شناسهٔ خبر: 47692604 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تئوری نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان چین جدی شد

straitstimes

صاحب‌خبر -

تئوری نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان چین بسیار جدی‌تر شده و سیاستمداران و رئیس جمهور آمریکا دستور پیگیری این موضوع را صادر کرده‌اند.

در چند وقت گذشته گزارشی تهیه و منتشر شده بود که  از نشت احتمالی ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین خبر می‌داد. اکنون کنگره آمریکا این گزارش را برای پیدایش سرمنشأ ویروس کرونا مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش در ماه می سال ۲۰۲۰ و به وسیله محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیمورو و با حمایت همه‌جانبه رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی دونالد ترامپ تهیه شده بود که در آن احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین به همراه مستنداتی مطرح شده بود. اکنون تقریبا تمام دنیا به دنبال پیدایش منشأ کرونا هستند و به همین خاطر این گزارش مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

تشکیل کمیته اطلاعاتی در آمریکا برای ریشه‌یابی کرونا

علت اصلی مورد توجه قرار گرفتن این گزارش دستوری است که جو بایدن در ماه پیش میلادی صادر کرده یود. جو بایدن خواستار تشکیل کمیته اطلاعاتی بود تا ریشه‌های کرونا را مورد بررسی قراردهد. علت اصلی صدور این دستور از سوی جو بایدن اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای است که مشخص می‌سازد سه محقق آزمایشگاهی در شهر ووهان که مشغول به انجام یک تحقیق خطرناک و غیر قانونی بودند، در سال ۲۰۱۹ (پیش از فراگیری کروناویروس) به علت آلوده شدن به یک بیماری ناشناخته در بیمارستان بستری شده بودند.

نشت ویروس کرونا نشت ویروس کرونا

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در زمان وزارت خود بارها اعلام کرده بود از فرضیه نشت ویروس کرونا از مؤسسه ویروس‌شناسی در شهر ووهان چین حمایت همه‌جانبه می‌کند. وی چند روز پیش در جریان مصاحبه‌ای عنوان کرد که انستیتوهای ملی بهداشت در آن موقع حاضر به مشارکت با وزارت خارجه به منظور انجام تحقیقی در ارتباط با مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان نشدند.

پمپئو ادامه داد که وزارت خارجه برای انجام این تحقیق به آمادگی کامل رسیده بود، اما هیچ‌کدام از نهادهای امنیتی نخواستند که در ارتباط با این موضوع سخنی بگویند. به تازگی عده‌ای از اشخاص نزدیک به کنگره آمریکا فرضیه نشت ویروس کرونا از مؤسسه ویرو‌س‌شناسی ووهان را به شدت محکوم کرده‌اند.

هدف دونالد ترامپ از طرح فرضیه نشت ویروس کرونا از چین

از سوی دیگر تعدادی نیز بر این عقیده هستند که تلاش و حمایت همه‌جانبه دونالد ترامپ برای تکمیل این تحقیق، نشان دهنده اهمیت بسیار بالای این تحقیق است. مخالفان این تحقیق در آن دوران معتقد بودند که هدف ترامپ از طرح این فرضیه این است که تمام مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور آمریکا را برگردن کشور چین بیندازد و روی بی کفایتی دولت خود سرپوش بگذارد.

اما به تازگی تحقیقاتی صورت گرفته است که مشخص می‌سازد فرضیه ترامپ خیلی دور از ذهن نبوده و ممکن است که علت اصلی نشت ویروس کرونا انجام آزمایش غلطی توسط محققانی در آزمایشگاهی واقع در شهر ووهان چین بوده باشد.

نظر شما