شناسهٔ خبر: 47728065 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بلینکن روز ملی روسیه را تبریک گفت

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تبریک روز ملی روسیه، آن را فرصتی برای برقراری تعامل سازنده واشنگتن و مسکو دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تبریک روز ملی روسیه اعلام کرد مقامات واشنگتن به دنبال ارتقاء روابط دوجانبه باثبات‌تر و قابل پیش بینی‌ با مقامات مسکو هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از جانب دولت آمریکا روز ملی روسیه را به شهروندان این کشور تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: من از این فرصت استفاده می‌کنم و بار دیگر بر تمایل دولت آمریکا برای  تعامل سازنده با دولت فدراسیون روسیه به منظور ارتقاء روابط دوجانبه باثبات‌تر و قابل پیش بینی تأکید دارم.

وی اضافه کرد: به همین ترتیب ما نسبت به حمایت از مردم روسیه متعهد هستیم، تمایل آن‌ها برای همکاری با جامعه جهانی و همکاری صلح آمیز درباره بسیاری از موضوعات جهانی است.

بلینکن تأکید کرد که روز ملی روسیه گامی مهم است که مسکو در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۱ هنگام برگزاری اولین انتخابات آزاد و منصفانه و اعلام حاکمیت دولت روسیه برداشت. این سند مهم آرمان‌های دموکراتیک و حاکمیت مردم روسیه را به رسمیت می‌شناسد و حقوق و حمایت از  آن‌ها در برابر قانون، و حق حیات و حیثیت آن‌ها را ارج می‌نهد.

روز ملی روسیه از سال ۱۹۹۲ در روز تصویب اعلامیه حاکمیت جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی (RSFSR) جشن گرفته می‌شود و تعطیل عمومی است.

چندی پیش، دیمیتری پسکوف از برگزاری دیدار میان روسای جمهور روسیه و آمریکا در ویلای «لاگرانژ» در ژنو، سوئیس خبر داد.

این در حالیست که یک مقام آمریکایی در مصاحبه با نشریه پولیتیکو اعلام کرد: نشست هفته آینده میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین نتیجه‌ای برای بهبود روابط با مسکو نخواهد داشت. اکنون سال ۲۰۰۹ نیست و ما توهمی درباره گسترش همکاری‌های خودمان نداریم. این نشست تنها به عنوان ابزاری برای مدیریت روابط و تنش‌ها خواهد بود.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در آستانه دیدار سران این کشور و آمریکا برای گفتگوی شفاف میان مسکو و واشنگتن اعلام آمادگی کرد و گفت: درباره اینکه نشست ولادیمیر پوتین و جو بایدن تحول بزرگی به دنبال داشته باشد، در توهم به سر نمی‌بریم یا پیش‌بینی‌های ما در سطح بالا نیست.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین قرار است روز ۱۶ ژوئن در شهر «ژنو» سوئیس با یکدیگر دیدار کنند. این اولین دیدار حضوری پوتین و بایدن از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما