شناسهٔ خبر: 47680451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بستۀ خبری ویژه انتخابات؛

مناظره دوم؛ صدای نامزد‌ها درآمد/ شما ۷ نفر ارتباط کلامی مناسب ندارید

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار انتخابات و حواشی آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار انتخابات می‌پردازد.
آخرین اخبار انتخابات و مناظرات را در سی و دومین شماره از «هشتمین جمهور» بخوانید.

مناظره دوم؛ صدای نامزد‌ها درآمد
روز گذشته دومین دور مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیرامون مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برگزار شد. روند فرسایشی و کسل‌کننده مناظرات و اشارات ناپیوسته‌ی نامزد‌ها درباره‌ی مسائل مختلف آنچنان ناکارآمد بود که برخی نامزد‌ها به شیوه‌ی برگزاری مناظرات معترض شدند.
سعید جلیلی با انتقاد از سبک برگزاری مناظرات گفت: ما نمی‌خواهیم تست هوش از نامزد‌ها بگیریم. مردمی که نشستند باید اولویت‌ها را بشناسند و صحبت‌های هر کدام از نامزد‌ها را بشنوند.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز گفت: نحوه پرسش‌ها در مناظره به‌گونه‌ای است که تفاوت نگاه نامزد‌ها مشخص نمی‌شود و تذکری که داده شد به جا بود. شاید بتوان با تغییر رویه، آورده هر کدام از نامزد‌ها را بهتر دید.
عبدالناصر همتی نیز با انتقاد به شیوه برگزاری مناظرات گفت: به شیوه مناظره انتقاد دارم، زیرا کاملا شبیه مسابقه هفتگی شده است. برای اینکه مردم مواضع ما را بدانند بهتر بود سوالات بهتری مطرح می‌شد. این هم نوعی انحصار است و من مخالف انحصار در حوزه اقتصاد و همچنین فرهنگ و رسانه هستم.
همچنین علیرضا زاکانی با انتقاد از شیوه برگزاری مناظره‌ها، گفت: انتظار داشتم این مناظره‌ها دو به دو برگزار شود.
محسن رضایی نیز با موافقت با پیشنهاد جلیلی برای تغییر ساختار مناظره سوم، در عین حال خواستار این شد که نامزد‌ها هم در ارائه برنامه‌هایشان تغییراتی دهند.

شما ۷ نفر ارتباط کلامی مناسب ندارید
روزنامه شرق در یادداشتی پیرامون مناظره‌ها نوشت: چگونه وقتی در یک جمع هفت‌نفره، که همگی از مسئولان ارشد کشور بوده و هستند و با هم آشنایی کامل دارند، نمی‌توانند ارتباط کلامی مناسبی داشته باشند و به سؤالات پاسخ دهند، می‌توانند نظرات و خواست گروه‌های مختلف اجتماعی و میلیون‌ها نفر را بشنوند.
کاندیدای ریاست‌جمهوری که مهارت‌های ارتباطی مانند شنیدن و گوش‌دادن فعالانه را ندارد، چگونه می‌تواند دانش، هوش و ابتکار شهروندان را برای اداره کشور به کار گیرد.

دعوای کارمندان
عبدالناصر همتی در بخش پایانی مناظره دیروز خطاب به رئیسی گفت:۴۰ سال است که من در موقعیت‌های مختلف مهم خدمت کرده‌ام، چرا به ما می‌گویید کارمند؟
پس از اظهارات همتی، سیدابراهیم رئیسی در واکنش به اظهارات پایانی وی در توئیتی نوشت: من با افتخار یک کارمندم.
همتی نیز در پاسخ به رئیسی در توئیتر نوشت: من هم با افتخار یک کارمند هستم، شما هم اگر واقعاً کارمند بودید از این عنوان به منظور تحقیر رقیب استفاده نمی‌کردید.

واکنش پلیس درباره گشت ارشاد
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران در واکنش به صحبت‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره گشت ارشاد گفت: نامزد‌های محترم با شئونات جامعه به عنوان یک ابزار برخورد نکنند. این رفتار زشتی است و درست نیست.

