شناسهٔ خبر: 47664747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قدم به قدم با مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ؛

آیت‌الله رئیسی 5 دقیقه‌ وقت دفاع خود را بخشید/ رضایی: مشکلات کشور با شعار و حرف مفت حل نمی شود/ همتی: بداخلاقی را من شروع نکردم/ زاکانی: در دولت آقای روحانی پوشک بچه ماهی یک میلیون برای پدر و مادر خرج دارد

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پیش از آغاز دومین مناظره در جمع خبرنگاران صحبت کردند.

صاحب‌خبر -

در مناظره امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، امیر حسین قاضی‌زاده نایب رئیس سابق مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محسن مهرعلیزاده معاون تربیت بدنی رئیس دولت اصلاحات نظرات و برنامه‌‌های خود را مورد طرح و نقد یکدیگر قرار می‌دهند.

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» پاسخ می دهند.

رئیسی: فاصله طبقاتی نتیجه بی‌عدالتی است

بعد از قرعه کشی برای آغاز سوالات؛ سید ابراهیم رئیسی  نخستین داوطلبی بود که سخنان خود را آغاز کرد.  وی با اشاره به راهکارهای خود برای برطرف کردن بی عدالتی در جامعه گفت: در مناظره‌ قبل به اینجانب تهمت‌هایی زده شد و رسانه ملی به من ۵ دقیقه وقت پاسخ‌گویی داد که از این حق می‌گذرم و امیدوارم آنچه در این مناظرات هست بر اساس اخلاق و قانون باشد. از همه آذری زبان‌ها در سرتاسر کشور تشکر می کنم؛ زیرا به من بسیار لطف داشتند.

وی ادامه داد: فاصله طبقانی محصول بی عدالتی و سیاست‌های اقتصادی نادرست و تصمیم‌هایی است که در عرصه‌های مختلف منجر به حقوق نجومی می‌شود. در همین نظام سلامت برخی‌ها حقوق‌ ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون دریافت می کردند و در یک اداره و سازمان هم شاهدیم که کارکنان با دریافت‌های مختلف وجود دارند؛ ما در تلاش هستیم که این بخشنامه‌ها را مورد تجدید نظر قرار داده و این دریافتی‌ها را اصلاح کنیم.

رضایی: مشکلات کشور با شعار و حرف مفت حل نمی شود

دومین نامزدی که در بخش نخست مناظره سخن گفت محسن رضایی بود؛ رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از محوری ترین بندهای گام دوم انقلاب تقویت امید در جونان است؛ برنامه شما در این مورد چیست؟ گفت: مشکلات کشور با شعار و حرف مفت حل نمی شود؛ مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی به نتبجه نمی رسد، به قول دانشجوی دانشگاه تهران که در حال دستفروشی گفت ما از گرسنگی امید می خوریم.

وی ادامه داد: امید دیدنی است، امید گفتنی است، دولت ما امید را به شما مردم بر می گرداند و لبخند پیروزی به چهره شما باز خواهد گشت.

رضایی با بیان اینکه حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد که کسانی که تا پایان نمی‌خواهند بمانند اعلام کنند، گفت: من تا پایان انتخابات هستم و با همه نیز رقابت خواهم کرد. از مردم ایران سخن می گویم، از اقوام ایران و آذربایجان، از شهید همت و احمد متوسلیان و احمدی مقدم، ما با همین روحیه و جنگ را به نتیجه رساندیم دولت ما دولت اقوام ایران است.

وی گفت: نمی دانم چرا من را به دلیل زاگرس نشینی متهم می کنند، من لر هستم  و از تمام اقوام ایران در دولتم استفاده می‌کنم، امید زمانی تحقق پیدا می کند که انرژی جدید را ایجاد کنم و از دولت های خواب آلوده که شب می خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردم توجیه نمی شوند نیستیم، ما با دولت خواب آلودگی خدا حافطی می کنیم. آغاز جدیدی خواهم داشت امسال به نام حضرت ولی عصر است و با مشکلات خداحافظی خواهیم کرد؛ ما لبخند و برکت را باز خواهیم گرداند که پول را به جیب شما باز گرداند.

جلیلی: کار با نمایش جلو نمی‌رود

سعید جلیلی سومین نامزدی بود که در این مناظره صحبت کرد؛ وی درباره برنامه های خود برای تقویت اعتماد مردم به دولتش، گفت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسولان درست شود، یکی از موضوعات که مانع اصلاح امور می شود فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اداری وجود دارد و این یک موضوع فراگیر است و مربوط به یک جناح نیست.

وی افزود: اگر از ساختار اداری و اجرایی کشور این فرهنگ را پاک نکنیم ظرفیت و توانمندی کشور دیده نمی‌شود، اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، نمی‌توان انتظار داشت کارها جلو رود، با نمایش کشور پیش نمی رود، اگر بخواهیم فقط توضیح دهید و نتیجه نداشته باشد، فایده ندارد. اگر به کارهای نمایشی بپردازیم حتما مشکلات کشور باقی خواهد ماند و کشور را متوقف می کند. نتیجه کارهای مسئولان در زندگی مردم دیده نشود نشان از این دارد کار نمایشی بوده است. نباید اجازه دهیم این فرهنگ سیاسی ادامه پیدا کند، اگر تصمیم به موقع نگرفتیم و یک تا دو سال کشور را معطل موضوعی کردیم مشکلات باقی خواهند، چند شغلی مسئولان به کار لطمه می‌زند.

جلیلی ادامه داد: اگر خدایی نکرده این فرهنگ سیاسی به نسل بعدی برود که کار بدتر است.

 

همتی: دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهند شد

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوالی درباره نبود ارتباط بین نظام آموزشی و نیاز کشور گفت: به شیوه مناظره انتقاد دارم و مثل مسابقه هفتگی شده است. برای اینکه مردم مواضع ما را بدانند بهتر بود سوالات بهتری مطرح می شود. انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است. انتخاب فعلی انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست؛ بلکه انتخاب بین کسانی است که می خواهند درهای کنش‌گری جامعه و مردم را ببندند.

همتی اضافه کرد: من صدای بی صداها و قدرت بی قدردان هستم. دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهند شد. بهترین کاری که می شود برای قشر ضعیف کرد این است که کولبران، سوخت بران، افراد دارای معلولیت، کارگران غیر رسمی، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی سرپرست را معضل جامعه ما و اصل و هدف دولت خود قرار دهیم. در حوزه سلامت و آموزش و رسیدگی به افراد آسیب پذیر باید اقداماتی انجام شود. باید مدارس دولتی را تقویت کنیم تا آموزش از پایه اصلاح شود. باید مردم حق انتخاب مدرسه فرزند خود را داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی: برخی وزرا برای فرار از پاسخگویی نهادهایی را درست کرده‌اند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم در ادامه این مناظره اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداری کشور داریم، نحوه تقسیم وظایف است که نهادها، وزارتخانه ها و شوراهایی را شامل می شود که به صورت همزمان یک هدف را دنبال می کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: یکی از مشکلات نظام اداری نحوه تقسیم وظایف است. ما ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضع در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد. ما باید بازطراحی جدیدی برای حکمرانی دولت انجام دهیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای فرار از پاسخگویی نهادهایی درست شده که وزرا مصوباتی که مدنظر دارند را به تصویب می رسانند تا مسئولیت آن ها بر گردن کسی نباشد. مدلی در این خصوص تنظیم کردیم که اعتماد ساز است و در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می گیرد و در آن دولت پنج فرماندهی پیدا خواهد کرد و هر فرمانده دبیر شورایعالی مربوطه خواهد بود.

قاضی زاده در پایان در پاسخ به صحبت هایی که در خصوص علم روحانیت در مناظره اول مطرح شد گفت: مباحثی در مورد سواد و علم روحانیت در این جلسه باز تکرار شد؛ دانشمندان بزرگی در اقتصاد و علوم انسانی داریم. ساحت علم را نباید محصور کنیم؛ علم باید جامع و بسیط باشد. من خودم نزد روحانیت تلمذ می‌کنم.

زاکانی: در دولت آقای روحانی پوشک بچه ماهی یک میلیون برای پدر و مادر خرج دارد

علیرضا زاکانی آخرین نامزدی بود که در بخش نخست صحبت کرد؛ وی درباره برنامه های خود برای کنترل عوامل تهدیدکننده جمعیت، گفت: موضوع جمعیت در کشور به یک مرحله بسیار بحرانی رسیده است و نیاز به تمهید خاص دارد، نرخ رشد به ۸ دهم درصد رسیده و در باروری از ۶.۹ به ۱.۷ رسیدیم و باید نرخ باروری به ۲.۷ برسانیم.

