شناسهٔ خبر: 47585139 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با تمرکز بر شعار سال؛

فراخوان نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه در کردستان منتشر شد

فراخوان نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان با تمرکز بر شعار سال(تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، اداره‌کل منابع طبیعی استان کردستان با حمایت و همکاری خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کردستان و همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و صدا وسیمای مرکز استان، نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار می‌کند.

 

روزنامه‌نگاران، نویسندگان، خبرنگاران، عکاسان مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی مجاز و دوستداران طبیعت می‌توانند آثار خود را براساس محورها و بخش‌های اعلام شده به دبیر خانه ارسال کنند.


فتاحی دبیر این جشنواره اعلام کرد: تولید نهال و بذر استاندارد جنگلی، توسعه زراعت چوب، غنی سازی و توسعه گیاهان دارویی، مرتعداری تلفیقی، جنگل‌کاری اقتصادی و توسعه فعالیت‌های ‏آبخیزداری و آبخوانداری از فعالیت‌های محوری این سازمان اقدامات چهارده‌گانه سال ۱۴۰۰ در بخش تولید خواهد بود.‏

 

وی افزود: برای بخش پشتیبانی‌ها به کارگیری فناوری‌های نوین، استانداردسازی و ارتقای ضریب حفاظتی، تکمیل شناسایی و تعیین حدود و آگهی و تهیه اجرای طرح حفاظتی ذخیره‌گاه‌های مرتعی و جنگلی استان و مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی و مرتعی توسعه اقدامات حقوقی و قضایی برنامه ریزی شده است.

 

دبیر جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان گفت: تقویت شبکه‌های پیش آگاهی و مراقبت جلب مشارکت و بهره‌برداران و تشکل‌های مردم‌نهاد و تامین تجهیزات و به کارگیری فناوری‌های نوین در امر پیشگیری اطفای حریق نیز در بخش پشتیبانی‌ها ابلاغ شده است.

 

فتاحی افزود: همچنین آگاهی‌بخشی، اطلاع رسانی، انجام اقدامات فرهنگی؛ تاسیس و توسعه صندوق های منابع طبیعی، آموزش و تقویت و ساماندهی تعاونی‌ها و تشکل‌های منابع طبیعی، تقویت شبکه همیاران طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد، استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای بین المللی، اصلاح ساختار سازمانی و نیروی انسانی با جذب تبدیل وضعیت ارتقای امور رفاهی، آموزش و مهارت افزایی کارکنان، تامین تجهیزات و بهسازی فضای اداری و اصلاح و تقویت ساختار سازمانی در قسمت پشتیبانی‌ها ابلاغ شده است.

 

وی عنوان کرد: حفاظت ‏مؤثر از اراضی منابع‌طبیعی، اتمام کاداستر اراضی ملی و تعیین تکلیف تمامی ‏پرونده‌های ماده واحده و اراضی اختلافی، توسعه دولت الکترونیک و اصلاح فرایندها و دستورالعمل‌ها از اولویت‌های مهم در بخش مانع‌زدایی است.



دبیر جشنواره منابع طبیعی و رسانه کردستان اظهار کرد: متقاضیان شرکت در جشنواره باید تا تاریخ ۱۰/۱۱/۱۴۰۰ آثار خود را در سایت pressfestival.ir و نیز به آدرس پست الکترونیک frwkurdistan1400@gmail.com  ارسال کرده و همچنین به صورت چاپ شده  و نیز مندرج در لوح فشرده از طریق پست به دبیرخانه جشنواره  ارسال کنند

 

مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها،  مراتع و آبخیزداری،  در نشست رونمایی از پوستر جشنواره منابع طبیعی و رسانه با بیان اینکه طرح کاداستر در کردستان باید تا اواخر شهریور و مهر به پایان برسد تاکید کرد: رویکرد جدی سازمان جنگل‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس مزیت‌های نسبی هر استان قرار دارد که مزیت کردستان توسعه کشاورزی و منابع طبیعی است.


وی پوشش سبز درختی را محوری‌ترین اولویت توسعه استان برشمرد و  یادآور شد: در مورد تفرج و گردشگری هم همین نگاه را داریم.


رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سال گذشته ۴۱۰ ذخیره گاه جنگلی در کردستان شناسایی شد که به اندازه تمام سال‌های قبل از آن بوده است.


وی با بیان اینکه سال گذشته برای آبخیزاری ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص یافته بود افزود: این میزان امسال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است که بر اساس بررسی ها در این سفر تا ۴۰۰ میلیارد ریال اضافه خواهد شد.

 

آب، خاک و منابع طبیعی از سرمایه‌های اصلی استان کردستان


بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز در آئین رونمایی از پوستر جشنواره منابع طبیعی و رسانه اظهار کرد: آب،خاک و منابع طبیعی از سرمایه‌های اصلی استان کردستان است و باید برای حفظ و توسعه آن و بهره‌برداری بیشتر از منابع استان تلاش کنیم.

 

وی با اشاره به اجرای طرح‌های اثرجذار در حوزه آب در استان افزود: انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم با یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شد که این طرح ۷۵ میلیون مترمکعب انتقال آب را مهیا می‌کند.

 

وی خاطر نشان کرد: انتقال آب سد آزاد به سد قوچم منجر به تامین آب شرب و اراضی کشاورزی مسیر خواهد بود.

 

استاندار کردستان اعلام کرد: همچنین از بیستم خرداد ماه جاری کار آبگیری سد ژاوه انجام خواهد شد که هشت تا ۱۰ هزار هکتار اراضی دیم را به ابی تبدیل خواهد کرد.