روحانی: در این انتخابات ظلم‌های بسیار بدی شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) هیات دولت اظهار کرد: در این انتخابات جفا‌ها و ظلم‌های بسیار بدی شد و نسبت به نظام، مردم و کارگزاران نظام ظلم شد.
وی افزود: به نظر من بدترین جفا در این انتخابات جفای به خود نظام است. اگر در ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و زیر پا گذاشتن حقوق، رعایت نکردن مصالح بود و اگر همه اقدامات بر خلاف مصلحت جامعه و کشور باشد برای چه انقلاب کردیم؟

همتی نماینده تام الاختیار خود را به وزارت کشور معرفی کرد
محمدعلی ایزدی از سوی عبدالناصر همتی به عنوان نماینده تام الاختیار وی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور معرفی شد.

رضایی: برای عاقبت به خیری‌ام دعا کن
آسیه باکری، دختر شهید حمید باکری درباره سخنان روز گذشته محسن رضایی در مناظره در توئیتی نوشته بود: آقای محسن رضایی شما قبل از نام بردن از مهدی باکری، باید از خانواده شهدایی عذرخواهی کنید که فقدان فرزندانشان نتیجه اشتباهات و عملیات فریب شما در مدیریت جنگ بود.
محسن رضایی در پاسخ به دختر شهید باکری در توئیتر نوشت:
دختر عزیزم، آسیه خانم؛ توفیقات دفاع مقدس حاصل مجاهدت و اخلاص سردارانی، چون باکری‌ها، همت و باقری بوده است؛ تا ابد شرمندۀ شهدا و خانواده هایشان هستم. آن‌ها در زمان دفاع مقدس شاهد واقعیت‌ها بودند و هم اکنون نیز زنده و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. برای عاقبت به خیری‌ام دعا کن.

قالیباف: هرکس نگران ایران است، در انتخابات شرکت می‌کند
محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) گفت: دلسرد کردن مردم از انتخابات هنر نیست. کارنامه نامزد‌ها مهمتر از ادعا‌ها و شعار‌های آن‌ها و حتی مهمتر از برنامه‌های نامزد‌ها است.
وی افزود: امروز هر کسی که ایران را دوست دارد و هر کسی که نگران سرنوشت نسل آینده و فرزندان این آب و خاک است، در انتخابات مشارکت خواهد کرد. دعوت از یکدیگر برای حضور در انتخابات، مجاهدتی برای اعتلای ایران عزیز است.

حمایت خاتمی کذب است
در پی پخش اطلاعیه‌ای جعلی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حمایت خاتمی از یک کاندیدای ریاست جمهوری، یکی از نزدیکان وی تأکید کرد: آقای خاتمی هیچ اظهار نظری راجع به کاندیدا‌های انتخابات نکرده است و اطلاعیه منتسب به او جعلی و کذب است.


اولویت برگزاری انتخابات در فضای باز
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره تدابیر اتخاذ شده برای تامین سلامت عوامل برگزاری انتخابات اظهار کرد: اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همچنین هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزد‌های انتخابات و هواداران آن‌ها ممنوع است. همچنین اخذ اثر انگشت در فرآیند‌های مختلف انتخابات به خصوص در روز رای گیری ممنوع است.

از شورای نگهبان انتظار داریم دلایل رد صلاحیت را شفاف سازی کند
مسعود پزشکیان در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه ۱۸ خرداد) مجلس بیان کرد: به دنبال نطق بنده در جلسه هفته گذشته مجلس عده‌ای از نمایندگان به من گفتند که به شورای نگهبان بی‌احترامی کردم. برخی گفتند که چرا آیه قرآن خواندم و برخی گفتند که دولت اصلاحات همه چیز را خراب کرده و شما نیز خراب‌تر می‌کنید.
در ابتدا باید بگویم آنچه که بنده به شورای نگهبان گفتم از آن تشکر کردم و از شورای نگهبان خواستم تا دلایل رد صلاحیت من را به مردم بگوید. ما از شورای نگهبان انتظار داریم تا براساس عدالت و حق قضاوت کند و دلایل رد صلاحیت را شفاف سازی کند.

نظر شما