وی افزود: برای این کار چند سطح برنامه است؛ ۳.۵ میلیون زوج نابرور داریم لذا ۸۰ مرکز باروری داریم. هر زوج باید هزینه گزاف باید پرداخت کند؛ ابتدا باید درمان ناباروری بیمه می شود تا بچه دار شدن آرزو نباشد، سال ۸۴ پیمایشی انجام شد که ۷۰ درصد مردم ایران دو فرزند هستند و سال ۹۸، ۶۰ درصد ۳ فرزندی را مطلوب می‌دانیم؛ من از عواقب آن می ترسیم. اینها همه برای دولتی است که آقای روحانی ایجاد کرد که البته می ترسم اسمشان را بیاورم؛ چرا که نماینده ایشان اینجا حضور دارند؛ هر چند ایشان نمی‌خواهند با بنده مناظره کنند.

زاکانی گفت: در دولت آقای روحانی پوشک بچه ماهی یک میلیون برای پدر و مادر شد، همین دولت بلایی به سر مردم که ۲۸ درصد حقوق خود در خارج از تهران و ۵۸ درصد از حقوق خود را در تهران برای مسکن بدهند؛ لذا امیدی را برای بچه دار نگذاشته است.

زاکانی گفت: کاری خواهم کرد که امید فرزند آوری داشته باشند همچنین شرایط تسهیل ازدواج را فراهم می کنم.

در قسمت دوم بخش اول مناظره، هر نامزد چهار دقیقه فرصت دارد تا به نقدهای دیگر نامزدها پاسخ دهد.

رضایی: ایران بدون فقر می‌سازم

نخستین فردی که در این بخش سخن گفت محسن رضایی بود. وی اظهار کرد: من چون دیدم که در صحبت در میان نامزد‌ها کم تر به برنامه توجه شده من بخشی از برنامه‌های خود را اعلام می‌کنم. مسئله عدالت و فقرزدایی نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد، من طرحی دارم برای رفع محرومیت با نام کفایت زندگی یا ایرانِ بدون فقر.

رضایی گفت: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسکن سهل و ارزان، حقوق به خانه داران و کار خانگی سهام صندوق ملی نفت را در برنامه های خود دارم. اگر این ۵ مورد اتفاق بیفتد بسته زندگی ایجاد می‌شود، بعدا یک فقیر هم باقی نخواهد ماند.  ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه تزریق شده، اما به دلیل رانت کثیف و مافیا رفته به دست کسانی که صاحب حق نبودند.

وی ادامه داد: حتی می‌توانیم بخشی از آن‌ها را به دولت بدهیم تا کسری بودجه نداشته باشد و تورم نداشته باشیم.منابع  یارانه ۴۵۰ هزار تومانی  قابل تحقق است. چه طور برای فولاد منابع فراوان رانت داریم ، برای مفت خور منابع داریم، برای فقیر و فقرا منابع نداریم؟ دولت من با تمام قدرت بدون مسامحه حق مردم را به خودشان بر می‌گرداند. در هر خانه‌ای دو نفر کار می کنند، یک شغل آشکار داریم اما شغل پنهان شغل داخل خانه و با مشقت تربیت فرزند است، چرا نباید برای خانه دار حقی قائل بشویم و منبعی برای آن درنظر بگیریم؟ بانوان آینده سازان جامعه هستند.

مهرعلیزاده: برای همه مردم باید بیمه تکمیلی رایگان ترتیب بدهیم

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد نامزدهای دیگر گفت: مشکلات ملموسی داریم و پیشنهاد آقای رئیسی درباره اقتصاد تکمیل نیست. ما حقوق کارگرها را هر سال افزایش می دهیم، اما هر سال ۱ یا ۲ درصد زیر تورم هستند و این روند در ۲ - ۳ سال اخیر بهتر شده است.

او افزود: معلمان چندین وقت است که کارشان بین دولت و مجلس پاسکاری می شود. ظلم فاحشی به معلمان می شود و باید این مشکل حل شود. کولبران و کارگران هم که قشر فراموش شده هستند و باید برای آنها کاری انجام داد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: ۷ میلیون نفر سرپرست خانواده درآمد ثابت ندارند و باید برای آنها درآمد ثابتی در نظر گرفت. برای همه مردم باید بیمه تکمیلی رایگان ترتیب بدهیم تا هزینه زیادی ندهند و برای هنرمندان هم این مشکل را داریم. پرستاران هم زحمت زیادی کشیدند و باید برای حق الزحمه و پاداش آنها ترتیبی اتخاذ کرد.

