به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد با کاهش بسیار کمی مواجه شد و قیمت خودروهای ایران خودرونسبت به روز گذشته کاهش اندکی را تجربه کرد، و قیمت خودروهای سایپا با اندکی کاهش نسبت به دیروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ مواجه شده است. با توجه به افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، یکی از دلایلی که موجب ارزان شدن خودروهای ایران خورو شده است، انتخابات ریاست جمهوری است. امیدواریم با این انتخابات مشکلات اقتصادی حل گرددو ثبات در بازار خودرو حکفرما شود. در ادامه قیمت خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ را مشاهده میکنید.
قیمت روز خودروهای سایپا و ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
پیش بینی قیمت خودرو تا انتخابات ۱۴۰۰
نمایشگاههای خودرو همچنان بسته است و بازار خودرو شرایط خوبی ندارد. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به کاهش سطح داد و ستدها پیشبینی کرده است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری گران نمیشود.
فروشندگان خودرو میگویند با کاهش ارزش دلار قیمت خودرو تا حدودی تعدیل شده است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است با اعمال محدودیتهای کرونایی، خرید و فروش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
نعمتالله کاشانینسب گفت: با توجه به بسته بودن واحدهای صنفی و بنگاههای شمارهگذاری و تعویض پلاک خودرو به مردم توصیه میکنیم فعلا دست نگه دارند و خودرو نخرند.
به گفته او، خرید و فروش خودرو در فضای مجازی مورد تائید نیست؛ چراکه با بسته بودن واحدهای صنفی فعلا دلالان در بازار نقش دارند و ممکن است خودروها را با قیمت بالاتری به مردم بفروشند.
چندی پیش شورای رقابت برای افزایش دوباره قیمت خودرو خیز برداشت و قرار شد قیمت خودروها هر سه ماه یک بار گران شود. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با اشاره به این موضوع اظهار کرد: قیمت خودرو از بازار تا کارخانه هنوز حباب دارد. این در حالی است که با افزایش قیمت خودرو از محل کارخانه خودرو در بازار گران نمیشود.
به گفته او، با افزایش قیمت خودرو در بازار مردم توان خرید ندارند. پیشبینی ما این است که قیمت خودرو تا انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکند و ثابت بماند.
هفته گذشته نعمتالله کاشانینسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته بود: «این روزها دغدغه مردم این است که چطور از کرونا جان سالم به در برند. بنابراین کسی خودرو نمیخرد.»
تاثیر قیمت دلار بر بازار خودرو
یکی از اثرگذارترین متغیرهای اقتصادی نرخ ارز است که بسیاری آن را مهمترین عامل در تعیین وضعیت تجاری کشور دانستهاند. نوسانات ارز از چالشهای اقتصادی است که منجر به تلاطم در بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو میشود. مرور اتفاقات اخیر رخ داده در بازار خودرو، ثابت میکند نوسانات نرخ ارز تاثیرات شدیدی بر افتوخیز قیمتی در این بازار دارد. به طوری که همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو صعودی شده و با کاهش آن، قیمتها نزولی شده است.
بنابراین ثبات نرخ ارز میتواند تاثیر مهمی بر سکون بازار خودرو داشته باشد. اما تغییرات بازار ارز به هیچ وجه منشا داخلی نداشته و تغییرات در آن وابسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی بیرونی است. نوسانات ارز بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیری مستقیم دارد. اما تاثیر این نوسانات بر بازار خودروهای داخلی غیرمستقیم است. بسیاری از قطعات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. با نوسانات ارز، روند طبیعی واردات این موارد اولیه نیز دچار افتوخیز و تلاطم خواهد شد.
قیمتگذاری دستوری و تقاضا و تحریمها
آشفتگیهای بازار خودرو در سال گذشته باعث بحثهای زیادی پیرامون انتقاد از قیمتگذاری دستوری شد. شاید شما هم شنیده باشید که این عمل از سوی دولت اثرات مخربی بر صنعت و بازار خودرو بر جای میگذارد. ظاهرا نیت دولت از این عمل کمک به اقشار مختلف جامعه برای خرید خودرو است. اما نتایج مشکلساز حاصل از این تصمیم بر کسی پوشیده نمانده است. خودروسازان معتقدند که سیاست نرخگذاری دستوری باعث زیاندهی آنها در سالهای اخیر شده است. این سیاست باعث گسترش دلالی در بازار خودرو شد. زیرا نرخ کارخانهای خودروها متناسب با قیمت بازار آنها رشد نکرد. از محل اختلاف قیمت شدید این دو، سود زیادی عاید دلالها شد.
همانطور که میدانید با خروج امریکا از توافق هستهای و برجام، تورم شدت یافت و نرخ ارز نیز صعودی شد و به دنبال آن تولید نیز روند نزولی به خود گرفت. به هر حال در این شرایط بنابر بررسیهای کارشناسان اقتصادی، لغو نرخگذاری دستوری از شروط اصلی ثبات بازار خودرو است. با حذف سیاست قیمتگذاری دستوری، قیمت کارخانهای خوردوها به قیمت بازار آنها نزدیک شده و در نتیجه اختلاف قیمت چندانی وجود ندارد تا محلی برای کسب سود توسط دلالها شود.
در حال حاضر دو روش برای جایگزینی نرخگذاری دستوری پیشنهاد شده است که یکی قیمتگذاری در حاشیه بازار و دیگری عرضه خودرو در بورس کالا است. در صورت انتخاب هر یک از این روشها، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها به شدت کاهش مییابد. بر اساس اصول بدیهی اقتصاد، بازارها باید تعیینکننده قیمت کالا باشند. در این صورت خریدار و فروشنده منافع خود را در عرضه و تقاضا لحاظ میکنند و به این ترتیب بازار میتواند به تعادل در عرضه و تقاضا دست یابد.
∎