شناسهٔ خبر: 47607191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برداشت غلط از اقتصاد مقاومتی؛ تفاوت اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی چیست؟

برخی اقتصاد مقاومتی را با ریاضت اقتصادی اشتباه گرفته و همین ناآگاهی به خصوص در میان مسئولان و دست اندر کاران باعث نادیده گرفتن این مفهوم مهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رمز پویایی اقتصاد و برون رفت از موانع، دستیابی به رونق تولید و  نگاه به داخل است که بارها در  بیانات رهبر انقلاب بر آن  تاکید شده است. وقتی نگاهی به برنامه‌های اجرایی شده  در کشورهای توسعه یافته غربی و شرقی می اندازیم دقیقا توسعه  از جایی شروع شده که از چشم  دوختن به خارج از کشور دست کشیده و بر داشته‌های خود در داخل متمرکز شده‌اند. 

در اقتصاد مقاومتی محدودیتی در منابع وجود ندارد، اما استفاده بهینه از منابع موجود باید طی یک برنامه زمانبندی شده صورت گیرد و این در حالی‌ است که در ریاضت اقتصادی ما با محدودیت در منابع و سرمایه‌ها رو‌به‌رو هستیم و به‌ناچار باید با سهمیه‌بندی و کم‌مصرف کردن با محدودیت‌های موجود مقابله کنیم.

در اقتصاد مقاومتی قوای سه‌گانه باید با تعامل بیش از گذشته در یک مجموعه‌ای که وظیفه هدایت کار اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد، تصمیمات لازم در این ارتباط را اتخاذ و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کنند. هر یک از قوا باید با مرور وظایف خود نسبت به رفع چالش‌ها و موانع در اقتصاد مقاومتی اقدام کرده و هر یک از آن‌ها باید تعامل با قوای دیگر را در برنامه کاری خود قرار دهد.

اما ریاضت اقتصادی به معنای آن است که بار سختی مشکلات اقتصادی بر روی دوش مردم قرار بگیرد نه طراحان برنامه‌های اقتصادی و دستگاه اجرایی، این درحالی است که اقتصاد مقاومتی آن است که بار سختی‌ها بر دوش طراحان، برنامه ریزان و مجریان طرح اقتصادی است و مسلما تفاوت فاحشی بین این دو طرح است.

هر چند دولت باید به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی از تولید داخلی حمایت مناسب و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در بخش تولید استفاده و موانع و مشکلات بر سر راه تولید را برطرف کند، اما در کنار آن نیز مردم باید در عرصه تولید مشارکت و نقش آفرینی داشته باشند. آن دسته از افراد که در زمینه‌های مختلف تولید فعالیت دارند، باید در جهت، ارتقا کیفیت تولید و میزان بهره‌وری و افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع تلاش کنند و افرادی که به شکل مستقیم در عرصه تولید حضور ندارند، می‌توانند از طریق اختصاص سرمایه‌های خود، به هر میزان، در عرصه‌های تولیدی در این زمینه مشارکت داشته باشند و بدین وسیله به سهم خود در رونق تولید داخلی کشور نقش ایفا کنند.

با وجود زیرساخت‌ها تغییر استراتژی واردات به راحتی ممکن است

ایمان اسلامیان کارشناس اقتصادی و تحلیلگر مسائل کلان در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: چندین سال است که این اصطلاح و مفهوم از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و افراد بسیاری در این خصوص نظریه پردازی کرده‌اند، اما بد فهمی‌هایی در رابطه با این مفهوم علی رغم تبیین‌های رهبر انقلاب وجود دارد. هنوز بسیاری بر این تصورند که مفهوم اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته و صرفا درون زاست در صورتی که واقعیت این طور نیست.

او ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنی تقویت اقتصاد داخلی است تا کشور به پایداری برسد و بتواند در موضع مناسب با دیگر کشور‌ها تعامل داشته باشد. ولی نقطه کلیدی اقتصاد مقاومتی ایجاد پایداری است. ایران در زمینه‌های مختلفی کشوری پایداری است به عنوان مثال در خصوص بدهی خارجی نسبت به ارزش کل اقتصاد در مقایسه با سایر کشور‌های در حال توسعه وضعیت مناسبی داریم که باعث می‌شود کشور‌مان در بسیار‌ی از بحران‌های بین المللی آسیب پذیری کمتری داشته باشد.