همتی: دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی که سر مردم آوردید را ما گردن بانک مرکزی انداختیم

عبدالناصر همتی دیگر نامزد پاسخگو در این بخش گفت: بخشی از بیکاری جوانان به دلیل رشد تولید است که اشتغال کاهش پیدا کرده و دلیل دیگر شیوع کرونا است. امیدواریم هر چه سریع تر واکسیناسیون را انجام دهیم تا کسب و کارها بار دیگر راه اندازی شود. از سوی دیگر باید مجوزهایی که برای راه اندازی شغل لازم است را تسهیل کنیم. 

وی افزود: آقای جلیلی می‌گوید نباید هیچ کاری را طول بدهیم، اما خودشان FATF را دو سال در مجمع معطل نگه داشته‌اند. یا رد کنید یا تصویب. یا این سند را می پذیرفتید یا رد می کردید و می گذاشتند کاری انجام دهیم که به لیست سیاه وارد نوشیم. آقای رئیسی گفتند ارز ۴۲۰۰ باعث فاصله طبقاتی شده است. آقای رئیسی شما دو سال جزو شورای هماهنگی اقتصادی هستند و دیدید من که من با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم و شما می توانستید محکم بایستید و نگذارید تصویب شود.

همتی ادامه داد: من را مجبور کردند ۵ و نیم میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و الان همراه شما آقای زاکانی این کار را بر سر من می زنند‌.

وی ادامه داد: دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی که سر مردم آوردید را ما گردن بانک مرکزی انداختیم. آقای زاکانی به جای یار پوششی تبدیل به پلیس بد و خوب شده. شما برنامه‌های‌تان را بگویید. اگر من بخاطر دو سال حضور در دولت باید پاسخگوی عملکرد دولت روحانی باشم، آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه بوده و اولی‌تر است که پاسخگوی عملکرد این قوه باشد.

همتی گفت: کل درآمد ارزی ما سال گدشته ۵ میلیارد دلار بود و آقای رضایی می گوید ۱۳۷ میلیار د دلار، نمی دانم این رقم را از کجا آورده اند. من فکر می کنم بهتر است دوستان با انصاف مسائل را مطرح کنند. ظرف بیست سال رشد سرمایه ثابت ما منفی بوده و معلوم است بیکاری زیاد می شود و برای آن برنامه دارم و به موقع اعلام می کنم.

رئیسی: اینکه در هر دوره در سفره مردم بمبی منفجر شود باید پاسخگو بود

سید ابراهیم رئیسی در ادامه بخش دوم مناظره اظهار کرد: برخی وقت ها نکات درست مطرح نمی‌شود؛ هم برای مردم زحمت می شود و هم مسائل به حاشیه برده می شود، مدرک تحصیلی من معادل نیست؛ بلکه یک مدرک حوزوی در سطح چهار و یک مدرک دانشگاهی است. نسبت به مسئولیتی که هم من در هر حوزه ای که بودم باید پاسخگو باشم. مثلا اگر دادستان تهران یا کرج باشم حتما باید پاسخگو باشم. سال هایی که در قوه قضائیه بودم، به میزان مسئولیتی که داشتم پاسخگو بوده ام.

وی ادامه داد: هر کسی نسبت به مسئولتی که داشته باید پاسخگو باشد. مسئولی که رئیس بانک مرکزی بوده باید پاسخگو باشد، اینکه در هر دوره در سفره مردم بمبی منفجر شده باید پاسخگو باشد؛ زمانی که ارز ۴۲۰۰ مطرح شده من رئیس قوه قضائیه نبودم مساله این است که چرا درست اجرا نشد. مگر در کشور طرح و برنامه کم است؟ ما برنامه‌های توسعه زیاد داریم، سخن ما در نبود برنامه نیست، بلکه نبود یک اراده جدی است که پای کار باشد و برنامه‌ها را اجرا کند؛ وگرنه هرکس حتما باید در حوزه خودش پاسخگو باشد و این حرف کاملا درستی است. کارگزاران ما باید متناسب با تورم حقوق بگیرد؛ معملمان نباید دغدغه حقوق داشته باشند.

وی افزود: حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است، یکی از گله‌ها این است که ۴ نفر در اتاق نشسته‌اند، با مدرک‌های مشابه، اما پرداختی‌های متفاوتی دارند.

