شناسهٔ خبر: 47656673 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خشم کانادا از روسیه؛ تحریم شهروندان کانادایی «غیرقابل قبول» است

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای از اقدام متقابل روسیه به شدت انتقاد کرد و تحریم 9 شهروند کانادایی را غیرقابل قبول و بی‌اساس خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه کانادا روز گذشته (دوشنبه)، تحریم‌های دولت روسیه علیه ۹ شهروند کانادایی را بی‌اساس و غیرقابل قبول توصیف کرد.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای جدیدترین اقدام روسیه علیه شهروندان کانادایی که به دلیل دنبال کردن سیاست‌های ضدروسی اخراج شده بودند، واکنش نشان داد و اعلام کرد: «ما از تصمیم روسیه برای ممنوع‌الورود کردن ۹ شهروند کانادایی به روسیه در تلافی تحریم‌هایی که کانادا ۲۴ مارس (چهارم فروردین ماه) وضع کرد، آگاهیم».

این نهاد دیپلماتیک کانادا سپس ادامه داد که تحریم‌ شخصیت‌های کانادایی که شامل اعضای دولت این کشور نیز می‌شوند، «غیرقابل قبول و بی‌اساس است».

علی‌رغم آن که کانادا ابتدا در راستای سیاست‌های ضدروسی خود، تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده بود، وزارت خارجه کانادا در توجیه این اقدامات مدعی شد که «اتاوا» پیش از این در رابطه با وضعیت «الکسی ناوالنی» چهره مخالف «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و هواداران وی، یکسری تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده بود.

در بیانیه وزارت خارجه کانادا ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر روسیه آمده است: «ما به شدت از وخامت اوضاع حقوق بشری در روسیه و کاهش فضا برای جامعه مدنی و صداهای مستقل نگران هستیم. ما از این کانادایی‌هایی که هدف (تحریم‌ها) گرفته شده‌اند حمایت می‌کنیم و در کنار آن‌ها هستیم و به همکاری با شرکای خود در دفاع از دموکراسی همکاری می‌کنیم».

پیش از این، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام خبر تحریم ۹ شهروند کانادایی، اعلام کرد: «این تصمیم در پاسخ به تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت کانادا در روز ۲۴ مارس ۲۰۲۱ علیه شهروندان فدراسیون روسیه به بهانه ادعایی آزار و اذیت "الکسی ناوالنی" شهروند روسیه اعمال شده است».

لیست افرادی که از ورود به روسیه منع شده‌اند شامل «دیوید لامتی» وزیر دادگستری و دادستان کل کانادا، «جودی توماس» معاون وزیر دفاع ملی کانادا،‌ «آنا کلی» کمیسر خدمات اصلاحی کانادا، «برندا لوکی» کمیسر پلیس سلطنتی کانادا، «مارسی سورکز» مدیر اجرایی سیاست و امور کابینه نخست وزیر کانادا، «لی بلانک» وزیر امور بین دولتی کانادا، «میشائیل رولائیو» معاون رئیس ستاد دفاع کانادا، «برایان برنان» معاون کمیسر پلیس سلطنتی کانادا و «اسکات بیشاپ» فرمانده فرماندهی اطلاعات نیروهای کانادایی می‌شوند.

کانادا در ماه مارس ۹ مقام روسی را به بهانه «نقض سیستماتیک حقوق بشر در روسیه» تحریم کرد که پس از آن،‌ مسکو تاکید کرد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

 تحریم‌های کانادا ۹ مقام ارشد روسیه از جمله «سرگئی کرینکو»، معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روسیه، «آندری یارین»، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه و «الکساندر بورتنیکف»، دادستان کل روسیه را هدف گرفته بود.

کانادا گفته این تحریم‌ها به دلیل اقدام روسیه در بازداشت «الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای کرملین اعمال شده است.

دادگاهی در روسیه الکسی ناوالنی را به دلیل نقض مکرر قوانین مربوط به آزادی مشروط خود به تحمل ۳۰ ماه حبس محکوم کرده است.

ناوالنی و برادرش سال ۲۰۱۴ به جرم اختلاس به  چند سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند. اداره زندان‌های روسیه چند ماه پیش بار دیگر از او به دلیل نقض مقررات مربوط به این حبس تعلیقی شکایت کرده بود.

این شخصیت مخالف روسیه روز ۲۰ اوت ۲۰۲۰ هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و سپس به آلمان انتقال یافت.

الکسی ناوالنی ۷ سپتامبر، چند روز بعد از آن که دولت آلمان ادعای مسمومیت وی را مطرح کرد از کما خارج شد. ادعایی که روسیه آن را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود این سم را نشان نداده است.

به دنبال بازداشت ناوالنی، «چارلز میشلم رئیس شورای اروپا خواستار آزادی وی شد و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آزادی او را خواستار شد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از دولت مسکو خواست فورا ناوالنی را آزاد کند.

پرونده الکسی ناوالنی به یکی از مسائل تنش زا در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است و بروکسل تا کنون تحریمهایی نیز علیه مسکو در این زمینه اعمال کرده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما