را داشته باشند و طرف مقابل فقط زبان اقتدار متوجه می‌شوند.
 
وی بیان کرد: ما در مذاکرات دست پری داریم و آنها خواهند فهمید که به زودی باید مذاکرات به صورت عملی فیصله یابد. نباید گذاشت زمان برای طرف مقابل باشد و چرخه زمان را به نفع ملت ایران تغییر خواهیم داد و بنده خیلی امیدوارم به اینکه خیلی زود نتایج برنامه‌های ما در مذاکرات دولت سلام مشهود باشد.
 
 
 
جلیلی: دغدغه‌ها شناختیم و اکنون فقط یک اراده جدی می‌خواهد/ راه حل رفع مشکلات آماده است
 
سعید جلیلی آخرین نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هم برای شرکت در سومین مناظره انتخاباتی وارد  ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما شد.
 
جلیلی نامزد در بدو ورود به صداوسیما برای حضور آخرین مناظره انتخاباتی و در جمع خبرنگاران گفت: دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش یا حضور در جمع مردم فهمیده شود؛ بویژه برای کسی که رئیس‌جمهور است.
 
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید دغدغه همه مردم ایران را در همه موضوعاتی که مربوط به دولت است بداند، اظهار کرد: رئیس‌جمهور، وزیر نیست که نیاز باشد فقط یک موضوع را بداند. همچنین صرفاً رئیس یک بخش از مردم نیست، رئیس همه کشور است.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با یک روز حاضر شدن در بین مردم و با دو گزارش، دغدغه‌های مردم فهمیده نمی‌شود، گفت: در هشت سال گذشته این بنا را داشتیم که در تمام استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌ها، روستاها، دانشگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی، حضور داشته باشیم و با هزاران ساعت جلسه متعدد با اصناف، اساتید دانشگاه‌ها، دغدغه‌های مردم را فهم کنیم.
 
جلیلی افزود: بنای ما این بود که بعد از فهم دغدغه‌های مردم، راه حل و پاسخ این مشکلات و دغدغه‌ها را هم مشخص کنیم. بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد اما شکل کرونا نیست که ناشناخته باشد و راه حلش هم مشخص نباشد. 
 
وی گفت: وقتی دغدغه‌ها را در این هشت سال شناختیم، پاسخ‌ها را هم مشخص کردیم و اکنون فقط یک اراده جدی می‌خواهد و قدرتی که فراتر از بازی‌های سیاسی و جناحی بتواند این مشکلات را حل کند.
 
 
قرعه‌کشی صندلی نامزدها در مناظره سوم انجام شد
 
ترتیب صندلی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سومین و آخرین مناظره براساس قرعه‌کشی مشخص شد که به شرح زیر است:
 
سعید جلیلی صندلی شماره ۱
 
علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲
 
عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳
 
سیدابراهیم رئیسی صندلی شماره ۴
 
محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده صندلی شماره ۶
 
محسن رضایی صندلی شماره ۷
 
 
 
انتهای پیام/ع

نظر شما