قاضی‌زاده هاشمی: اجازه نخواهیم داد که برخی نهادهای بین المللی هر کاری دلشان خواست بکنند

سید امیرحسین قاضی‌‍زاده هاشمی در نقد سایر نامزدها گفت: در دولت سلام اجازه نخواهیم داد که برخی نهادهای بین المللی هر کاری که دلشان خواست بکنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: جوان های امروز بهترین سال های عمرشان را پشت موضوعات تلخی می گذرانند؛ پنج سال محصور در یک اتاق به خاطر کنکور؛ سربازی و مسائل پیرامون؛ تحصیل طولانی بدون کسب مهارت؛ وقتی به علم و مهارت خود نگاه می کنم، می بینم نصف آن اضافه است.

او افزود: موضوع مهاجرت هم پدیده دیگری است که دولت اخیر هم در این باره مشکلاتی ایجاد کرده است؛ اشتغال، مسکن، ازدواج و مسائلی از این قبیل مشکلاتی است که ذهن جوانان را مشغول به خود خواهد کرد؛ موضوع دولت سلام خانواده و جوانان است و به صورت ویژه در دولت به این موضوعات به آن خواهیم پرداخت.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد: سامانه ای تدارک خواهیم دید که کنکور حذف شود و مشکلات سربازی را حل خواهیم کرد و مشکلات جوانان را شهر به شهر حل خواهیم کرد و تدارک صندوق های اعتباری، مشکلات جوانان را خواهیم دید.

جلیلی: این مدلی که ما در مناظرات صحبت می‌کنیم درست نیست 

سعید جلیلی هم در ادامه بیان کرد: در این جلسه گفتم یکی از مشکلات کشور فرهنگ سیاسی ماست که آن هم کار نمایشی و تعارفات است. داریم درباره انتخاب رئیس جمهور صبحت می‌کنیم، این نوع مناظره، این نوع سوالات و این نوع پاسخگویی می‌تواند به انتخاب مردم کمک کند؟ امروز بسیاری از موضوعات که مورد توجه مردم است در بحث ها نیست. درباره آینده روستا تا الان کسی نپرسیده است، درباره زنان، جوانان، ورزش و آموزش و پرورش کسی از ما سوال نپرسیده است، نامزدهای مختلف از این فرصت استفاده می‌کنند و حرف های خودشان می زنند.

وی افزود: باید بحث و نقد شود تا مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند؛ این مدلی که ما صحبت می‌کنیم درست نیست اگر نامزدها موافق هستند اصلاح را شروع کنیم و مناظره بعدی این نباشد. این سوالات مگر تست هوش است؟ اگر صحبت از جمهوریت و حضور حداکثری مردم می کنیم، بالاخره الان ۸۰ میلیون نفر مخاطب ما هستند.

جلیلی ادامه داد: نامزدها باید حرف های خود را بگویند و مردم تصمیم بگیرد. رئیس جمهور باید کسی باشد که با اقتدار و قدرت کشور را اداره کند. لازمه جهش چیست؟ باید بگویند به عنوان رئیس جمهور برای دستگاه ها چه ماموریتی را تعریف می کنند.

در قسمت سوم بخش اول مناظره، هر نامزد سه دقیقه فرصت دارد تا از صحبت‌های خود دفاع کند.

قاضی‌زاده هاشمی: در بحث کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم

در آغاز قسمت سوم بخش اول مناظره دوم امیرحسین قاضی زاده هاشمی در دفاع از صحبت‌های خود گفت: نحوه سوال پرسیدن‌ها باعث می‌شود آورده‌های کاندیدا‌ها دیده نشود.

او ادامه داد: معلولین شهروندان درجه ۱ هستند که ۱۰ درصد جامعه را شامل می‌شوند و می‌توانند زندگی خود را اداره کنند؛ باید ابزار زندگی معمولی برای آن‌ها فراهم شود که متاسفانه در این سال‌ها این موضوع به نتیجه درستی نرسیده است و ما در دولت سلام در این زمینه برنامه ریزی‌های مناسبی داریم.

قاضی زاده هاشمی در خصوص مدیریت بیماری کرونا گفت: در موضوع کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم و هیچ وقت خود را در این موضوع با سایر کشور‌ها که کشته‌های پایینی دارند، مقایسه نکردیم؛ اخیرا هم در کلاب هاوس شخصی گفت که می‌توانست در مرداد ماه ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کند که این اتفاق نیفتاد؛ اگر این اتفاق رخ می‌داد کاهش ۸۰ درصدی کشته‌های کرونایی را شاهد می‌شدیم.

