شناسهٔ خبر: 47638934 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آغاز خرید تضمینی دام عشایر از امروز

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: خرید تضمینی دام عشایر از امروز دوشنبه (۱۷ خرداد) در سراسر کشور آغاز می‌شود و تامین علوفه در شرایط خشکسالی نیز در دستور کار این سازمان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 شاپور علائی مقدم در نشست شورای عشایر شهرستان فردوس گفت: قیمت خرید تضمینی دام عشایر به صورت ترکیبی ۴۵ هزار تومان و به ازای فروش هر کیلوگرم دام زنده به شرکت پشتیبانی امور دام، سه کیلوگرم جو یارانه‌ای نیز به عشایر داده می‌شود.

وی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری گفت: سخت‌ترین سال در ۵۳ سال گذشته را از نظر کم‌آبی تجربه می‌کنیم و طبق آمار هواشناسی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش و نسبت به ۵۳ سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: زندگی عشایر مستقیم در شرایط بهار وابسته به علوفه مرتعی است و وقتی خشکسالی و کاهش بارش رخ می‌دهد ظرفیت مرتع یک کیلوگرم کم می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور، ۳۴ میلیون هکتار آن در دست عشایر است، گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، با کاهش بارندگی از هفت میلیون تن علوفه مرتعی برای کل کشور، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش علوفه مرتعی را داشتیم که شدت آن در استان‌های گروه یک خشکسالی مثل خراسان جنوبی بیشتر است.

علائی مقدم گفت: ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آثار مالی و اقتصادی این کاهش علوفه مرتعی است و جبران این کمبود، مدیریت و مقابله با اثرات خشکسالی نیازمند تکنیک‌ها و حمایت‌های چند جانبه بوده که از عهده سازمان امور عشایر به تنهایی خارج است.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی دام سبک عشایر با این هدف که دام عشایر با وزن پایین و قیمت پایین‌تر از دست عشایر خارج نشود، در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: خرید تضمینی و اجرای آن راحت نبود و باید چند وزارتخانه آن را تصویب می‌کردند و کارشناسی انجام می‌دادیم که در نهایت این خرید تضمینی از فردا آغاز خواهد شد.

وی افزود: دام‌ها در مراتع به صورت ترکیبی خریداری خواهد شد و سهمیه‌ای در این خصوص نداریم همچنین قرار شد تمهیداتی اتخاذ شود که این دام‌های عشایر به استان‌های همجوار منتقل شوند.

علائی مقدم با اشاره به اینکه از اسفند سال گذشته طبق پیش آگاهی سازمان هواشناسی ستاد خشکسالی در سازمان امور عشایر تشکیل شد گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در ستاد مدیریت بحران تصویب و توسط وزیر کشور برای سازمان امور عشایر ابلاغ شد.

وی افزود: از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم‌بهره، ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای تامین آب و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین علوفه دام‌های عشایر در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان امور عشایر بیان کرد: علوفه‌ای که برای عشایر وارد می‌کنیم ۵۳۰ هزار تن است و منابع آب و زمین برای تامین علوفه محدود است لذا مجبور به واردات علوفه هستیم.

وی گفت: نباید انتظار داشت همه علوفه مورد نیاز از این محل و با ارز دولتی وارد شود و باید یک سوم علوفه از محل دولتی و دوسوم از منابع داخلی آزاد تامین شود.

علائی مقدم با بیان اینکه ۱۸۰ هزار تن جو از فروردین امسال تاکنون تامین شده است افزود: باید درخصوص جایگزینی کنسانتره به جای جو تلاش کنیم چراکه بهره‌وری کنسانتره ۳۵ درصد بیشتر از جو است.

وی افزود: ۷۵۰ دستگاه تانکر آبرسان روزانه هفت میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر آبرسانی می‌کند که هزینه بالایی دارد.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: درخصوص پروژه تامین آب طبق مطالعاتی که انجام شده باید به طرف تامین آب سالم و پایدار برویم و آبرسانی سیار و هزینه‌ها کاهش یابد.

گفتنی است، ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزار نفر در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی استان شامل شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است.

نظر شما