شناسهٔ خبر: 47706772 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولیانوف: پیش‌بینی مذاکرات وین به دلیل حل نشدن برخی مسائل مهم دشوار است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی درسخنانی پیش‌بینی نتیجه مذاکرات وین را به دلیل حل نشدن برخی موضوعات که برای ایران و آمریکا از اهمیت برخوردار هستند، دشوار توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت دور بعدی گفت‌وگوهای وین به منظور احیای برجام این هفته (میلادی) آغاز می‌شود و پیش‌بینی نتیجه آن دشوار است زیرا تعدادی از موضوعات که برای آمریکا و ایران از اهمیت اساسی برخوردار هستند، همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

وی در این خصوص اظهار داشت: دور بعدی قطعاً این هفته آغاز می‌شود. البته نه لزوماً روز جمعه.

این دیپلمات روس افزود: ارزیابی‌های متعددی درباره چشم اندازها وجود دارد، زیرا هر  دو طرف ایرانی و آمریکایی اظهارات خوددارانه‌ای را مطرح می‌کنند. این امر به دلیل این واقعیت است که برخی از مسائلی که از اهمیت اساسی برای این دو مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها برخوردار هستند، همچنان در دستور کار قرار دارند. پیش‌بینی چگونگی پیشرفت امور دشوار است.

به گفته اولیانوف، با این حال، مهمترین موضوع این است که اراده تلاش برای رسیدن به پایانی موفقیت‌آمیز در مذاکرات وجود دارد و باید دید این روند چقدر طول خواهد کشید.

 پیشتر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در خصوص روند پیشرفت مذاکرات وین درباره احیای برجام تأکید کرد که یکی از مؤلفه‌های کلیدی توافقی که در حال حاضر در وین در خصوص آن بحث می‌شود، فراهم آوردن زمینه برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است.

وی در مصاحبه‌ خود ضمن اعلام این خبر که مذاکرات وین در خصوص احیای برجام امروز (جمعه) مجدداً از سرگرفته می‌شود، گفت که تا زمانی‌که مسائل باقیمانده در مذاکرات وین رفع نشود، احیای برجام غیرمحتمل است. 

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تاکنون به نتیجه نرسیده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای پایبند بود اما اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد قصد دارد با توجه به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند ۳۶) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

تهران اعلام کرده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازگردد و تحریم‌ها را به صورت قابل راستی‌آزمایی رفع کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام/م

نظر شما