زاکانی: می‌توانم در سال اول دولتم فقر مطلق را ریشه کنم

علیرضا زاکانی هم در ادامه گفت: در کشور انسداد وجود ندارد و مشکل، مشکل مدیریت، رویکرد و باند بازی هاست. در همین جهت معتقدم برای ما برنامه هایی که باید ارائه کنیم حاضریم مناظره کنیم؛ آرزو داشتم دو به دو مناظره می کردیم تا عیار حرف ها مشخص شود.

وی افزود: بسته رئیس جمهور باید کامل باشد، نمی شود کشور را کاریکاتوری اداره کرد. تمام مشکلات باید بررسی شود و تمام مسائل باید هم‌پوشانی داشته باشد، در بحث سلامت، دولت می‌تواند کاری کند که مردم به جز درد بیماری درد بی پولی نکشند، در خصوص معیشت نیز می‌گویم می‌توانیم در سال اول فقر مطلق را ریشه کرده و دولت باید پاسخگوی مردم باشد. ما به دنبال شفافیت، عدالت و راه اندازی نهاد سازی مردمی هستیم.

زاکانی ادامه داد: اصل ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی را می‌توان اجرا کنیم ما صحبت از فقر مطلق میکنیم و دولت در تمام ابعاد برنامه داشتند، لذا صدا و سیما می‌تواند تغییر رویه دهد یا نامزدها باهم مناظره کنیم‌.

بعد از پایان نیمه نخست و استراحت پانزده دقیقه ای داوطلبان نیمه دوم آغاز شد.

رضایی: خوشحالم مردم از ما نمی‌ترسند

محسن رضایی نخستین فردی بود که در نیمه دوم سخن گفت؛ رضایی با اشاره به اشتباه لفظی خود در ابتدای مناظره اظهار کرد: من در زمان استراحت دیدم مردم با اشتباه لفظی من شوخی کردند؛ خوشحالم از ما نمی ترسید؛ من بایت اشتباه لفظی عذرخواهی می کنم. 

وی ادامه داد: از برادرم آقای زاکانی گله مندم زیرا بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها اشتباه من را تیتر کردند؛ مردم با من شوخی می کنند خوشحال می شوم؛ اما چطور یک مرکز دولتی تیتر می کند و می فرستد روی خط؟

رضایی افزود: مرکز مطالعات یارانه انرژی را سالانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده؛ ما چقدر سلطان دلار داریم؟ ما می‌توانیم ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان را به مردم برگردانیم؛ به جیب ملت برگردانیم. 

همتی: برخی‌ها در ارتباط با سیاست خارجی، پولشویی، صادرات و قاچاق رانت های قوی دارند

عبدالناصر همتی بعد از محسن رضایی بنابر قرعه صحبت کرد. وی درباره رفع آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی در بخش شهری و کل کشور ناشی از ساختار غلط است و گروه های ذی نفع و رانت خوار بر فرهنگ و جامعه چنبره زده اند.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم مشت آنها را باز کنیم نمی توانیم این مشکلات را رفع کنیم. در ارتباط با سیاست خارجی، پولشویی، صادرات و قاچاق رانت های قوی دارند و بدون حل این مشکلات نمی توانیم کاری کنیم. رقبای من در همین جمع نیز به این مسائل اعتقاد دارند. برخی در همین جمع می گویند باید کاخ سفید را حسینیه کنیم که ناشی از این است که دنیا را نمی شناسند. وقتی به سفارت عربستان حمله می کنند ارزش پول را کاهش می دهند؛ اینها زنجیره ای هستند و باید این مشکلات را حل کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید در زندگی اجتماعی و اقتصادی تجدید نظر کنیم و من آمده ام که در این وضعیت تجدید نظر کنم.

سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری نیز شنبه ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد.

پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در رادیو و تلویزیون از جمعه، هفتم خرداد ماه آغاز شده‌است.

سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه امسال برگزار می‌شود. سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

 اولین کاندیدایی که وارد ساختمان محل برگزاری مناظرات شد، علیرضا زاکانی بود. وی  در پاسخ به این سوال که آیا این قول را به مردم می‌دهد که در مناظره دوم دیگر شاهد افترا،‌ تخریب و بداخلاقی نباشند، گفت: در مناظره اول فکر می‌کردیم که باید ناظر به برنامه ها صحبت کنیم  و موارد دقیقی را ذکر کنیم ولی متوجه شدیم که دوستان عزیزمان بنا دارند از ابتدا با حرف‌های نادرست اصل مناظره را به سمت  بیراهه سوق دهند.