اسلامیان بیان کرد: به عنوان مقایسه در کشور ترکیه نسبت بدهی خارجی به GDP بالاست و با کوچک‌ترین التهابات اقتصادی در سطح بین الملل به مرز ورشکستگی نزدیک می‌شود.

او افزود: اواخر سال گذشته بود که شاهد تشکیل صف‌های خرید روغن و مرغ در کشور بودیم، این موضوع به معنی این است که نتوانستیم اقتصاد کشور را به ثبات برسانیم که تکانه‌ها و و شوک‌های موقت را با آرامش بگذراند. این وضعیت نتیجه آن است که ما مفهوم اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفته‌ایم و عزم و اراده‌ای هم در عملیاتی کردن آن وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل کلان اقتصادی تصریح کرد: کشور ما با زیرساخت‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند به راحتی استراتژی جدید را جایگزین واردات کند، بیشتر مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، صرفا ناشی از نظام مالیاتی پولی و بانکی نارسا و ناقص است. اگر در اقتصاد مقاومتی چهار نظام مالی، پولی، مالیاتی و رفاه اجتماعی را اصلاح کنیم، بیشتر نارسایی‌ها حل خواهد شد.

تفسیر غلط از اقتصاد مقاومتی؛ تفاوت اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی چیست؟

حذف تامین بودجه از نفت، آغاز تحقق اقتصاد مقاومتی

محمد سبحانیان کارشناس اقتصاد کلان با اشاره به تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: واقعیت این است که شعار زیادی داده می‌شود، ولی در عمل اقدام مثبت و عملیاتی صورت نگرفته است. نشانه‌ها همین بودجه‌های سال‌های اخیر است که پس از تشدید تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام درآمد‌های نفتی که در بودجه پیش بینی شده است تناسبی با شرایط واقعی جامعه ندارد.

او افزود: وقتی از دولت سوال می‌شود که چرا درآمد‌های موهوم نفت در بودجه درج می‌شود، درآمدی که یکی از دلایل بی ثباتی در اقتصاد است، استدلال این است که ما به غرب سیگنال می‌دهیم که تحریم‌ها اثری نداشته است. این سطح نازل گواه این است که مسئولان ما با مفهوم اقتصاد مقاومتی کاملا غریبه‌اند؛ چرا که یکی از محور‌های مهم آن کاهش وابستگی به بودجه نفتی است.

سبحانیان گفت: دولت‌ها هرگز در زمانی که درآمد‌های نفتی سرشار وجود داشته، انگیزه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت نداشته‌اند. بهترین زمان برای اصلاح وابستگی بودجه به نفت، بودجه ۱۴۰۰ بود که متاسفانه این فرصت خوب هم از دست رفت و عملا دولت نتوانست اصلاح اساسی و قطع ناف بودجه از نفت را رقم بزند.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌توان به اشتغال و اقتصاد خانوار  و تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی کمک کرد، تقویت کسب و کار‌های خرد بوده است که  این امر مستلزم شناخت آسیب‌ها و چالش‌های این نوع کسب و کارها و متناسب با آن رفع چالش‌ها و مشکلات است.

با توجه به مطالب ذکر شده فارغ از هر شعارزدگی قرار گرفتن در مسیر توسعه فقط با به کار گیری و بهره برداری از توان داخل ممکن است. شاید برخی افزایش تعاملات سیاسی را میانبری برای رسیدن به توسعه عنوان کنند، اما حرکت به سمت رونق تولید تنها با حمایت از تولیدکنندگان در داخل مرز‌های کشور شدنی است.

در پایان باید گفت هر کشوری مختصات خاص خود را دارد و منابع و موقعیت هر کشور نقش عمده‌ای در تدوین الگوی توسعه آن کشور دارند.

انتهای پیام/ 

نظر شما