 

مرادنیا به بحث سخت‌گیری‌های منابع طبیعی در حوزه معادن اشاره کرد و افزود: استان به لحاظ معادن ظرفیت متعددی دارد و نیاز است در تسهیل واگذاری بهره‌برداری معادن توجه شود.

 

وی توسعه ۵۰ هزار هکتار باغات استان کردستان را از طرح‌های پیشران خواند و اضافه کرد: باید در تسریع اجرای این طرح کمک شود.

 

وی وقوع اتش‌سوزی های مراتع استان را نگران کننده خواند و گفت: نبود تجهیزات مناسب برای پیشگیری از این اتش‌سوزی‌ها از مشکلات استان است و نیاز است با تامین اعتبار به رفع این مشکل کمک شود.

 

احداث سازه‌های آبخیز یکی از راه‌های کمک به حفظ آب و خاک به شمار می‌رود

پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر اولین جشنواره منابع طبیعی و رسانه اظهار کرد: همانگونه که در شرایط بحرانی، همه امکانات کشور بسیج می‌شود تا خسارت به حداقل برسد،در زمینه تقویت حوضه‌های آبخیزداری نیز باید به همین شیوه عمل کرد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر منابع طبیعی نه تنها در کردستان بلکه در کل کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، اذعان کرد: باید برنامه‌های مطالعاتی را برای انجام کارهای سازه‌ای و غیر سازه‌ای آبخیزداری انجام دهیم.

 

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات سازگار با گفتمان محیط زیست از جمله احداث سازه های آبخیز یکی از راه‌های کمک به حفظ آب و خاک به شمار می رود.


اوسطی تصریح کرد: کردستان سه ابر حوضه را در کشور تغذیه می‌کند و نکته مهم در این زمینه این است که کردستان در دیپلماسی آب در بالادست حوزه قرار دارد و در کنترل آبهای مرزی می‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد.


اوسطی با بیان اینکه از مجموعه ۹ دشت در کردستان سه دشت ممنوعه قروه، دهگلان و چهاردولی با کسری شدید مخزن آب روبرو هستند، گفت: در دهگلان ۵۲۷ میلیون مترمکعب، قروه ۶۰ میلیون مترمکعب و چهاردولی ۹۰ میلیون مترمکعب کسری منابع آبی داریم و اگر در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت به داد این سه دشت نرسیم در آینده نه چندان دور شاهد مرگ این دشت‌ها خواهیم بود.


عضو شورای عالی آب کشور یادآور شد: در حال حاضر سه هزار حلقه چاه کشاورزی در این دشت ها فعال است و سالانه یک میلیون تن تولیدات زراعی روانه بازار مصرف می کند.


اوسطی با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی، کردستان از اولین استان‌های کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: حوزه منابع طبیعی در کل کشور مظلوم است و باید کمک کنیم تا کارهای خوبی که انجام شده به ثمر برسد.


وی با بیان اینکه تولیدات منابع طبیعی حائز اهمیت است، یادآور شد: در استان کردستان بیش از ۶۰۰ هزار تن تولیدات منابع طبیعی داریم که در این زمینه می‌شود برنامه‌های مطلوبی داشت.

 

اطفای حریق مراتع کردستان نیازمند تامین تجهیزات لازم


شهرام ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان نیز در این آئین بیان کرد: کردستان باتوجه به پوشش جنگلی در غرب استان با معضلی به نام آتش‌سوزی روبروست اما برای مقابله با این مشکل علیرغم وجود نیروی لازم از تجهیزات مناسب و کافی برخوردار نیستیم.

 

وی گفت: مناطقی از استان که دچار آتش‌سوزی می‌شوند سخت گذر است و خاموشی آتش در این مناطق با تجهیزات محدود ما سخت پیش خواهد رفت.

 

ملکی از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خواست استان را در تامین تجهیزات برای اطفای حریق مراتع کمک کنند.

 

وی همچنین به منطقه تفریحی گردشگری کوه آبیدر در محدوده کانی ماماتکا اشاره کرد و گفت: کار آبخیزداری این محدوده آغاز شده و تکمیل آن نیازمند تامین اعتبار است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه  گزارشی از تولیدات بخش کشاورزی، اشتغالزایی این بخش در استان و اجرای طرح‌های پیشران پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ هکتار گلخانه جدید در استات در حال انجام است که نیاز به حفر جدید چاه دارد.

 

سپری خواستار حمایت از جنگل‌های زاگرس شد و افزود: جنگل‌های مشارکتی را با همراهی مردم می‌توان توسعه داذ و باید در این راستا گام برداست.

 

در کشور ۱۳.۵ میلیون هکتار وسعت کانون‌های در معرض فرسایش بادی داریم که بر اثر هجوم شن‌های روان سالانه ۳۰ هزار میلیارد  ریال به زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و کشاورزی و دیگر بخش‌ها خسارت وارد  می‌شود.

 

درحال‌ حاضر در برخی عرصه‌های کشور از ۱۲ تا ۳۰ سانتیمتر در سال فرونشست زمین رخ می‌دهد و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باعث استحصال سالانه ۳۱۱ میلیون متر مکعب آب و کاهش یک تا ۲ تن فرسایش خاک می‌شود.

 

همچنین ۱۵ میلیون هکتار جنگل و ۸۳ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد و حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارد و سالانه ۱۵.۶ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور اتفاق می‌افتد.

 

۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستای کشور در معرض خطر سیل قرار دارند و هوا نیز در کشور طی ۵۰ سال اخیر ۲ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است و ۴۰۹ دشت کشور از دشت‌های ممنوعه هستند که یکی از چالش‌هایی که کمتر در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، پدیده فرونشست زمین است.

پایان پیام/713

نظر شما