وی افزود:‌ امیدوارم که در مناظره امروز شاهد چنین  شرایطی نباشیم و یک وضعیت مطلوب در بررسی موضوع و برنامه‌ها و توجه به آنچه که جامعه انتظار دارد پاسخ به آن را بگیرد برسیم بنده امروز در حوزه فرهنگی،  اجتماعی سیاسی به مردم عزیزمان قول می‌دهم که در سال اول دولت اقدام و اصلاح ریشه فقر مطلق را بخشکانم.  

این کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری ادامه داد: همچنین به مردم قول می‌دهم که بعد از دو سال اول دولتم کسی در کشور به غیر از درد بیماری، هیچ درد دیگری نداشته باشد همچنین قول می ‌دهم که بتوانم مسیری را دنبال کنم که ماحصل او با 1.2 میلیون خانه حمایتی برای زوج‌های جوان و محرومین علاوه بر تکالیف یک میلیون در سال امکانی را فراهم کنم که مسکن از سبد هزینه خانوار به عنوان کالای ویژه‌ای که اکثریت درآمد آنها را به خود اختصاص می‌دهد، مرتفع شود و نهایتا اگر برای آنها کاری پیدا نشد ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان به آنها بدهیم .

زاکانی عنوان کرد: بنده قول می‌دهم که شرایط را به سمتی سوق دهیم که ماحصل آن یک اطمینان خاطری در کشور ایجاد شود و از این جنگ و جدل‌ها پرهیز کنیم در عرصه سیاسی هم مردم را ناظر بر خود و با نهادینه سازی اعتراض آنها بر علیه پلشتی‌ها و زشتی‌ها شرایطی را فراهم بیاوردند که اصل 8 و 27 قانون اساسی محقق شود مشکل ما عدم عمل به قانون اساسی است که با هم انشاالله این مهم را محقق خواهیم کرد.

مهرعلیزاده: روش من در مناظره دوم، همان روش مناظره اول است!

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران گفت: روش من در دومین مناظره انتخاباتی همان روش گذشته است.

 وی افزود:  ما با رعایت همه شئون موارد را بررسی کرده و نسبت به روشن شدن اذهان مردم اقدام خواهیم کرد.

 مهرعلیزاده تصریح کرد: البته شایعاتی که شنیدم که قرار است دوپینگ 5 دقیقه ای به نامزدی خاص بدهند که امیدوارم صحت نداشته باشد.

رضایی: دولت ما امید را به مردم هدیه خواهد داد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در ابتدای ورود به سالن  اظهار داشت: سال 1400 سال گشایش زندگی ملت ایران خواهد بود، دوباره لبخند به چهره مردم برخواهد گشت و ملت ایران شاهد آغاز جدیدی در زندگی خودش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مناظره دوم بسیار مهم است امیدوارم بتوانیم در خصوص بحث‌ها و دردهای اصلی مردم صحبت کنیم و راهکار بدهیم از بحث‌های حاشیه‌ای هم پرهیز کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: من آمادگی دارم تا از آینده خوب ملت ایران سخن بگویم دولت ما امید را به مردم هدیه خواهد داد.

همتی: دنبال بد اخلاقی نیستم

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با حضور در صداوسیما برای دومین مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره بداخلاقی‌های صورت گرفته و اینکه قول می‌دهید که در این مناظره بداخلاقی صورت نگیرد گفت: بله من بداخلاقی را شروع نکردم دوستان دیگری شروع کردند و مجبور شدم پاسخ بدهم و خوب است به برنامه بپردازیم.

وی افزود: 29 بار اسم من را  در مناظره قبلی بردند  اما به جاش به رقیب اصلی من جایزه دادند تا 5 دقیقه صحبت کند انتخابات امروز بین بد و بدتر یا خوب و خوب تر نیست انتخاب امروز انتخابی است که درها بین کنش‌گران و شهروندان را باز نگه دارد و نفس کشیدن جامعه باز باز بگذارد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  آمده ام چنبره زنندگان را معرفی کنم و مشت آنها را باز کنم امیدوارم با مباحثی که مطرح میکنم نشان دهم که دنبال دولت شفافیت ملی هستم.

جلیلی: 25 درصد مردم ساکن روستاها هستند

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بدو ورود به سالن مناظرات در جمع خبرنگاران بیان داشت: همه باید تلاش کنیم تا مناظرات مبتنی بر اخلاق، در یک محیط سالم و محل تلاقی نظرات مختلف در مورد موضوعات مورد انتظار مردم باشیم.

وی افزود: امیدوارم در این مناظره به برخی از موضوعات که در این روزها به آن‌ها اشاره نشده، فرصت بشود بهتر پرداخته شود؛ مسائلی مانند جمعیت روستاها. امروز 25 درصد جمعیت ایران در روستاها ساکن هستند. متاسفانه در تمامی برنامه‌هایی که در صدا و سیما داشتم، سوالی در این رابطه از من نشده است.

جلیلی با بیان اینکه لازم است به مسائل جامعه زنان، جوانان و ورزش پرداخته شود، عنوان کرد: امیدوارم در این جلسه به موضوعات، مسائل و پاسخ‌های معتبری که نیاز است پرداخته شود نگاه‌های مختلف بیان شود و در نهایت نیز مردم قضاوت کنند.

  از پنج دقیقه وقت برای پاسخ به تهمت ها استفاده نمی‌کنم/ مناظره جای متلک‌گویی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی نیز پیش از ورود به محل مناظره طی سخنانی اظهار داشت:  بنده در پاسخ به سوالی که در مناظره‌ی اول مطرح شد که "چه کسی را رقیب خود می‌دانید؟"، گفتم رقیب من فساد و ناکارآمدی خواهد بود و الان می‌گویم که هم این‌ها و هم وضع موجود و بی‌اخلاقی‌های سیاسی رقیب من خواهد بود.

وی افزود: مردم می‌خواهند برنامه‌ها بیان شود و به آن‌ها اطمینان داده شود که وضعیت اجرایی آینده به نفع مردم تغییر خواهند یافت و من به مردم عزیزمان می‌گویم که با اراده‌ی شما و با اقبال به این خدمتگزار، این امید است که وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر کند؛ اگر رأی مردم به این حقیر تعلق بگیرد.

این نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: در جلسه‌ی مناظره بداخلاقی‌هایی مطرح و تهمت‌هایی به بنده زده شد و من گفتم که اگر با تهمت و اهانت به من، مشکل معیشتِ مردم حل می‌شود، به من تهمت بزنند ولی معیشت مردم هم حل بشود در این سالن که مناظرات قبلی هم در آن برگزار می‌شده، از این‌قبیل مسائل مطرح می‌شد و مشکلات مردم با متلک‌گویی و ناسزا حل نشد و اگر حل می‌شد وضع این‌طور نبود.

رئیسی هم‌چنین گفت: برای بنده 5 دقیقه وقت اختصاص دادند تا از آن‌چه به‌عنوان سخنانِ ناروا بیان شد دفاع کنم ولی من از این 5 دقیقه استفاده نمی‌کنم و در مناظره پاسخ دادم و پاسخ خواهم داد آذری‌های عزیز از جای‌جای استان‌های ترک‌نشین در کشور بنده را مورد محبت و لطف خود قرار دادند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد در کسوت ریاست جمهوری ظاهر بشود، باید اخلاق انتخاباتی و اخلاق سیاسی را رعایت کند.

قاضی‌زاده هاشمی: حاشیه‌سازان برنامه‌ای برای ارائه ندارند

 سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای برگزاری مناظره دوم گفت: بنده با هدف اصلاح، پا به انتخابات گذاشته‌ام کسی که هدفش اصلاح است دست به تخریب نمیزد.

وی با عنوان اینکه دولت بنده دولت سلام است و ما به همه مردم ایران سلام می‌کنیم؛ گفت: در پس هر سلامی والسلام است و باید جواب سلام داده شود حتی اگر از سوی دشمن باشد، این یک واجب دینی است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در مناظره سعی خواهم کرد برنامه‌های اصلاحی و رویکردهای اصلاحی دولت سلام را عرض کنم، افزود: به دوستانی که در مناظره گذشته نیز از خط خارج شده بودند باید بگویم آنها نیز باید از حاشیه پردازی دست بردارند ،کسی که به حاشیه پردازی می پردازد دستش خالی است و حرفی برای گفتن ندارد باید از 20 دقیقه وقتی که داده شده نهایت استفاده را کرد که اگر این اتفاق نیفتد ظلم به مردم است

وی تصریح کرد : سعی خواهم کرد در مناظره امروز در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی سیاسی که خیلی کار کرده‌ایم و ایده های مهمی در حکمرانی داریم در وقتی که دارم مطالبی را بگویم و آن ها را تبیین کنم.

نظر شما